صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و چهار - ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و چهار - ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی از ویژگی سفرهای نوروزی به سواحل جنوب و شمال کشور می‌گوید

گردش در هرمز با رزرو قبلی

زهرا کشوری
دبیر گروه زیست بوم

تقویم ایرانی تا چند روز دیگر ورق می‌خورد. زمستان 1402 می‌رود و بهار 1403 از راه می‌رسد تا بزرگ‌ترین موج سفرهای نوروزی شمال را به جنوب و جنوب را به شمال برساند. غرب را میهمان شرق کند و شرق را میهمان غرب. آنطور که مصطفی فاطمی، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی به «ایران» می‌گوید: امسال هم استان‌های هرمزگان و بوشهر بیشترین میزبانی را تجربه خواهند کرد. جزیره قشم و هرمز هم افراد زیادی را به سوی خود خواهند کشاند. تعداد گردشگران در سال‌های گذشته آنقدر زیاد بود که مراکز گردشگری با کمبود آب و نان روبه رو شدند. همین مسأله هم باعث شده تا به گفته فاطمی از سوی ستاد مرکزی سفر، ظرفیت برد مشخصی برای پذیرایی از گردشگران جزیره هرمز در نظر گرفته شود.

ورود به جزیره هرمز با سامانه warme
او می‌گوید: «دیگر همه نمی‌توانند بدون برنامه و در تعدادی نامشخص از طریق بندرعباس به هرمز بروند.» فاطمی از الزام ثبت‌نام مسافران به مقصد جزیره هرمز در سامانه warme.ir خبر می‌‌دهد و می‌گوید: «مسافران باید در این سامانه ثبت‌نام کنند و همان‌طور که باید برای ورود به قطار و هواپیما بلیت رزرو کنند، برای ورود به جزیره هم باید تعداد مشخصی را رزرو کنند تا امکان ورودشان در روز مشخصی به جزیره هرمز فراهم شود.»

ورود خودرو به جزیره قشم
فاطمی مهم‌ترین موضوع مورد بحث درباره جزیره قشم را که میزبان ایرانی‌های بسیاری است، ورود و انتقال خودروها به جزیره قشم از طریق بندر پل می‌داند و می‌گوید: «به‌رغم اینکه قرار شد تا یک اسکله موقت راه‌اندازی شود تعداد لندیگرافت‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند، اما امکان ایجاد ترافیک سنگین وجود دارد. امیدواریم بتوانیم بخشی از ترافیک را بشکنیم ولی مردم هم باید دقت کنند، اطلاعات مسیر را بگیرند و بر اساس شلوغی مسیر، ساعت‌های ورود خود به بندر پل را تنظیم کنند تا با ترافیک‌های جاده‌ای مواجه نشوند.»

تأمین ارزاق برای قشم
تأمین سوخت، نان و ارزاق از مهم‌ترین مشکلات مناطق آزاد از جمله قشم در نوروز گذشته بود. این شرایط گرانی را هم در پی داشت. فاطمی می‌گوید: «بحث تأمین ارزاق در قشم تقریباً انجام شده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.»
او شرایط بوشهر را هم مشابه هرمزگان می‌داند. جاده‌ها به سمت بندرگناوه و بوشهر پرمسافرند. معاونت گردشگری سال گذشته عسلویه را به عنوان شهر مکمل معرفی کرد تا سنگینی بار مسافر را به سمت این بندر ببرد اما امسال عسلویه وضعیتی مانند بوشهر دارد. فاطمی می‌گوید: «عسلویه دیگر شهر مکمل نیست.» او به مسافران دریایی بوشهر توصیه می‌کند که شهرهای دیر، کنگان، دلوار و بندر ریگ در سواحل و دشتستان را به‌عنوان شهر مکمل انتخاب کنند و اگر از راه خشکی میهمان بوشهر شدند نخلستان‌های آبپخش دشتستان می‌تواند یک انتخاب خوب باشد. او برازجان را هم از مقاصد مکمل معرفی می‌کند. آماری که معاونت گردشگری نشان می‌دهد نوار ساحلی جنوب کشور از بندرعباس تا بندر گناوه با حجم زیادی از مسافر روبه رو است. فاطمی می‌گوید: «بندر لنگه، بندر چارک، پارسیان، بندر مقام، حتی جاهایی مثل عسلویه که تا سال گذشته سفر زیادی به آنجا صورت نمی‌گرفت همگی پر هستند.»
او بندر بوشهر و بندر گناوه را از شلوغ‌ترین مسیرهای نوروزی معرفی می‌کند و می‌گوید: «هرچند در این محور توزیع سفر اتفاق افتاده است ولی شلوغی را دارد.» او شهرهای میناب، سیریک و بستک در شرق هرمزگان را به عنوان شهر مکمل معرفی می‌کند که جاذبه‌های بسیار زیبایی دارند.

