صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و هفت - ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و هفت - ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۹

گذر جاده کمربندی از وسط روستای پر جمعیت کهگیلویه و بویراحمد

امنیت دانش‌آموزان چنارستان معطل یک زیرگذر

درآستانه نوروز ایمن‌سازی کمربندی پرخطر یاسوج ضروری است

بیتا میرعظیمی
خبرنگار

 

کمربندی ۱۲ کیلومتری چنارستان یاسوج موسوم به جاده مرگ و یکی از پرخطرترین و پرترافیک‌ترین محور‌های ارتباطی استان کهگیلویه و بویراحمد، همواره محل بروز تصادفات سنگین و دردناک بوده و خانواده‌های بسیاری را داغدار کرده است. مشکل اصلی این کمربندی که از نقاط حادثه‌خیز کد‌دار کشور نیز محسوب می‌شود، قرارگیری آن در محدوده روستای پرجمعیت چنارستان است. روستایی که مردمش برای عبور از جاده، دسترسی به هیچ روگذر و زیرگذری نداشته و همه‌روزه با ترس و لرز، فرزندانشان را از جاده عبور داده و به مدرسه می‌فرستند. طبق گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد به «ایران»، از یک سال پیش تاکنون، رسماً تکمیل کمربندی آغاز شده و با پیشرفت بیش از 50 درصدی و باقی ماندن بخشی از طرح شامل زیرگذرها، روگذرها و یک پل بزرگ، همچنان نیازمند 800-900 میلیارد تومان اعتبار است.

خطر  در چنارستان
در روستای چنارستان، ۴۴ دانش‌آموز دختر و ۶۰ دانش‌آموز پسر در مقطع متوسطه اول در قسمت پایین کمربندی و ۱۱۸ دانش‌آموز ابتدایی در سمت بالای روستا مشغول به تحصیل هستند که همه‌روزه برای تردد و عبور از این کمربندی و رسیدن به مدرسه، با سختی‌ها و مشکلات جدی روبه‌رو هستند. نه زیرگذری برای عبور وجود دارد و نه روگذری؛ همه باید برای رسیدن به آن طرف روستا، جانشان را کف دست گرفته و از جاده‌ای مرگبار عبور کنند. جاده‌ای خطرناک که طبق گفته «محمدامین نیکویی‌نژاد» رئیس اورژانس ۱۱۵ استان کهگیلویه و بویراحمد به «ایران»، «فقط در یک روز (24 بهمن) سال‌جاری، چهار فقره تصادف در کمربندی چنارستان یاسوج رخ داده و ۲۳ نفر کشته و مجروح شدند. البته باید توجه داشت که در هر مسیر امن نیز ممکن است در یک روز حادثه بزرگی رخ دهد اما واقعیت این است که این منطقه جزو مناطق حادثه‌خیز محسوب شده و تحت عنوان محورهای کددار در سطح کشور شناخته می‌شود. محوری که آمار حوادث آن بالا بوده و باید مورد توجه قرار گیرد».

جان دانش‌آموزان در خطر است
باوجود این وضعیت بغرنج در محور ارتباطی چنارستان یاسوج، آن هم در آستانه تعطیلات نوروز، نگرانی مسافران و خانواده‌ها بویژه اهالی روستای چنارستان و روستاهای پیرامونی دوچندان شده است. «سجاد نجفی»، رئیس شورای چنارستان سفلی به «ایران» می‌گوید: «این جاده کمربندی سال 1369-70-احداث شده و روستای چنارستان را به دو نیمه تقسیم کرد. جاده‌ای که حالا به یک قتلگاه تبدیل شده و بیش از ۳۰ نفر از روستائیان را به کام مرگ کشانده است».
طبق گفته وی، «عبور خودروهای شوتی از این کمربندی، مشکلات زیادی را برای جمعیت 3600 نفری روستا و خودروهای عبوری از آن ایجاد کرده است. از طرفی با عبور این جاده از روستا، مدارس این منطقه در 2 قسمت مجزا قرار گرفته و مشکلاتی را برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها ایجاد کرده است. در حال حاضر، مدرسه راهنمایی زیر جاده و دبستان پسرانه و دخترانه بالای جاده قرار گرفته است. همین امر تردد دانش‌آموزان را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است. حدود 3-4 ماه پیش بود که یک ماشین به یکی از دانش‌آموزان ابتدایی برخورد کرد اما به‌خیر گذشته و مشکل خاصی ایجاد نشد».

