صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هجده - ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هجده - ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۲

قالیباف در اولین جلسه علنی پس از انتخابات تأکید کرد

مسئولیت مضاعف مجلس برای افزایش کارآمدی

نخستین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی پس از برگزاری انتخابات با دستور کار اصلی بررسی مجدد ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه سال 1403 برگزار شد. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در نخستین نطق پس از انتخاب مجددش به نمایندگی مردم تهران مشارکت مردم را با وجود طراحی‌های گوناگون دشمنان، برآمده از وطن‌دوستی و علاقه به امنیت کشور و آگاهی سیاسی دانست و گفت: انتخابات شکوهمند مجلس در میانه تحریم داخلی و خارجی چنان با نقش‌آفرینی مردم برگزار شد که همه ما را به‌طور مضاعف متوجه مسئولیت‌های خود کرد.
به گزارش خانه ملت، رئیس مجلس ضمن قدردانی از مجریان و ناظران انتخابات و بویژه نیروهای امنیتی و نظامی، افزود: آنهایی که از حق رأی خود استفاده کردند، مأجورند؛ البته ما درباره هموطنانی که به هر دلیل در این انتخابات مشارکت نداشتند نیز مسئول هستیم. نمایندگان منتخب تنها وکیل افرادی که به آنها رأی داده و یا در انتخابات شرکت کردند، نیستند و نباید صرفاً در جلب رضایت حلقه طرفداران خود محصور بمانند.
وی با اذعان به اینکه اگر وضع اقتصادی کشور رونق داشت و بداخلاقی‌های سیاسی نبود، نرخ مشارکت در انتخابات متفاوت می‌شد، گفت: مردم با صندوق رأی قهر نیستند اما انتظار کارآمدی بیشتری دارند پس باید صندوق رأی، کارایی و گره‌گشای روزافزون خود را در کارآمد‌سازی حکمرانی نشان دهد. امیدوارم ثمره فعالیت ما مسئولان بتواند رضایت اقشار مختلف مردم را چنان جلب کند که به سیر صعودی مشارکت در انتخابات آینده منجر شود. برای این کار باید از هر چه به احیای امر ملی آسیب می‌زند، پرهیز کنیم و خیر عمومی را در دستور کار قرار دهیم.
رئیس مجلس با بیان اینکه باتوجه به تقسیم کاری که برای تمرکز بر مسائل واقعی با قوه مجریه داریم، هرگونه اختلاف‌افکنی، حاشیه‌روی و دوقطبی‌سازی قابل قبول نیست، یگانه دستور کار قوای سه‌گانه را افزایش کارآمدی دانست.

مسببان تعطیلی جلسه مجلس
روز گذشته از سوی هیأت رئیسه مجلس اسامی 62 نماینده‌ای که با غیبت ناموجه جلسه روز دوشنبه مجلس را به تعطیلی کشاندند، اعلام شد. این اقدام به خواست
رئیس مجلس و در واکنش به غیبت نمایندگانی انجام شد که سبب شدند با وجود دستورکار فشرده مجلس در هفته‌های پایانی سال‌جاری جلسه به حدنصاب نرسیده و تشکیل نشود. براساس اسامی اعلام شده اکثریت نمایندگان غایب از جمله افرادی بودند که در انتخابات مجلس دوازدهم حضور نداشته یا رأی نیاورده‌اند و یا کار انتخاب‌شان به دور دوم کشیده است. این درحالی است که نمایندگان فارغ از وضعیت حضورشان در مجلس آتی تا خردادماه همچنان وکلای مردم به شمار می‌روند و باید به انجام تام و تمام وظایف نمایندگی‌شان بپردازند. از این جهت حضور نیافتن آنها در جلسه مجلس بدون دلیل موجه باعث تضییع حقوق مردم می‌شود.
 
اصرار مجلس بر دو مصوبه
در جریان بررسی مجدد ایرادات شورای نگهبان در لایحه بودجه سال ۱۴۰3 مجلس بر نظر خود در مورد دو مصوبه اصرار کرد. از جمله نمایندگان بر مصوبه خود درباره تأدیه بدهی قطعی حسابرسی شده دولت به سازمان تأمین اجتماعی اصرار کردند. براساس مصوبه مورد اصرار دولت مکلف به تأدیه حداقل 170 هزار میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی و متناسب‌سازی حقوق از محل آن است این درحالی است که پیشتر داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه سقف امکان دولت برای تأمین این بار مالی را تا ۱۳۰ همت اعلام کرده و بر سر آن با مجلس توافق کرده بود.
نمایندگان همچنین با اصرار بر مصوبه خود در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با موضوع تخصیص ۳۰۰۰ امتیاز فوق‌العاده خاص به کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری این مصوبه را برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادند. پیشتر مقرر شده بود برای تأمین نظر شورای نگهبان عبارت ۳۰۰۰ امتیاز به عبارت معادل امتیاز تا سقف ۴۰ هزار میلیارد تومان اصلاح شود که با مخالفت مجلس مواجه شد.

جستجو
آرشیو تاریخی