صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پانزده - ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پانزده - ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

وزیر میراث فرهنگی خواستار کاهش تأخیر پروازهای تعطیلات سال نو شد

افزایش سفرهای جاده‌ای در نوروز پیش‌رو

 زیست‌بوم- تعطیلات نوروز بزودی از راه می‌رسد و میلیون‌ها نفر از راه زمین و آسمان به شهرهای مختلف سفر می‌کنند. جاده‌ها از شرق به غرب و از شمال به جنوب مملو از مسافر خواهند شد. سواحل جنوبی و شمالی میزبان میلیون‌ها شهروند خواهند شد. مناطق مرکزی مثل اصفهان و شیراز حتماً شلوغ خواهند شد. استان‌های غربی کشور چند وقتی است مسافران بیشتری را در ایام نوروز میزبانی می‌کنند. شصتمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و نمایندگان دستگاه‌های عضو ستاد هماهنگی خدمات سفر برای مدیریت سفرهای نوروزی دیروز  انجام شد. کمبود بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس مدت‌هاست که یکی از چالش‌های جدی سفرهای داخلی کشور در ایام نوروز است. این شرایط در حالی است که به گفته معاون گردشگری کشور و با توجه به تعطیلات ماه رمضان، تعطیلات نوروزی تا 24 فروردین‌ماه ادامه خواهد داشت.
عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هم پروازها و سفرهای هوایی در نوروز را یکی از مسائل جدی می‌داند و می‌خواهد، «برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که تأخیرها به حداقل برسد و خدمات داخل فرودگاه مناسب با نیاز مسافران باشد.»
او می‌گوید: «درباره پروازهای چارتری، اصل بر این است که به تصمیم سازمان هواپیمایی احترام بگذاریم، اما برخی نقاط شرایط خاص خود را دارد و اگر ما هم نقاط خاصی مدنظرمان بود اعلام می‌کنیم تا شرایط ویژه برخی مناطق برای اجرای آن قانون درنظر گرفته شود.»
گله‌مندی از پروازها به وزیر میراث‌فرهنگی محدود نمی‌شود، «محمدفرزاد میرزایی»، معاون گردشگری دبیرخانه مناطق آزاد هم می‌گوید: اگر چالش هواپیما در مناطق آزاد حل نشود، با مشکل روبه‌رو خواهیم شد.
گرانی دلار در چند سال گذشته باعث شده بسیاری از مسافران کشورهای همسایه سفر به جزایر خلیج‌فارس را جایگزین سفرهای خارجی به کشورهای نزدیک کنند اما کمبود بلیت و افزایش قیمت آن باعث شد تا دوباره پروازها به سمت خارج از مرزها برود.
میرزایی درباره قیمت سوخت کشتی‌های تفریحی می‌گوید که منتظر پاسخ دو نامه هستند اما احتمال می‌دهد به دلیل آنکه کشتی‌های صیادی فاکتور گرفته‌اند در کیش و قشم دچار مشکل شوند.
افزایش سفرهای جاده‌ای
کمبود بلیت اتوبوس، قطار و هواپیما باعث پیش‌بینی افزایش سفرهای جاده‌ای با خودرو‌های شخصی در نوروز پیش‌رو شده است. به دنبال همین موضوع، حسن‌زاده نماینده فراجا، از رزمایشی در ۲۰ اسفند با شرکت تمام سازمان‌های امدادی و سازمان‌هایی که در نوروز نقش دارند، خبر می‌دهد و می‌گوید: «طرح ترافیک از ۲۴ اسفند اجرا خواهد شد. ما همیشه می‌گوییم ۲۰ روز دیگر جنگی است که هزار نفر ممکن است جان خود را از دست بدهند باید چه کنیم که این اتفاق نیفتد. باید چنین نگاهی وجود داشته باشد. برخی جاها اقداماتی انجام داده‌اند تا خواب‌آلودگی رانندگان موجب تصادف نشود.»

