صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفده - ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفده - ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۵

رزمایش ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه آغاز شد

رقص اژدها در بالتیک

امیر فرشباف
خبرنگار


رزمایش ترکیبی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو از روز گذشته با حضور دو عضو جدید، یعنی فنلاند و سوئد در محدوده دریای بالتیک آغاز شد.
به گزارش «آسوشیتد پرس» این رزمایش تحت عنوان «اژدها-24» با حضور 13 کشور به مدت دو هفته در مناطق شمالی فنلاند، نروژ و سوئد برگزار می‌شود. بنا بر این گزارش، از بین 20 هزار نظامی حاضر در این رزمایش که رهبری آن بر عهده نروژ است، 4000 نیروی فنلاندی حضور دارند. فنلاند که با روسیه 1340 کیلومتر (830 مایل) مرز مشترک دارد، در آوریل 2023 در اقدامی پس از چند دهه بی‌طرفی نظامی به ناتو پیوست. این گزارش می‌افزاید، کشور همسایه فنلاند، سوئد نیز در حال نهایی کردن تشریفات برای عضویت در این ائتلاف نظامی به عنوان سی و دومین عضو ناتو در ماه مارس است. هم سوئد و هم فنلاند پس از پایان جنگ سرد، روابط محکمی با ناتو برقرار کرده بودند، اما افکار عمومی در این دو کشور تا زمان حمله روسیه به اوکراین بشدت مخالف عضویت کامل بود.
کشورهای حوزه دریای بالتیک، خصوصاً فنلاند و سوئد تا پیش از جنگ اوکراین، بی‌طرفی را به عنوان بهترین راه برای جلوگیری از تنش با روسیه تلقی می‌کردند، اما جنگ روسیه و اوکراین باعث تغییر چشمگیر افکار عمومی در هر دو کشور شد و آنها به طور مشترک برای عضویت در ناتو در می‌2022 درخواست دادند. کشورهای شرکت‌کننده در این رزمایش که تا 15 مارس ادامه دارد عبارتند از بلژیک، انگلیس، کانادا، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، نروژ، اسپانیا، سوئد و ایالات متحده.
به گزارش «آسوشیتدپرس» به نقل از ارتش نروژ، تقریباً نیمی از نیروهای شرکت‌کننده در رزمایش، در خشکی تمرین خواهند کرد و بقیه با بیش از 50 زیردریایی، ناوچه، ناو هواپیمابر و شناورهای مختلف آبی-خاکی و نیروهای هوایی نیز با بیش از 100 جت جنگنده، هواپیماهای ترابری، هواپیماهای نظارتی و هلیکوپتر تمرین خواهند کرد. مقامات نظامی نروژ همچنین اعلام کردند که این رزمایش ترکیبی روی دفاع و حفاظت از منطقه نوردیک متمرکز خواهد بود.
بنا بر گزارش مذکور، فرمانده مرکز عملیات هوایی نروژ، در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما باید بتوانیم با هر کسی که می‌خواهد مرزها، ارزش‌ها و دموکراسی ما را به چالش بکشد، مقابله کرده و او را متوقف کنیم. وی افزود: با وضعیت امنیتی کنونی اروپا، این رزمایش بسیار مهم‌تر از هر زمان دیگری است. این گزارش می‌افزاید قرار است رئیس‌جمهور جدید فنلاند، الکساندر اشتوب، به همراه «یوناس گار استره» نخست‌وزیر نروژ روز پنجشنبه 7 مارس از این رزمایش در شمال نروژ بازدید کنند.
 
واکنش مسکو به رزمایش نوردیک
مخاطب اصلی این رزمایش فارغ از اظهارنظرهای رسمی، کرملین و شخص پوتین است. درمقابل، مسکو با تحریک‌آمیز خواندن این رزمایش، اعلام کرد که تحرکات ناتو را زیرنظر دارد.
به گزارش اسپوتنیک، الکساندر گروشکو معاون وزیر خارجه روسیه گفت که روسیه رزمایش‌های نظامی «نوردیک» ناتو را که از روز دوشنبه در فنلاند، سوئد و نروژ آغاز شد، زیر نظر دارد و آنها را تحریک‌آمیز می‌داند.
گروشکو تصریح کرد: ارتش در حال رصد اوضاع است و ما تمام امکانات لازم برای این کار را داریم. موضع سیاسی ما کاملاً مشخص است؛ معتقدیم که این تمرینات به طور آشکاری تحریک‌آمیز هستند. هر گونه رزمایش، بخصوص که از نظر جغرافیایی نزدیک به خطوط مرزی برگزار می‌شود، خطر حوادث نظامی را افزایش می‌دهد. این دیپلمات به خبرنگاران گفت: تمرینات ناتو خطرات بیشتری را در شمال اروپا ایجاد می‌کند.

 

خبر پلاس

کرملین: نازی‌زدایی در آلمان تمام نشده!
در پی انتشار فایل صوتی گفت‌وگوی فرماندهان ارشد نیروی هوایی آلمان و احتمال دخالت این کشور در انفجار پل کریمه، تنش لفظی میان مسکو و برلین وارد مرحله تازه‌ای شد. روز گذشته ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه درباره محتوای این فایل صوتی فاش شده از افسران بلندپایه ارتش آلمان گفت: نازی‌زدایی در آلمان هنوز به پایان نرسیده است و اگر چیزی تغییر نکند و این روند توسط خود مردم آلمان متوقف نشود، پیامدهای وحشتناکی به دنبال خواهد داشت.
به گزارش سایت شبکه خبری «سی‌ان‌بی‌سی» امریکا، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز دیروز به خبرنگاران گفت: این فایل صوتی نشان می‌دهد که وزارت دفاع آلمان به طور رسمی و مشخص در حال بررسی طرح‌هایی برای حمله به خاک روسیه است.
در آلمان نیز رهبران احزاب راستگرا نسبت به دخالت مستقیم برلین در جنگ مانند انتقال موشک‌های «تاروس» به اوکراین و احتمال کشیده شدن پای آلمان به میدان درگیری هشدار دادند. گفتنی است در فایل افشا شده، ژنرال‌های «بوندس‌ور» گفته‌اند که می‌توان پل کریمه را با موشک‌های تاروس آلمان مورد حمله قرار داد.

جستجو
آرشیو تاریخی