سینمای جهان

«اوپنهایمر»
فاتح اسکار 2024
فصل جوایز ۲۰۲۴ با برگزاری مراسم اسکار به پایان رسید و «اوپنهایمر» ساخته کریستوفر نولان با بردن 7 جایزه از جمله بهترین کارگردان، بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد اصلی و مکمل، بهترین موسیقی، تدوین و فیلمبرداری فاتح نود و ششمین دوره اسکار شد. بعد از «اوپنهایمر»، فیلم «بیچارگان» با کسب ۴ جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی زن، طراحی لباس، چهره‌پردازی و طراحی تولید در رده دوم قرار گرفت. فیلم «منطقه مورد علاقه» ساخته جاناتان گلیزر با کسب ۲ اسکار فیلم بین‌المللی و صدا به نخستین فیلم انگلیسی زبان تبدیل شد که توانست جایزه اسکار بهترین فیلم بین‌المللی را در تاریخ اسکار برنده شود. بیلی آیلیش و اما استون برای دومین مرتبه برنده جایزه اسکار شدند.

اسکار این دوره برای چهارمین بار با میزبانی جیمی کیمل در دالبی تئاتر لس‌آنجلس برگزار شد و از معدود مراسم‌هایی بود که نه در میان برگزیدگان غافلگیری داشت و نه در اجراها، لحظه‌ای خاص که در خاطره‌ها ثبت شد. از لحظات خاطره‌انگیز این مراسم، اهدای جایزه بهترین فیلم به کریستوفر نولان توسط آل پاچینو بود که با پخش موسیقی «پدر خوانده» همراه شد.فهرست برندگان بخش‌های مختلف اسکار ۲۰۲۴ به شرح زیر است:
بهترین کارگردان: کریستوفر نولان، بهترین بازیگر نقش اول مرد: کیلین مورفی، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: رابرت داونی جونیور، بهترین فیلمبرداری: هویته فن‌هویتما، بهترین موسیقی: لودویگ گورانسون، بهترین تدوین: جنیفر لیم و بهترین فیلم: اوپنهایمر
بهترین بازیگر نقش اول زن: اما استون، طراحی تولید: سرچلایت پیکچرز، طراحی لباس: هالی ودینگتون و چهره‌پردازی (بیچارگان)
بهترین فیلم بین‌المللی: جاناتان گلیزر و بهترین صدا (منطقه مورد علاقه)

مختل شدن اسکار در اعتراض به کشتار مردم غزه
در آستانه برگزاری مراسم اسکار، معترضان به رژیم صهیونیستی برای کشتار مردم غزه، با تجمع در خیابان هالیوود، جریان رفت و آمد به فرش قرمز اسکار را بستند و این امر موجب شد بسیاری از شرکت‌کنندگان در مراسم، از اتومبیل خود پیاده شوند و پیاده به سمت تئاتر دالبی بروند.
چندین شرکــــــت‌کننــــده، از جمله بیلی آیلیش و فینیاس، که نامزدهای بهترین آهنگ اصلی برای فیلم «باربی» بودند هم برای نشان دادن حمایت از هنرمندان برای برقراری آتش‌بس در غزه، سنجاق سینه قرمزی بر لباس‌شان زدند. آوا دوورنی و رامی یوسف نیز از جمله افرادی بودند که این سنجاق را روی لباس‌شان داشتند./ مهر

جستجو
آرشیو تاریخی