جمع‌آوری پل‌هوایی
نجفی ادامه می‌دهد: «یک‌ سال پیش این منطقه دارای یک پل‌هوایی بود که به یکباره جمع‌آوری شد. علت را که جویا شدیم گفتند اداره راهداری استان اعلام کرده که باید همه پل‌های‌هوایی استان جمع‌آوری شوند. ما به همراه روستائیان با جمع‌آوری پل‌هوایی مخالفت کرده و تأکید کردیم که این اقدام، خطرات بیشتری را در جاده کمربندی متوجه مردم خواهد کرد. آن هم در تنها جاده‌ای که از مرکز استان گذر کرده و شمال را به جنوب وصل می‌کند. البته در جلسه چند ماه پیش، استاندار محترم کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد که پل‌هوایی باید مجدداً نصب شود؛ اما تاکنون اقدامی در این خصوص انجام نشده است. این در حالی است که برای احداث پل‌هوایی نیاز به احداث پل جدیدی نبوده و می‌توان از همان پل هوایی قدیمی نیز استفاده کرد».
وی تصریح می‌کند: «این جاده کمربندی با توجه به سرانه جمعیت منطقه و شلوغی جمعیت روستا‌، مشکلات بسیاری را به مردم تحمیل کرده و تقریباً بخش زیادی از روستائیان را زمینگیر کرده است. به‌طور مثال منزل ما در زیر جاده قرار داشته و برای تردد فرزندم به مدرسه، مجبور به گرفتن سرویس و پرداخت ماهی 500 هزار تومان شدیم. این در حالی است که فاصله منزل ما تا مدرسه 2 دقیقه بیشتر نبوده و فقط به دلیل خطرات عبور از جاده، مجبور شدیم این هزینه سنگین سرویس به  مدرسه را متحمل شویم. اما آیا همه توان پرداخت این مبالغ بالا را دارند؟ آن هم در جاده‌ای که بشدت خطرناک بوده و عبور خودروهای شوتی، مشکلات زیادی را برای اهالی این منطقه و خودروهای عبوری از آن ایجاد کرده است».

ضرورت تکمیل زیرگذر
طبق گفته این مقام مسئول، «مردم روستای چنارستان خواهان احداث یک زیرگذر برای عبور و مروری امن به دو طرف جاده هستند. چندی قبل استاندار اعلام کرد که طرح مطالعاتی احداث این زیرگذر به تهران ارسال شده و با تأمین اعتباری حدود 60-70 میلیارد تومان، احداث خواهد شد. در حال حاضر، بستر احداث زیرگذر آماده بوده و با تکمیل آن روستائیان علی‌الخصوص دانش‌آموزان به سهولت و بدون هیچ مشکلی در دو طرف جاده تردد خواهند کرد». رئیس شورای چنارستان سفلی افزود: «اگرچه مسئولان استانی از جمله استاندار، نماینده ولی‌فقیه در استان، فرماندار، بخشدار، مدیرکل شهرسازی و راهداری و رئیس‌پلیس استان و....، در منطقه حضور پیدا کردند اما حل این مشکل منوط به عملیاتی‌شدن طرح زیرگذر و تکمیل پروژه است. بر این اساس مسئولان و متولیان امر با علم به اینکه حدود ۱۱ درصد تلفات تصادفات استان کهگیلویه و بویراحمد به این کمربندی اختصاص دارد، باید هرچه سریع‌تر نسبت به رفع مشکلات منطقه و ایجاد ایمنی جهت تردد مردم و اهالی روستائیان اقدامی جهادی و عملی انجام دهند».

تکمیل کمربندی لنگ اعتبار!
«محمد راستا» مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد به «ایران» می‌گوید: «ساخت کمربندی 12 کیلومتری یاسوج، از یک سال پیش آغاز شده و حدود 7-8 کیلومتر آن تکمیل شده است. تکمیل نهایی این کمربندی با احتساب کل محور (12کیلومتر) به اعتبار 800-900میلیارد تومان نیازمند است. اعتباری که باید از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور تأمین شده و به استان تزریق شود؛ اما تاکنون تأمین اعتبار انجام نشده و به همین دلیل نیز پروژه به سرانجام نرسیده است. این در حالی است که با تأمین اعتبار، ظرف 2 سال محور کمربندی ۱۲کیلومتری یاسوج به اصفهان تکمیل خواهد شد». وی بخشی از تصادفات در منطقه را ناشی از عدم تکمیل جاده دانسته و تأکید می‌کند: «اگرچه تکمیل طرح در کاهش تصادفات مؤثر است، اما نباید از یاد ببریم که این منطقه جزو حادثه‌خیزترین محورهای منطقه به‌شمار می‌رود. بخشی از احداث این محور پیش از سال 1400 انجام و رها شده بود».

جستجو
آرشیو تاریخی