صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و یک - ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و یک - ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

همه بازی‌های هفته نوزدهم گل داشت

هفته اشتباه گلرها و اخراج مربیان!

حامد جیرودی
خبر‌نگار

هفته نوزدهم لیگ برتر فوتبال، یکی از هفته‌های جذاب لیگ برتر بود. چرا که در آن هم نتایج و اتفاق‌های غیرمنتظره‌ای رقم خورد و هم تمام بازی‌های آن گل داشت. در بازی‌های این هفته که پنج مسابقه آن برنده داشت و سه دیدار هم به تساوی انجامید، 24 گل از خط دروازه‌ها عبور کرد تا به‌طور میانگین سه گل در هر مسابقه به ثمر رسیده باشد اما موضوع مهم دیگری که در بازی‌های هفته نوزدهم بسیار به‌چشم آمد، اشتباهات عجیب دروازه‌بان‌ها بود که منجر به تغییر نتایج شد. ضمن این‌که در بازی‌های این هفته چند سرمربی مانند ساکت الهامی، مسعود شجاعی و سیروس پورموسوی از روی نیمکت اخراج شدند!
 
ملوان می‌تازد
یکی از بازی‌های جذاب این هفته میان دو تیم خوب این فصل یعنی ملوان و گل‌گهر برگزار شد که با برتری 1-0 قوهای سپید به پایان رسید. شاگردان مهدی تارتار که در این فصل نمایش بسیارخوبی داشته‌اند، در حالی موفق به شکست گل‌گهر شدند که در هفت بازی اخیرشان شکستی نداشته‌اند. این در حالی‌است که شاگردان مارینوس اوزونیدس هم از هفته دوازدهم به بعد نباخته بودند اما با یک پنالتی جنجالی که به آن معترض بودند، دروازه‌شان باز شد و در نهایت باخت دیگری را تجربه کردند.
 
رکورد مس شکست اما شکست‌ناپذیر ماند
اما دیدار مس و تراکتور در حالی با تساوی 1-1 به پایان رسید که رفسنجانی‌ها در نیم فصل دوم در سه بازى لیگ برتر و یک مسابقه از جام حذفى گلى دریافت نکرده بودند و این روند در نیمه اول بازى مقابل تراکتور هم ادامه داشت تا این‌که بالاخره ریکاردو آلوز هافبک تراکتور دروازه حامد لک را در دقیقه ٥٠ این بازى گشود. این در شرایطی بود که آخرین گل دریافتى مس در نیم فصل اول و در دقیقه ٤٠ بازى مقابل پرسپولیس در یازدهم دى‌ماه به ثبت رسیده بود و نارنجى‌پوشان ٦٦ روز و مجموعاً ٤٦٠ دقیقه گلى دریافت نکرده بودند که این رکورد بالاخره شکسته شد. البته با احتساب بازى‌هاى لیگ و جام حذفى مس در شش بازى گذشته خودش از دیدار برابر پرسپولیس که با تساوى تمام شد تا امروز برابر هوادار، نساجى، شمس‌آذر، استقلال (جام حذفى) و تراکتور در لیگ شکست نخورده و این روند براى شاگردان محرم نویدکیا همچنان ادامه دارد. نکته دیگر در خصوص گل تراکتور این است که آلوز بازیکن پرتغالی تراکتور با این‌که در فوتبال ایران به گل‌سازی شهرت دارد اما در کارنامه‌اش تجربه گلزنی برای تراکتور هم دیده می‌شود. او بعد از ثبت سوپرگل در تبریز برابر شمس‌آذر، این‌بار در رفسنجان با حرکتی نمایشی مدافع مس را محو کرد و بعد از آن با شوتی خط‌‌‌ کشی شده توپ را به گوشه دروازه مس فرستاد تا بعد از 5 بازی پیاپی (در لیگ برتر و جام حذفی) بسته بودن دروازه مسی‌ها، قفل دروازه تیمِ نویدکیا با یک سوپرگل باز شود.
 
درخشش هوادار با شجاعی
در یکی از بازی‌های این هفته هوادار باخت را با تساوی عوض کرد تا مسعود شجاعی تأثیر حضور خود روی نیمکت این تیم را نشان دهد. کاپیتان اسبق تیم ملی شروعی درخشان در عرصه مربیگری داشته و برای ششمین بازی پیاپی در قامت سرمربی (در لیگ برتر و جام حذفی) نباخت. آن‌هم در حالی‌که او حدود 30 دقیقه از دیدار تیمش برابر ذوب‌آهن را به‌دلیل اخراج از روی سکوها دنبال کرد اما با این وجود، تعویض‌های این سرمربی جوان گره‌گشا بود و داریوش شجاعیان و بابک مرادی توانستند با گلزنی‌های خود هوادار را از باخت خانگی نجات بدهند و نتیجه بازی را از 2 بر صفر به 2-2 تغییر دادند تا بیش از پیش عملکرد درخشان شجاعی، این‌بار با انجام تعویض‌های طلایی نمایان شود.
 طلسم آبی‌ها شکسته شد
بازی استقلال خوزستان و استقلال در شرایطی با نتیجه 1-0 به سود تیم تهرانی به پایان رسید که شاگردان جواد نکونام بعد از پنج تساوی پیاپی خارج از خانه موفق به کسب پیروزی شدند. آبی‌ها از بازی مقابل مس رفسنجان در هفته هفتم لیگ برتر موفق به برتری خارج از خانه نشده بودند. بازی‌ای که در تاریخ ۱۵ مهرماه برگزار شده بود و حالا آبی‌ها بعد از 153 روز موفق شدند نوار ناکامی‌های خارج از تهران را به‌دست فراموشی بسپارند. همچنین تک گل گوستاوو بلانکو سبب شد تا آبی‌ها به یک پیروزی حساس پیش‌ از دربی پایتخت برسند و همچنین اختلاف سه امتیازی با رقیب دیرینه را حفظ ‌کنند. نکته مثبت برای آبی‌ها در ۱۱ بازی باقی‌مانده‌شان تا آخر فصل این است که آنها هشت مسابقه را در تهران برگزار خواهند کرد تا پشتوانه هواداران‌شان را برای مسابقات حساس باقی‌مانده داشته باشند.
 
برد نوبرانه یاران عنایتی
شاگردان رضا عنایتی در ورزشگاه نقش جهان اصفهان شاهکار بزرگ هفته نوزدهم را رقم زدند و موفق شدند با وجود آن‌که با یک گل از میزبان خود عقب افتاده بودند، به بازی برگردند و بردی ارزشمند را در خانه سپاهان با نتیجه 3-2 جشن گرفتند، آن‌هم در حالی‌که تا پیش از رویارویی با حریف اصفهانی، پیکان با یک برد کمترین برد را در لیگ بیست‌وسوم داشت اما شاگردان عنایتی در یکی از مهم‌ترین بازی‌های هفته توانستند برابر سپاهان برنده شوند تا هم طلسم‌شکنی کنند و دومین بردشان در فصل جاری را به‌دست آورند و هم با شایستگی به‌عنوان تیم برتر هفته معرفی شوند. در این بازی، محمدحسین فلاح که سابقه بازی در استقلال را نیز دارد، مقابل سپاهان بار دیگر نمایش ماندگاری ارائه کرد و دو گل پیروزی‌بخش تیمش را به ثمر رساند. عملکرد درخشان فلاح در برابر سپاهان، داستانی تکراری است. او دو فصل پیش در ورزشگاه نقش جهان با گلی تماشایی از راه دور و فصل گذشته نیز با ارسال یک پاس گل، نقشی کلیدی مقابل این تیم اصفهانی ایفا کرده بود.
 
سپاهان رکورددار اخراج
اما سپاهان در حالی مقابل پیکان شکست خورد که کمتر کسی فکر می‌کرد که پنجمین شکست پیاپی‌اش در لیگ‌برتر را تجربه کرد. این درحالی‌است که در ابتدای فصل پرمهره‌ترین تیم لیگ، به چنین وضعی دچار شود اما شاگردان ژوزه مورایس باخت‌های پیاپی در لیگ و آسیا را تجربه کردند و دراین بین تنها در یک بازی جام‌حذفی به پیروزی رسیده‌اند. موضوعی که باعث استعفای نیکفر از مدیرعاملی باشگاه سپاهان شد و جایگاه سرمربی پرتغالی این تیم هم به‌خطر افتاده است. نکته دیگری درباره سپاهان وجود دارد، اخراج‌های پشت سرهم بازیکنان این تیم در بازی است. از دقیقه 50 بازی با پیکان، برایان دابو از زمین مسابقه اخراج شد تا زردپوشان اصفهانی 40 دقیقه را با یک یار کمتر بازی کنند. سپاهان درهر دو بازی رفت و برگشت برابر الهلال هم ۱۰ نفره شده بود. در بازی رفت محمد دانشگر اخراج شد و در بازی برگشت هم سیاوش یزدانی، سپاهان را تنها گذاشت و در هر دو مسابقه هم سپاهان مغلوب الهلال شد. سپاهان که دور رفت با هفت اخراجی رکورددار لیگ بود و در هفته چهاردهم برابر آلومینیوم بازی را هشت نفره تمام کرد تا با ۳ اخراجی در یک مسابقه هم رکورددار باشد. این تیم بعد از یک مسابقه ۱۱ نفره برابر استقلال حالا دوباره مقابل پیکان در لیگ اخراجی داده و دابو که هفته چهاردهم هم اخراج شده بود، دومین اخراج فصل را هم تجربه کرد تا به این ترتیب سپاهان به رکورددار اخراج در لیگ‌برتر تبدیل شود.
 
