آغاز جلسات شورای عالی کار با محوریت مزد از فردا

محدثه جعفری/ نماینده کارگران در شورای عالی کار با گلایه از تأخیر در تشکیل جلسات برای تعیین مزد 1403 از برگزاری اولین جلسه شورای عالی کار با محوریت مزد از فردا (دوشنبه) خبرداد و گفت: بحث مزد برای سال آینده جدی شده و چانه زنی‌ها برای رقم مشخص آن از فردا آغاز می‌شود.
به گزارش «ایران» علیرضا میرغفاری، با اشاره به ملاک‌های تعیین دستمزد برای سال آینده به «ایران» گفت: میزان تعیین دستمزد برای هر سال، ماده 41 قانون کار است که در آن دو شاخصه «نرخ تورم و سبد معیشت خانوار» به عنوان ملاک‌های تعیین مزد برای هر سال در نظر گرفته می‌شود؛ به طوری که بدون در نظر گرفتن شرایط جسمی، روحی و کار محوله مزد سال 1403 باید سبد معیشت در بعد خانواری که مراجع رسمی اعلام می‌کنند را تأمین کند.
وی افزود: مذاکرات و جلسات کمیته مزد که ذیل شورای عالی کار قرار دارد اکنون با محوریت سبد معیشت برگزار می‌شود. سبد معیشت به دو گروه خوراکی و غیرخوراکی تقسیم می‌شود. اقلام خوراکی شامل گوشت، مرغ، حبوبات، نان، برنج و... و اقلام غیر خوراکی شامل هزینه مسکن، بهداشت، درمان، تفریح و ورزش، آموزش و... است که در نهایت این اقلام از لحاظ عددی ارزش‌گذاری می‌شوند تا برای سبد معیشت عدد مشخص در نظر بگیرند.
نماینده کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه جلسات تعیین مزد 1403 با تأخیر در حال انجام است، عنوان کرد: امیدواریم هرچه سریع‌تر میزان مزد 1403 کارگران مشخص شود.

جستجو
آرشیو تاریخی