ظرفیت ریلی
محسن طباطبایی، مدیرکل مسافری راه‌آهن کشور هم ظرفیت مسافری راه‌آهن را 1120 واگن اعلام می‌کند و می‌گوید: «همچنین یک میلیون و ۷۰۰ هزار صندلی و ۵ هزار اعزام مسافری پیش‌فروش شده است.»
ظرفیت ریلی کشور هم پاسخگوی تقاضای مسافرانی که می‌خواهند مسیرهای نوروزی را با قطار طی کنند، نیست. برخی از مسافران در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران اعلام می‌کنند، در همان روز نخست پیش‌فروش بلیت قطار موفق به تهیه بلیت نشدند و برخی مقاصد از جمله مقاصد جنوبی کشور در همان ساعت‌های نخست با تکمیل ظرفیت روبه‌رو شده‌اند.
طباطبایی از ممنوعیت واگذاری بلیت‌های چارتری خبر می‌دهد  و افزایش نیافتن نرخ بلیت را اقدام خوب امسال برمی‌شمرد و می‌گوید: «۴۰ تا ۴۵ درصد بلیت‌های پیش‌فروش در اختیار مردم قرار گرفته است. ۱۳۰ ایستگاه مسافری و ۷۴ ایستگاه نمازی داریم که برای بهسازی آنها هزینه زیادی شده است.»

استقبال احتمالی از مراکز اقامتی آموزش و پرورش
آمارهای وزارت آموزش و پرورش هم نشان می‌دهد که برای طرح اسکان ۶۱ هزار و ۴۵۱ کلاس درس و ۴۰۵ مرکز آموزشی، ۳۰۰ اردوگاه‌، ۵۰ پردیس از دانشگاه فرهنگیان و ۲۰ هزار و ۵۸ نفر عوامل اسکان به مسافران خدمات خواهند داد.
سال‌های گذشته مراکز اقامتی آموزش و پرورش در استان‌های فارس، اصفهان، خراسان‌رضوی، خوزستان و یزد بیشترین آمار اسکان را داشت. پیش‌بینی می‌شود به دلیل همزمانی با ماه مبارک رمضان، اسکان در مشهد و قم افزایش یابد.
البته «مصطفی فاطمی» مدیرکل گردشگری، اسکان مدارس را به عنوان اسکان اضطراری اعلام می‌کند اما با توجه به قیمت بالای هتل‌ها، مراکز اقامتی رسمی و بومگردی‌ها به نظر می‌رسد که ظرفیت مراکز اقامتی آموزش و پرورش با استقبال مسافران روبه‌رو شود.

خدمات‌رسانی یک میلیون نفر به مسافران نوروزی
معاون گردشگری کشور مصوبه شورای فرهنگ عمومی را منشور فعالیت ستاد خدمات سفر در نوروز و ماه مبارک رمضان اعلام کرد.
آمارهای وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نشان می‌دهد که در نوروز جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر به صورت مستمر مشغول خدمات‌رسانی خواهند بود. این آمار را معاون گردشگری در شصتمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر که با محوریت نوروز ۱۴۰۳ و با حضور سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و نمایندگان دستگاه‌های عضو برگزار شد، اعلام کرد و گفت: درباره نحوه عملکرد و برخورد با گردشگران در نوروز ۱۴۰۳ که امسال مصادف با ایام ماه مبارک رمضان است، مصوبه شورای فرهنگ عمومی منشور فعالیت است.
او افزود: این مصوبه از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به وزرای مربوطه و استان‌ها ابلاغ شده است. نحوه عملکرد در چهارچوب مشخص و با رعایت حرمت گردشگران و ماه مبارک رمضان تعیین شده است.
شالبافیان با اشاره به تقویم تعطیلات، می‌گوید: با توجه به اینکه عید فطر مصادف با انتهای نوروز است، تعطیلات تا ۲۴ فروردین‌ماه ادامه خواهد داشت و استان‌های دارای گردشگر بیشتر باید در این راستا برنامه‌ریزی کنند.
او با بیان اینکه فعالیت ستاد سفر در طول سال دائمی شده است، می‌گوید: جمعیتی بالغ بر یک‌ میلیون نفر به صورت مستمر مشغول خدمت‌رسانی به مسافران خواهند بود.
شالبافیان با بیان اینکه معرفی شهرهای مکمل و جایگزین در دستور کار قرار دارد، می‌گوید: مبنای معرفی شهرهای مکمل و جایگزین ستاد سفر را استان قرار داده‌ایم که برنامه‌ریزی و خدمات‌رسانی به صورت کامل انجام گیرد.
او در پایان از استان‌هایی که در حیطه مربوط به سوخت‌رسانی، کارت سوخت و مواد غذایی سال گذشته با مشکلاتی مواجه بودند درخواست‌ کرد، اعلام کنند که پیگیری لازم با دستگاه‌ مربوطه به‌منظور رفع مشکلات انجام شود.

جستجو
آرشیو تاریخی