شمال  از شرق مازندران شرقی
سواحل شمالی بعد از سواحل جنوبی کشور، نوروز امسال هم شاهد حضور حجم بالایی از مسافر هستند. به گفته مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی، گیلان و مازندران نوروز پرمسافری را تجربه خواهند کرد. توصیه فاطمی به مسافران، سفر به ساری، بهشهر، گلوگاه و کیاسر در شرق مازندران است. به گفته او وضعیت ترافیک شرق گیلان به‌ویژه آستانه اشرفیه و صومعه‌سرا بهتر از غرب آن است.

سفر به فلات مرکزی
ناگفته پیداست که شهرهایی چون اصفهان، فارس و یزد هم در نوروز امسال میزبان مسافران بسیاری از نقاط مختلف کشور خواهند بود. فاطمی شهرهای نجف آباد، خمینی شهر و فلاورجان را از جمله شهرهای مکمل مسافران اصفهان می‌داند که می‌توانند شرایط اقامت را برای مسافران ایجاد کنند.
او کازرون، جهرم، فسا، داراب، نورآباد، ممسنی و... را هم شهرهای مکمل استان فارس برای توزیع سفر اعلام می‌کند.

سفر به سواحل مکران
فاطمی به کسانی که می‌خواهند نوروز خود را در سواحل جنوبی کشور سپری کنند، ساحل زیبای مکران در سیستان و بلوچستان را توصیه و یادآوری می‌کند: «با توجه به سختگیری که برای کنترل قاچاق سوخت وجود دارد حتماً برنامه‌ریزی کنند که در مناطق مرزی با محدودیت سوخت مواجه نشوند.» به گفته او کارت سوخت شهرهای دیگر در مناطق مرزی قابل استفاده نیست و باید از کارت آزاد استفاده کنند. او می‌گوید: «در سواحل مکران که از بندرعباس شروع و تا چابهار ادامه دارد هرچقدر به مرز نزدیک می‌شویم با مشکل سوختی بیشتری روبه‌رو می‌شویم.»

چک کردن وضعیت آب وهوایی
 5 روز پیش از سفر
مدیرکل توسعه گردشگری داخلی از مسافران نوروزی می‌خواهد 5 روز پیش از شروع سفر وضعیت آب وهوای مقصد را چک کنند. او با توجه به لغو سفر نوروزی به سیستان و بلوچستان به دنبال وقوع سیلاب اسفند ماه توسط برخی از تورها می‌گوید: «اتفاقاً شهر دشتیاری یکی از شهرهای مکمل ما بود که در بحث تأسیسات گردشگری هیچ آسیبی ندیده و مشکلی برای اماکن تاریخی آن هم پیش نیامده است.»
او درباره وضعیت بارندگی‌های نوروزی هم می‌گوید: «ما در نیمه اول تعطیلات نوروز بارندگی داریم اما اخطار سیل داده نشده است. اگر سیل و بارندگی شدید وجود داشته باشد، وضعیت آب و هوایی را حداکثر 5 روز پیش از وقوع اعلام می‌کنیم.»

جستجو
آرشیو تاریخی