صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و هشت - ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و هشت - ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۵

اخبار

نیجر توافقنامه نظامی
با امریکا را لغو کرد
سخنگوی دولت نیجر شنبه شب اعلام کرد که این کشور توافقنامه نظامی با امریکا را لغو کرده است. به گزارش ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، آمادو عبدالرحمن، سخنگوی دولت نیجر در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت نیجر با در نظر گرفتن خواسته‌ها و منافع مردم و در راستای انجام مسئولیت‌های خود، تصمیم گرفت تا توافقنامه مربوط به حضور پرسنل نظامی امریکا و کارمندان غیرنظامی وزارت دفاع این کشور در قلمرو نیجر را لغو و باطل کند.

 

مشارکت انتخاباتی روس‌ها از ۵۸ درصد گذشت
رأی‌گیری انتخابات هشتمین دوره ریاست‌جمهوری روسیه دیروز درحالی وارد سومین و آخرین روز شد که مشارکت مردم این کشور در دو روز نخست ۵۸.۷۴ درصد اعلام شد. به گزارش ایرنا، مراکز افکارسنجی در روسیه، مشارکت ۷۱ درصدی در انتخابات این کشور و پیروزی ولادیمیر پوتین را در این انتخابات با ۸۲ درصد آرا پیش‌بینی کرده‌اند. در میان مناطق مختلف روسیه، جمهوری چچن که جمعیت غالب آن مسلمان‌نشین است، صدرنشین جدول مشارکت انتخاباتی تا پایان روز دوم رأی‌گیری است. پس از آن، جمهوری تیوا و پس از آن جمهوری خلق دونتسک است که طی دو سال اخیر به روسیه ملحق شده است.

 

جزئیات تازه از تفاهمات عراق و ترکیه درباره «پ.ک.ک»
ترکیه در انتظار آشکار شدن نتایج توافقات اولیه‌اش با عراق در سفر هیأت بلندپایه امنیتی و سیاسی به ریاست وزیر خارجه ترکیه به بغداد درباره امنیت دو کشور است. به گزارش ایسنا به نقل از میدل ایست نیوز، دو طرف توافق کردند که تلاش برای رسیدن به تدوین یادداشت تفاهم ایجاد چهارچوبی برای ابعاد گوناگون روابط، افزایش یابد و کمیته‌های دائم مشترکی که به صورت تخصصی در عرصه‌های مبارزه با تروریسم، بازرگانی، کشاورزی، انرژی، آب، بهداشت و حمل‌ونقل فعالیت کنند، تشکیل شود. در این بیانیه آمده که طرفین بر اهمیت حفظ یکپارچگی سیاسی و تمامیت ارضی عراق تأکید کردند و حزب کارگران کردستان را تهدید امنیتی برای عراق و ترکیه و حضور آن را خلاف قانون اساسی عراق دانستند و اقدامات لازم برای مقابله با این گروه را بررسی کردند.
 

کسری بودجه ۵۶ میلیاردی اروپا برای رسیدن به استانداردهای ناتو
براساس یافته‌های جدیدترین تحقیق انجام شده توسط مؤسسه تحقیقات اقتصادی لاینیتس در دانشگاه مونیخ (IFO)، کشورهای اروپایی عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای رسیدن به سطح استانداردهای دفاعی تعیین شده با کسری بودجه ۵۶ میلیارد یورویی سالانه مواجه هستند. به گزارش فایننشال تایمز، این تحقیق مشخص کرد که در میان کشورهای اروپایی، در سال ۲۰۲۳، آلمان با کسری ۱۴ میلیارد یورویی در صدر لیست کشورهای اروپایی است.
 
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی