کلید آینده روبات‌ها در کریستال‌های مایع

روبات‌ها و دوربین‌های آینده ممکن است به لطف یک کشف جدید که پتانسیل مواد شیمیایی مورد استفاده در صفحات رایانه و ساعت‌های دیجیتال را تا حد زیادی گسترش می‌دهد، از کریستال‌های مایع ساخته شوند.
به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، این یافته‌ها که یک راه ساده و کم هزینه برای دستکاری در خصوصیات مولکولی از کریستال‌های مایع ارائه می‌دهد در نشریه «مواد پیشرفته» منتشر شده است.«آلوین مودین» دانشجوی دکترای فیزیک در «جانز هاپکینز» و از مؤلفان این گزارش تحقیقی گفت: با استفاده از این روش هر آزمایشگاهی با یک میکروسکوپ و مجموعه‌ای از لنزها می‌تواند ترکیبات و ارائه کریستال مایع را در هر الگویی که بخواهد، تنظیم کند. همچنین آزمایشگاه‌های صنعتی و تولیدکنندگان احتمالاً می‌توانند این روش را در یک روز اتخاذ کرده و وارد کار کنند.
مولکول‌های کریستال مایع مانند یک محلول جریان پیدا می‌کنند اما یک سوگیری مشترک‌مانند درون جامدات دارند که این سوگیری می‌تواند در پاسخ به محرک‌ها تغییر کند. آنها در اسکرین‌های «ال سی دی»، ابزارهای تصویربرداری بیومدیکال و سایر دستگاه‌های نیازمند کنترل دقیق نور و حرکت‌های ظریف سودمند هستند. همچنین آنها می‌توانند اقدام به تابش نور پولاریزه و غیرپولاریزه به کریستال‌های مایع از طریق یک میکروسکوپ کنند. در نور پولاریزه، امواج نور به جای اینکه (همانند نور غیرپولاریزه) به‌طور تصادفی در همه جهت‌ها نوسان کنند، در جهت‌های خاصی نوسان می‌کنند. این تیم از این روش برای ساختن یک لنز میکروسکوپی از کریستال‌های مایع قادر به متمرکز کردن نور بسته به پولاریزاسیون نور تابانده شده از درون آن نیز استفاده کردند.
این یافته‌ها می‌تواند به ساختن ابزارهای قابل برنامه‌ریزی‌ منجر شود که در پاسخ به عوامل محرک تغییر شکل می‌دهند و همانند ابزارهایی که در روبات‌های نرم برای راه‌اندازی اشیا و محیط‌های پیچیده یا لنزهای دوربینی فوکوس خودکار بسته به شرایط نور مورد نیاز هستند، کمک کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی