صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شانزده - ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شانزده - ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱

وزیر کشور در بازدید از مناطق سیلزده سیستان و بلوچستان خبر داد

جبران خسارت‌های سیلزدگان


چندروزیست که مردم دیار نیمروز درگیر سیل و آبگرفتگی شده‌اند. بیشتر راه‌های ارتباطی منطقه جنوب این استان از بین رفته و مردم درگیر مشکلات زیادی از جمله کمبود آب آشامیدنی و غذا، از بین رفتن اراضی کشاورزی، سرمای هوا و... شده‌اند. از این‌رو با دستور رئیس‌جمهور وزیر کشور برای بررسی وضعیت سیستان و بلوچستان راهی مناطق سیلزده شده و در بازدیدهای میدانی دستوراتی برای رفع مشکلات مردم صادر کرد تا شرایط این استان هرچه سریع‌تر به حالت عادی بازگردد.
وزیر کشور در جریان سفر به مناطق سیلزده جنوب سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در چند روز گذشته شاهد بارش نزولات آسمانی در این استان بودیم. بارش‌ها در برخی مناطق به ۱۰۰ تا ۱۴۵ میلیمتر رسیده از این‌رو برنامه جامعی را برای ذخیره آب در سیستان و بلوچستان در نظر گرفته‌ایم.
«احمد وحیدی»، با اعلام اینکه بیشتر مشکلات مردم در مناطق سیلزده در حوزه راه‌های ارتباطی است، افزود: نیروهای امدادی و خدمات‌رسان با تمام توان پای کار هستند. از ساعات ابتدای بارش‌ها، خدمت‌رسانی در منطقه آغاز شده و بازگشایی راه‌ها با سرعت درحال انجام است.
وزیر کشور خاطرنشان کرد: با توجه به پیش‌بینی ادامه بارش‌ها در روز سه‌شنبه تدابیری برای کنترل روان‌آب‌ها صورت گرفته است. درحال حاضر برخی از روستاها در شهرستان‌های چابهار و دشتیاری دچار آبگرفتگی شده‌اند و خسارت‌هایی در حوزه کشاورزی، مرغداری، مزارع میگو، راه‌ها، آب و برق نیز ایجاد شده است.
 وی با تأکید بر اینکه سیل اخیر تلفات جانی نداشته و تخریب کامل منازل نیز صورت نگرفته است، افزود: برخی منازل دچار آبگرفتگی شده‌اند اما باید به این نکته توجه شود که وجود برخی زیرساخت‌ها از جمله سدها در منطقه موجب شده تا شدت سیلاب بشدت کاهش پیدا کند. در این زمینه استاندار سیستان و بلوچستان برنامه‌های خوبی مبنی بر بندسارها و سدها پیش‌بینی کرده‌اند که باید توسعه یابند.

پیش‌بینی پل‌های سریع النصب
 وحیدی اظهار کرد: همزمان با توسعه سدها و بندها باید برای هدایت آب‌ها کارکرد که کم‌ترین آسیب را وارد کنند، این کار باید با سرعت بیشتر و بهتر دنبال شود.
 وزیر کشور ادامه داد: برخی از امکانات که در حوزه راه‌ها پیش‌بینی‌شده مانند آب‌نماها پاسخگو نیست و باید اصلاح شوند که در این راستا گروه‌های مجهزی را برای کمک اعزام خواهیم کرد. همچنین باید پل‌های سریع‌النصب هم پیش‌بینی شود تا با طغیان رودخانه‌ها مردم گرفتار نشوند.
 این مقام مسئول بیان داشت: مسطح بودن جاده و دشت در این استان یک معضل است که باید در حوزه ساخت‌وسازها به آن توجه شود. علاوه‌بر آن جاده‌هایی که تخریب شده باید به‌سرعت ترمیم شوند تا مشکل راه‌های مواصلاتی و عبور و مرور مردم حل شود.