دو رکورد سرخ‌ها با اوسمار
پرسپولیس در شرایطی برابر فولاد به پیروزی 4-2 رسید که توانست دو آمار خیلی خوب از خود به‌جای بگذارد. به گفته بسیاری از کارشناسان، این بازی بهترین عملکرد این تیم در فصل بیست و سوم رقابت‌های لیگ برتر بود. شاگردان اوسمارویرا  در این بازی دو بار از حریف خود عقب افتادند اما توانستند در پایان با ارائه یک نمایش بی‌نقص پیروز میدان شوند. پرسپولیس آمار بسیار خوبی را از امید به گل در جریان بازی از خود به ثبت رساند. سرخ‌ها تحت هدایت اوسمار همه بازی‌های پیش از دیدار با فولاد را با امید به گل بالای یک به پایان رسانده بودند اما در این بازی این عدد را به ۳۲/۴ رسانده باشند تا بهترین عملکرد در این حیث را در این فصل از خود به ثبت رسانده باشند. همچنین بازیکنان پرسپولیس ۲۶ بار به سمت دروازه فولاد شوت شلیک کردند که ۱۲ شوت آنها در چهارچوب دروازه قرار داشت. در چهار فصل اخیر هواداران این تیم تعداد ۲۶ شوت از بازیکنان پرسپولیس در یک بازی را ندیده بودند و در این بازی سرخ‌ها توانستند به این آمار خوب دست یابند. علاوه براین شاگردان اوسمار در این بازی هم برتری خود نسبت به حریف در مالکیت توپ را نشان دادند و با ۷۰ درصد مالکیت خود برتری مطلق خود را نسبت به حریف نشان دادند.

 اولین کامبک فصل پرسپولیس
شاگردان اوسمار که در بازی با فولاد دوبار از حریف عقب افتاده بودند، در نهایت با کامبکی تماشایی و به ثمر رساندن 4 گل، بازی را به سود خود به پایان رساندند. این اولین کامبک پرسپولیس در فصل جاری بود. آخرین بار که پرسپولیس پس از دریافت گل اول به پیروزی رسیده بود، به هفته نوزدهم فصل گذشته و بازی مقابل صنعت نفت برمی‌گردد. پرسپولیس در این فصل در پنج بازی که گل اول را دریافت کرده بود، 3 تساوی و 2 شکست کسب کرده بود. استقلال با 48 بار، بیشترین تعداد پیروزی را پس از دریافت گل نخست در تاریخ لیگ برتر دارد. سپاهان با 35 بار و پرسپولیس، تراکتور و پیکان با 30 بار در رتبه‌های بعدی قرار دارند.


تساوی عجیب در آبادان
صنعت نفت برای دومین هفته متوالی در دقایق پایانی شکست را با تساوی عوض کرد. شاگردان سهراب بختیاری‌زاده که در بازی با پیکان هم شکست را با تساوی در لحظه آخر عوض کرده بودند در بازی با نساجی هم این وضعیت را تجربه کردند و ضربه فرشاد محمدی‌مهر به شکل عجیبی از بین پاهای علیرضا رضایی عبور کرد و برای دومین هفته متوالی صنعت نفت از شکست گریخت. درمقابل ساکت الهامی نتوانست به اولین برد خود از زمان بازگشت به نیمکت نساجی دست پیدا کند و از زمین مسابقه هم به دلیل ورودش به زمین و جلوگیری از حمله صنعت نفت اخراج شد تا بختیاری‌زاده این نوع فوتبال را کثیف توصیف کند!

جستجو
آرشیو تاریخی