صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و پنج - ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و پنج - ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۶

مسافرت بدون معاینه فنی ممنوع

با اعلام ریاست پلیس راهور فراجا در ایام نوروز از تردد خودروهایی که معاینه فنی ندارند، جلوگیری می‌شود.
سید محمد مهدی میرزایی قمی، سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، در گفت‌و‌گو با «ایران» با تأکید بر اینکه لازم است شهروندان برای رعایت الزامات قانونی و همچنین اطمینان از سلامت فنی و ایمنی خودرو، پیش از سفر به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند، می‌گوید: در مراکز معاینه فنی شهر تهران، علاوه بر انجام معاینه فنی و کنترل وضعیت ایمنی خودروها، از 15 اسفند ماه به مدت یک ماه میزهای خدمت برای پاسخگویی به سؤالات رانندگان و ارائه خدمات مشاوره فنی برای آماده‌سازی خودرو پیش از سفر، مستقر شده است.
وی بر این نکته تأکید می‌کند که داشتن معاینه فنی سالانه، شرط کافی برای حفظ شرایط ایمنی خودرو در یک بازه یک ساله نیست و توصیه می‌شود اگر یک ماه از انجام معاینه فنی خودرو می‌گذرد، پیش از سفرهای برون شهری، راکبین برای اطمینان از وضعیت سلامت ایمنی خودرو، مجدداً به مراکز معاینه فنی برای کنترل خودرو مراجعه کنند. مراجعه حداقل سالی یک بار، یک بحث قانونی برای ساماندهی وضعیت خودروها پس از تولید است که به‌صورت کلان برنامه‌ریزی شده، ولی لازم است پس از هر تعمیر اساسی در بخش‌های ایمنی یا پیش از سفر که ایمنی خودرو حائزاهمیت است به مراکز معاینه فنی مراجعه شود.
او می‌افزاید: برای انجام معاینه فنی خودروهایی که عازم سفر در ایام نوروز هستند، مراکز معاینه فنی آمادگی کامل دارند که در کمترین زمان به این خودروها خدمات ارائه دهند. امسال با توجه به اقداماتی که درخصوص افزایش خطوط معاینه فنی و ساعت کاری مراکز و مدیریت صف با انجام پذیرش اینترنتی انجام شده است، در هیچ کدام از مراکز صف نداریم و شهروندان در کمتر از نیم ساعت می‌توانند در صورت سلامت خودرو، معاینه فنی دریافت کنند. کنترل ایمنی خودرو پیش از سفر بسیار حائزاهمیت است. بخش عمده آزمون‌ها در مراکز معاینه فنی مربوط به کنترل سلامت ایمنی خودروها است.
به گفته سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، در یازده ماهه امسال، از حدود یک میلیون و 156 هزار دستگاه خودرو، در مراجعه نخست، این نقص‌ها مشاهده و برای دریافت برگه معاینه فنی، برطرف شده است: نقص مربوط به آلایندگی در 147 هزار دستگاه خودرو، عدم هم‌راستایی در 86 هزار دستگاه، مشکل کمک فنر در 39 هزار دستگاه، نقص در تست ترمز در 111 هزار دستگاه و نقص در وضعیت ظاهری در 173 هزار دستگاه خودرو.
در مجموع، 30 درصد از خودروها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشده‌اند و تعدادی از این خودروهای مردود دارای چند نقص بوده‌اند. این آمار نشان می‌دهد حدود 8 درصد از خودروهای مراجعه کننده به مراکز شهر تهران دارای نقص در سیستم ترمز به‌عنوان مهم‌ترین بخش در ایمنی خودرو بوده‌اند. این بدان معنی است که در صورت تعمیم این درصد به تمامی خودروهای مشمول معاینه فنی یعنی 3.7 میلیون دستگاه خودرو، در حدود 300 هزار خودرو نقص ترمز دارند؛ نقصی که می‌تواند عامل بروز تصادف و خسارات جانی و مالی غیرقابل جبرانی شود. بدون تردید انجام معاینه فنی دقیق خودروها پیش از سفر در مراکز معاینه فنی شهر تهران می‌تواند در کاهش تصادفات جاده‌ای مؤثر باشد.
جستجو
آرشیو تاریخی