صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفده - ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفده - ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

خبر در خبر

افتتاح نمایشگاه هندوستان در گلستان
نمایش 127 یشم هندی
زیست بوم/ نمایشگاه هندوستان در گلستان مجموعه یشم‌های نفیس گنجینه کاخ گلستان با نمایش ۱۲۷ قطعه یشم هندی به‌همراه اسناد این مجموعه نفیس در مجموعه میراث جهانی گلستان افتتاح شد.
آفرین امامی مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، در آیین بازگشایی نمایشگاه هندوستان در گلستان مجموعه یشم‌های نفیس گنجینه کاخ گلستان که با حضور علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور و رودرا کائورا سفیر هند در ایران، در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان برگزار شد، با اشاره به اینکه یشم از مهم‌ترین کالاهای تجاری داد و ستد شده از طریق راه ابریشم است، گفت: براساس پژوهش‌های انجام شده اکثر اشیای نفیس میراث جهانی کاخ گلستان متعلق به هنرمندان هند و نشانگر روابط فرهنگی و سیاسی بین ایران و هند در دوره قاجار است. مسعود سید بنکدار پژوهشگر این مجموعه درباره پژوهش‌های انجام شده درباره این مجموعه نفیس گفت: یشم یکی از مهم‌ترین جواهرات در تاریخ ایران است که در متون مختلف از جمله تاریخ بیهقی به آن اشاره شده است.
او گفت: ابتدا این صد قطعه یشم‌ از مخازن مختلف کاخ گلستان جمع‌آوری و در ادامه سبقه تاریخی و کاربری آنها از طریق اسناد موجود در مجموعه گلستان شناسایی شد.
رودرا کائورا سفیر هند در ایران گفت: این مجموعه تنها نمونه‌ای از اشتراکات ایران و هند است. نسخ خطی فارسی بسیاری در هند وجود دارد و اولین روزنامه فارسی در بنگال چاپ می‌شده است. دولت هند بر آموزش و حفظ زبان فارسی تأکید بسیار دارد و زبان فارسی جزو ۹ زبانی است که در مدارس هند تدریس می‌شود.
مجموعه یشم‌های نفیس گنجینه کاخ گلستان شامل ۱۲۷ شیء از جمله حقه مرصع کنگره‌دار، گلاب‌پاش یشم شیر و شکر مرصع و… است که تا دو ماه برپا خواهد بود و برای عموم قابل بازدید است.
جستجو
آرشیو تاریخی