 پرداخت خسارت به مردم
وی افزود: در حوزه روستایی نیز آن دسته از روستاهایی که نیاز به بازسازی دارند در قالب طرح نهضت ملی مسکن دیده شوند، همچنین در خصوص تخلیه آب از خانه‌ها نباید منتظر فروکش‌کردن آب باشیم. در حوزه برق نیز برخی ستون‌ها تخریب شده‌اند که با سرعت بالای متولیان مشکل رفع شده؛ اما باز هم اگر نیاز به کمک از سایر استان‌های همجوار است، استاندار سیستان و بلوچستان با سرعت پیگیر شود تا مشکلی رخ ندهد.
  وی در پایان خاطرنشان کرد: آن دسته از کشاورزان، مرغداران و مزارعی که دچار خسارت شده‌اند مطمئن باشند علاوه‌ بر کمک‌های مالی دولت، صندوق بیمه کشاورزی هم به این موضوع ورود کرده و کمک‌حال آسیب‌دیدگان خواهد شد.

فروکش کردن آب در شهرستان دشتیاری
استاندار سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به فروکش کردن آب ناشی از بارندگی‌های اخیر در شهرستان دشتیاری گفت: مسئولان مربوطه با تمام توان پای کار باشند و اقدامات مورد نیاز این مناطق را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهند.
«محمد کرمی» اظهار داشت: قبل از شروع بارندگی‌ها در منطقه دشتیاری و چابهار، وقوع سیلاب در شهرستان قصرقند اتفاق افتاد که شاهد قطعی برق در ۶۵ روستا بودیم و راه‌های ارتباطی ۷۵ روستا نیز بسته شد اما با همیاری تمام مجموعه‌ها مشکلات مربوطه برطرف شد.
استاندار سیستان و بلوچستان تأکید کرد: با توجه به مشکلاتی که سیلاب برای مردم به وجود آورده، باید اقدامات لازم در شهرستان دشتیاری بلافاصله پس از فروکش کردن آب در این منطقه انجام شود.
 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان میزان خسارت به واحدهای تولیدی، زیرساخت‌های بخش کشاورزی، باغات و مزارع زیرکشت محصولات خارج از فصل ناشی از بارندگی‌های سیل‌آسای چند روز گذشته در جنوب استان را سنگین ارزیابی کرد و گفت: عمده خسارات وارده به بخش کشاورزی در شهرستان‌های زرآباد، دشتیاری، چابهار، قصرقند، نیکشهر، کنارک، راسک، فنوج، سرباز، سیب و سوران و مهرستان بوده است.
«سیدمحمدرضا سیدحسینی» افزود: در این بارندگی سیل‌آسا بیشترین خسارت به ۱۸ هزار ۹۹۳ هکتار از اراضی زراعی آبی، یک‌هزار و ۹۳۳ هکتار اراضی باغی، ۲۲۱ واحد گلخانه، ۳۰۰ واحد دامداری روستایی و عشایری، ۴۵ رأس دام سبک و سنگین، ۱۵ کلونی زنبورعسل، ۲۷۱ حلقه چاه کشاورزی، ۵۰ دستگاه ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی، ۱۱۵ رشته قنات، ۱۰۴ کیلومتر جاده بین مزارع و جاده عشایری، ۶۳ کیلومتر انتقال آب با لوله و کانال، ۸۴ بندسار و سازه آبخیزداری و ۵۹ باب استخر ذخیره آب وارد شده است.
وی خواستار تأمین اعتبار جهت تهیه فوری نهاده‌های دامی برای دامداران، بازسازی منابع آب و خاکی و پرداخت خسارت به زارعین و باغداران آسیب‌دیده شد.

اعزام تیم‌های عملیاتی 5 استان همجوار
دبیر کل هلال احمر هم در سفر به مناطق سیلزده سیستان و بلوچستان از اعزام تیم‌های عملیاتی با پشتیبانی 5 استان همجوار به مناطق سیلزده استان خبر داد و گفت: دو فروند بالگرد هلال ‌احمر در منطقه حضور داشته و درحال امدادرسانی هستند.
«یعقوب سلیمانی» ادامه داد: ۷۰ هزار بسته‌غذایی ۱۰ روزه و ۷۲ ساعته پیش‌بینی شده که برخی از آنها توزیع شده است. همچنین ۷۵ خودروی امدادی در منطقه حضور دارد.
وی افزود: هم‌اکنون ۱۰۰ دستگاه ماشین‌آلات به صورت زمینی درحال خدمات‌رسانی به سیلزدگان سیستان و بلوچستان هستند.

جستجو
آرشیو تاریخی