با ابلاغ معاون اول رئیس‌جمهور

مالکان جدید پرسپولیس مشخص شدند

سرانجام تکلیف واگذاری باشگاه پرسپولیس روشن شد. روزگذشته معاون اول رئیس‌جمهور تصویب‌نامه هیأت وزیران در خصوص تعیین مالکان جدید باشگاه پرسپولیس را به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ کرد. محمد مخبر تصویب‌نامه ۲۷ دی‌ماه امسال در خصوص واگذاری ۸۰ درصد از سهام پرسپولیس جهت رد دیون دولت را به وزارتخانه‌های اقتصاد، تعاون و ورزش ابلاغ کرد.
براساس این مصوبه، معادل ۸۰درصد سهام شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس متعلق به وزارت ورزش و جوانان به صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بیمه روستاییان و عشایر بابت رد دیون و سایر تکالیف دولت واگذار می‌شود.
تعداد دقیق و نهایی قیمت سهام قابل واگذاری، با تصویب هیأت واگذاری تعیین می‌شود. نقل و انتقال سهام موضوع این مصوبه خارج از ساعت معاملات و خارج از اتاق پایاپای صورت گرفته و از مالیات معاف است.
 
۸۰ درصد سهام پرسپولیس فروخته شد
درهمین راستا باشگاه پرسپولیس نیز خبر از واگذاری ۸۰‌ درصد از سهام خود به سه شرکت از سوی هیأت دولت جمهوری اسلامی ایران داد. این باشگاه با انتشار نامه‌ای در سامانه کدال خبر از مصوبه هیأت دولت جمهوری اسلامی ایران در خصوص واگذاری ۸۰ درصد از سهام این باشگاه داد.
طبق اعلام نماد حقوقی باشگاه پرسپولیس، معادل ۸۰ درصد سهام شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس متعلق به وزارت ورزش و جوانان به صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بیمه روستاییان و عشایر بابت رد دیون و سایر تکالیف دولت واگذار می‌شود. در حقیقت به نظر می‌رسد تنها ۱۰ درصد از این سهام درحال حاضر در اختیار عموم قرار گرفته و ۱۰ درصد باقیمانده هم به وزارت ورزش و جوانان تعلق دارد.
 
جزئیات تقسیم درصد سهام واگذار شده پرسپولیس
۸۰ درصد سهام باشگاه پرسپولیس که در اختیار وزارت ورزش و جوانان بود به سازمان تأمین اجتماعی، صندوق بازنشستگی و صندوق بیمه روستاییان و عشایر واگذار شد. براساس گزارش خبرگزاری برنا، از ۸۰ درصدی که از سهام پرسپولیس واگذار شده، ۵۱ درصد به سازمان تأمین اجتماعی، ۱۹ درصد به صندوق بیمه روستاییان و عشایر و ۱۰ درصد به صندوق بازنشستگی واگذار شده است. نکته اینجاست که این شرکت‌ها، شرکت‌های عمومی غیردولتی هستند.
با واگذاری باشگاه پرسپولیس، ایراد بزرگ AFC در مورد مالکیت مشترک پرسپولیس و استقلال و بحث دولتی بودن این دو باشگاه کاملاً برطرف می‌شود تا از این بابت دیگر مسأله‌ای وجود نداشته باشد.
طبق تبصره ۱۹ قانون جدیدی که امسال تصویب شده، دولت موظف شد بدهی خود به شرکت‌های عمومی غیردولتی را به هر شکلی برطرف کند. به همین خاطر واگذاری باشگاه پرسپولیس به تأمین اجتماعی هم در همین رابطه انجام شد.
مسأله مهم در مورد ماجرای واگذاری این است که سازمان تأمین اجتماعی موظف است هرچه سریع‌تر به نیابت از بخش خصوصی سهام پرسپولیس را در بورس واگذار کند. اگر این اتفاق رخ ندهد طبق قانون تخلف صورت گرفته است.
 
دو هفته تا تکمیل پروسه واگذاری
بعد از اعلام رسمی واگذاری، سازمان تأمین اجتماعی و سازمان خصوصی‌سازی باید باهم قرارداد امضا کنند تا این واگذاری رسمی شود. همچنین سازمان بورس هم باید پروسه انتقال سهام را انجام بدهد که کل این پروسه یک تا دو هفته طول می‌کشد.

 

برش

واگذاری پرسپولیس به بازنشستگان افتخار است
پیش از این، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته بود: واگذاری پرسپولیس به سازمان تأمین اجتماعی افتخار بزرگی است. صولت مرتضوی در مورد آخرین وضعیت واگذاری باشگاه پرسپولیس به سازمان تأمین اجتماعی اظهار کرد: در صورت واگذاری سهام پرسپولیس به سازمان تأمین اجتماعی، صندوق‌های ما تمام‌قد و با قدرت حاضر خواهند شد. این کار را با طیب خاطر انجام می‌دهیم.
وی افزود: ما بر این باور هستیم که این باشگاه‌ها می‌توانند خودکفا و درآمدزا شوند. اگر مدیریت صحیحی حکمفرما شود ما به عنوان سرمایه اجتماعی از محل مسئولیت‌های اجتماعی که شرکت‌های وابسته به صندوق بازنشستگی دارند به پرسپولیس و استقلال کمک خواهیم کرد که از این وضعیت نجات پیدا کنند تا خدای نکرده مشمول جرایم سازمان‌های بین‌المللی و نظارتی قرار نگیرند.
وزیر کار تأکید کرد: با افتخار پذیرای این دو باشگاه هستیم. حالا یکی از آنها را به صندوق بازنشستگی وصل می‌کنیم. البته همه صندوق‌های بازنشستگی در این قضیه دخالت داده می‌شوند. البته ما فقط سهامدار این دو باشگاه نخواهیم بود. در همه حوزه‌های مختلف ما سهامدار هستیم و حتماً کمک می‌کنیم. دولت بر این باور است که سایر تیم‌های ما و اساساً ورزش ما سرمایه مملکت هستند و حتماً باید به این مجموعه‌ها کمک کنیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز درحالی این صحبت‌ها را مطرح کرده که دو شب قبل یکی از مدیران سازمان تأمین اجتماعی در گفت‌و‌گو با شبکه خبر این واگذاری را برای پرسپولیس از چاله به چاه انداختن توصیف کرد و همچنین افشا کرد که دولت بابت بدهی به سازمان تأمین اجتماعی، می‌خواهد باشگاه پرسپولیس را به سازمان تأمین اجتماعی واگذار کند.

جستجو
آرشیو تاریخی