صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پانزده - ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پانزده - ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۵

نخست‌وزیر پاکستان امروز انتخاب می‌شود

بازگشت شریف

 امیر فرشباف
خبرنگار

امروز نخست‌وزیر پاکستان از میان شهباز شریف از حزب «مسلم لیگ نواز پاکستان» و عمر ایوب خان منتسب به حزب «تحریک انصاف» انتخاب می‌شود. طبق شواهد و برآوردهای اولیه شانس شریف برای تصدی پست نخست‌وزیری بیش از رقیبش است. با این حال، برخی احزاب ازجمله حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان و جمعیت علمای اسلام به رهبری مولانا فضل الرحمان، هم نسبت به نتیجه انتخابات و هم نسبت به نامزدی شریف اعتراض دارند.
به گزارش رسانه پاکستانی «هام نیوز» در این نبرد انتخاباتی، یک نامزد باید حداقل 169 رأی از مجموع 336 نماینده پارلمان را برای پیروزی به دست آورد.
با توجه به آمارها، انتظار می‌رود که شهباز شریف 72 ساله به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شود. او شهرت خود را به عنوان یک مدیر کارآمد طی سه دوره تصدی خود به عنوان وزیر ارشد ایالت پنجاب - پرجمعیت‌ترین استان پاکستان - که رهبری آن اغلب پلی برای رسیدن به قدرت فدرال محسوب می‌شود، به دست آورد. شهباز در سال 2018 یعنی درست از زمانی که توسط حزب عمران خان به فساد محکوم شد، از زیر سایه برادر بزرگترش «نواز» بیرون آمد.
یک رسانه هندی درباره شهباز شریف نوشت: «شریف به عنوان وزیر ارشد ایالت پنجاب خدمت کرده است و گفته می‌شود که به دلیل اجرای سریع پروژه‌های کلان توسعه محور، مدیر توانمندی شناخته می‌شود. با این حال، زمانی که در سال 2022 برای یک دوره 16 ماهه به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شد، نتوانست این توانمندی را نشان دهد.»
درمقابل شهباز شریف، عمر ایوب خان، فرزند گوهر ایوب خان است که به یک خانواده کاملاً سیاسی-نظامی تعلق دارد و در دولت‌های مختلف به عنوان وزیر فدرال خدمت کرده است. پدربزرگ عمر ایوب خان، اولین دیکتاتور نظامی پاکستان بود که بیش از یک دهه از سال 1958 تا 1969 بر پاکستان حکومت کرد.
گفتنی است پیش از این در 21 فوریه، احزاب «مسلم لیگ نواز» و «مردم» اعلام کردند که یک دولت ائتلافی را تشکیل می‌دهند که در آن شهباز شریف به عنوان نخست‌وزیر و آصف علی زرداری به عنوان رئیس جمهور معرفی خواهند شد.
همچنین یک هفته بعد یعنی روز شنبه 9 مارس، رئیس جمهور پاکستان توسط نمایندگان پارلمان انتخاب خواهد شد که همان طور که گفته شد، آصف علی زرداری، همسر بی‌نظیر بوتو و پدر بلاول بوتو، رهبر حزب مردم پاکستان (ppp) بخت نخست تصدی ریاست جمهوری است. زرداری ۶۸ ساله از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ منصب ریاست جمهوری را بر عهده داشت و یازدهمین رئیس جمهور پاکستان بود.
حزب عمران خان نیز محمود خان اچک زی رئیس حزب ملی عوامی پختونخواه (نماینده مجلس از ایالت بلوچستان) را به عنوان کاندیدای خود برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی