صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پانزده - ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پانزده - ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۴

با تجمع خانواده اسرای اسرائیلی مقابل اقامتگاه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی رقم می‌خورد

پایان راهپیمایی 4 روزه علیه نتانیاهو

 
گروه جهان/ خانواده اسرای اسرائیلی امروز در حالی راهپیمایی 4 روزه خود را به پایان می‌رسانند که جمعه‌شب، سخنگوی جنبش حماس از کشته شدن 7 اسیر اسرائیلی دیگر در حملات ارتش رژیم صهیونیستی در غزه خبر داد. به گفته ابوعبیده، یکی از دوستان نزدیک نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بین کشته‌شدگان است.
به گزارش سایت روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل، خانواده‌های اسرای اسرائیلی حرکت خود را از شهرک کیبوتز رعیم در جنوب سرزمین‌های اشغالی آغاز کردند و در ادامه روز جمعه با تجمع مقابل سفارت امریکا در تل‌آویو، از جو بایدن خواستند، فشارها بر نتانیاهو را افزایش دهد تا مذکرات با حماس برای آزادی اسرا را به سرانجام برساند. در تظاهرات روز جمعه آنها بنی گانتس نیز حضور داشت، مردی که یکی از رهبران اپوزیسیون محسوب می‌شود و از قضا امروز بدون هماهنگی قبلی با نتانیاهو راهی واشنگتن می‌شود تا با بایدن دیدار کند؛ دیداری که نتانیاهو بابت آن عصبانی است و اعلام کرده است: «اسرائیل فقط یک نخست‌وزیر دارد.»
اما دردسر اصلی امروز نتانیاهو این سفر نیست، در واقع او امروز باید مقابل اقامتگاه خود در قدس رویاروی تظاهراتی باشد که سازمان‌دهندگان راهپیمایی 4 روزه آن را به عنوان مرحله آخر راهپیمایی اعتراضی خود در نظر گرفته‌اند و امیدوارند بیش از 10 هزار نفر در آن مشارکت کنند. خواسته این ده هزار نفر نیز مشخص است: به نتیجه رسیدن مذاکرات با حماس برای تبادل اسرای صهیونیست با اسرای فلسطینی که اکنون سال‌هاست در زندان‌های رژیم صهیونیستی در بازداشت به سر می‌برند. ناظران امیدوارند اعمال فشار آنها بر نتانیاهو بتواند بر نشست امروز قاهره که در آن نمایندگانی از حماس و اسرائیل حضور دارند، تأثیر بگذارد. بویژه که جمعه‌شب، ابوعبیده سخنگوی جنبش حماس در پیامی تلگرامی خبر داد، 7 نفر دیگر از اسرای صهیونیست در حملاتی که ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه داشته است، جان خود را از دست داده‌اند. او تأکید کرد، با توجه به قطع ارتباط آنها با مبارزان فلسطینی که این اسرا را در دست خود دارند، نتوانسته‌اند اسامی هر هفت نفری را که کشته شده‌اند، به دست آورند و فقط اسامی 3 نفر از آنها را در دست دارند. ابوعبیده همچنین خبر داد، یکی از اسرایی که بر اثر بمباران‌ها کشته شده‌، مردی است که در بازداشت قسام مدعی شده بود، یکی از دوستان نزدیک نتانیاهو است. ابوعبیده در خصوص این اسیر کشته‌شده، تأکید کرد: «نتانیاهو دوستانش را رها کرده است تا به تنهایی و بدون هیچ کمکی با سرنوشت خود روبه‌رو شوند.»

تظاهرات در تل‌آویو
امروز بجز تجمع خانواده‌های اسرای اسرائیلی و حامیانشان در شهر قدس، قرار است تظاهرات سراسری دیگری توسط معترضان به دولت نتانیاهو برگزار شود. بزرگ‌ترین این تظاهرات‌ها در خیابان کاپلان تل‌آویو خواهد بود. این تظاهرات در واقع ادامه سلسله اعتراض‌هایی است که سال گذشته در قالب شنبه‌های اعتراضی علیه دولت نتانیاهو برگزار می‌شد و بعد از آغاز جنگ غزه متوقف شد. اما در هفته‌های اخیر این اعتراض‌ها به طور پراکنده دیگر بار از سر گرفته شده است. این اعتراض‌های جدید با توجه به جنگ غزه رنگ و بویی جدید نیز به خود گرفته است و معترضان به دلیل شکست‌های ارتش اسرائیل و سازمان امنیتی این رژیم در جریان جنگ غزه و ماجراهای 7 اکتبر، خواهان انتخابات زودهنگام هستند. آنها معتقدند، دولت نتوانسته مدیریت جنگ را آن‌گونه که باید در دست داشته باشد و به همین دلیل تاکنون نتوانسته مقابل حماس به اهداف مورد نظر خود دست یابد. آنها بویژه از اینکه نتانیاهو تاکنون حاضر نشده مسئولیت خود در قبال ماجراهای 7 اکتبر را بپذیرد، خشمگین هستند. این درحالی است که تقریباً همه رهبران نظامی و غیرنظامی که در این رویداد مسئولیتی داشته‌اند، این کار را کرده و حتی اعلام کرده‌اند، پس از جنگ استعفا خواهند کرد. اما نتانیاهو تأکید کرده دست به چنین اقدامی نخواهد زد.

جستجو
آرشیو تاریخی