صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست - ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست - ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

ایران در ایران

مربیان حق‌التدریس فنی‌وحرفه‌ای استخدام می‌شوند
خرم آباد- معاون سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور از رفع مشکل استخدامی مربیان حق‌التدریس این سازمان خبر داد.
امیر میمنت‌آبادی با اشاره به آموزش‌های مهارت‌آموزی سازمان فنی‌وحرفه‌ای گفت: چهار میلیون نفرساعت سال 1402 در کارگاه‌های مهارت‌آموزی این سازمان شرکت کرده‌اند.
 او با بیان اینکه حدود 650 مرکز و 5500 کارگاه در حوزه مهارت‌آموزی فعال هستند، افزود: استقبال کارآموزان از این کارگاه‌ها بسیار مناسب بوده است.
 معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشورعنوان کرد: درصدی از اعتبارات تملک دارایی‌های هر دستگاه در ردیف بودجه سال آینده برای توسعه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای اختصاص می‌یابد.  او با اعلام اینکه هر پروژه عمرانی دولتی که سال 1403 در کشور احداث شود باید دارای پیوست مهارتی باشد، خاطرنشان کرد: کارگرانی که در این پروژه‌ها به‌کارگیری می‌شوند باید آموزش‌دیده و دارای گواهی‌نامه سازمان فنی‌وحرفه‌ای باشند.
 میمنت‌آبادی با تأکید به آموزش رایگان برای کارگران از کار بیکارشده، گفت: آموزش‌های رایگان به افرادی که از شغل خود بیکار می‌شوند از محل اعتبارات بیمه بیکاری ارائه می‌شود.

پیگیری دادگستری قشم برای حل چالش عجیب 50  ساله
مساحت قشم در اسناد  رفسنجان
دو برابر شده است
قشم- یکی از قدیمی‌ترین مشکلات در جزیره قشم و از موانع مهم در مسیر جذب سرمایه‌گذاری‌ها، وجود اسناد مالکیتی با نام اسناد رفسنجان است که مردم و دستگاه‌های مسئول را با چالش‌هایی مواجه کرده است.
طبق آخرین آمارهای اعلام شده حدود 7 هزار و 142 سند موسوم به سند رفسنجان در قشم شناسایی شده که سندهای بلاحدود هستند که مساحت‌شان بیش از دو برابر کل مساحت جزیره قشم می‌باشند.
ماجرای  اسناد رفسنجان قشم از این قرار است که در دهه 40 و به دنبال اصلاحات ارضی، کشاورزان باید برای املاک خود سند صادر می‌کردند و بر همین مبنا وظیفه سند زدن املاک در قشم در آن زمان به یک دفترخانه در رفسنجان محول شد که به طور موقت در این جزیره فعال بود و آن دفترخانه هم سندهایی برای این املاک صادر کرد که بسیاری از آنها در تعیین ابعاد و مشخصات زمین مشکل داشتند. از سوی دیگر بسیاری از افراد سودجو سندهای جعلی به اسم سند رفسنجان ساخته بودند به طوری که اگر همه آن سندها کنار هم قرار گیرد، میزان املاک سنددار دو برابر مساحت قشم می‌شود.
طبق اعلام مسئولان دستگاه قضایی، متأسفانه محدوده اسناد موسوم به رفسنجان تعریف نشده و به همین دلیل تعارضات متعددی به وجود آمده و پرونده‌های زیادی تشکیل شده که این موضوع موجب کاهش ثبات مالکیت در جزیره قشم شده است.
به گفته مسئولان در طول این سال‌ها بلاتکلیفی مالکیت زمین و اسناد همواره یکی از موانع اصلی حضور سرمایه‌گذاران واقعی در جزیره قشم بوده و از سویی دیگر مشکلات مردم در تعیین تکلیف حد و حدود زمین‌های تحت مالکیت‌شان با اسناد رفسنجان، دستگاه قضا را وارد داستان کرده تا بتواند این مشکلات را در چارچوب قوانین برطرف نماید.
رئیس کل دادگستری هرمزگان در نشستی درخصوص مشکل اسناد رفسنجان قشم اعلام کرد: دستگاه قضایی در حال پیگیری برای حل چالش قدیمی و بیش از 50 ساله «اسناد موسوم به رفسنجان» جزیره قشم است و امیدواریم این مشکل بزودی طبق قانون رفع شود. مجتبی قهرمانی بیان داشت: چالش اسناد رفسنجان یکی از مشکلات مهم در جزیره قشم است که براساس آن از حدود 50 سال پیش هفت هزار و 142 فقره سند موسوم به اسناد رفسنجان تحویل مردم جزیره قشم شده است که این موضوع هم مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده و هم موانعی را در پیشبرد اهداف سازمان منطقه آزاد قشم ایجاد کرده است.

اجرای پویش «خجالت نداره»
در مشهد
مشهد- چهارمین دوره از پویش «خجالت نداره» با هدف انگ‌زدایی از بیماران اعصاب و روان در مشهد در حال اجرا است.
 دبیر انجمن علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: به خاطر انگ و برچسبی که به بیماران اعصاب و روان زده می‌شود، برخی از این بیماران هرگز برای درمان مراجعه نمی‌کنند و یا دیر به درمانگر مراجعه دارند.
 سبحان مهدوی افزود: مراجعه دیر هنگام برای درمان اختلالات و بیماری‌های روانی فرصت و زمان طلایی درمان بیماری را از بین می‌برد و ضروری است تا شرایط به گونه‌ای فراهم شود تا این افراد نیز بدون ترس از اینکه انگی برای آنان در جامعه وجود داشته باشد و بدون خجالت و دغدغه برای درمان خود به پزشک معالج مراجعه و روند درمانی خود را طی کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی