صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و یازده - ۰۸ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و یازده - ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۳

امیرعبداللهیان در نشست ژنو:

شورای حقوق بشر، رژیم‌صهیونیستی را در برابر جنایت‌های خود پاسخگو کند


حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه روز گذشته در حالی در پنجاه‌وپنجمین نشست عالی‌رتبه شورای حقوق بشر حضور یافت که کوشید از فرصت سخنرانی در این نشست و دیدارهای دوجانبه با همتایان خارجی‌اش از کشورهای مختلف برای ایجاد تمرکز اذهان جامعه جهانی بر جنایاتی که در ماه‌ها و هفته‌های اخیر از سوی رژیم‌صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه صورت می‌گیرد بهره ببرد؛ جنایاتی که بی‌تردید باید محور اصلی نشستی باشد که گرچه عنوان مدافع حقوق بشر را یدک می‌کشد اما در دفاع از حقوق مردمی که برای حداقل خواسته خود یعنی حفظ مالکیت سرزمینی‌شان می‌جنگند، کمترین کارآمدی را از خود نشان نداده است. این مهم، محور اصلی سخنان وزیر امور خارجه در نشست روز گذشته بود که به حمایت بی ‌اما و اگر اغلب بازیگران غربی صحنه بین‌الملل از رژیم ستیزه‌جوی اسرائیل اشاره می‌کرد؛ حمایتی که به گفته امیرعبداللهیان، جهان را با شرم‌آورترین بحران اخلاقی، انسانی و نسل‌کشی بی‌سابقه در سرزمین‌های اشغالی مواجه ساخته است. وزیر امور خارجه در جریان نشست روز گذشته با شمار زیادی از مقام‌های حاضر در نشست از جمله آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
رویارویی جهان با شرم‌آورترین بحران انسانی
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در جریان سخنرانی خود در نشست روز گذشته شورای حقوق بشر در ژنو به انسان‌کشی نظام‌مند توسط رژیم‌صهیونیستی در غزه اشاره کرد و با بیان اینکه جهان با شرم‌آورترین بحران اخلاقی و انسانی روبه‌رو است، آن را نتیجه ۸۰ سال حمایت همه‌جانبه و اغماض نسبت به اشغالگری استعمارگرانه و نقض مستمر و مهلک حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین خواند. امیرعبداللهیان به حمایت همه‌جانبه امریکا، انگلیس، کانادا و تعدادی از کشورهای غربی از جنایات رژیم‌صهیونیستی و به همدستی واقعی آنها در نسل‌کشی مردم فلسطین اشاره و تأکید کرد که شورای حقوق بشر باید رژیم‌صهیونیستی را در برابر جنایت‌های خود پاسخگو کند. رئیس دستگاه دیپلماسی، بی‌کیفر ماندن سرکردگان اسرائیل طی هشت دهه گذشته را عامل اصلی استمرار، تشدید اشغالگری و آدم‌کشی از سوی این رژیم دانست و یادآور شد که کارنامه جهانی حقوق ‌بشر به دلیل ناتوانی در توقف این جنایت‌ها لکه‌دار و سیاه شده است.

نظام ظالمانه تحریم‌های ضد ایرانی
وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود به نظام ظالمانه تحریم‌های ضد ایرانی اشاره کرد و اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه ملت‌های مستقل را معادل جنایات علیه حقوق بشر خواند و تأکید کرد که سیاست اصلی ایران مبتنی بر تعامل و همکاری در عرصه بین‌المللی است. امیرعبداللهیان با اشاره به تناقض حقوق بشر غربی گفت: سال گذشته به بهانه فوت غم‌انگیز یک دختر عزیز ایرانی که همه ما را در ایران متأثر کرد، در این مکان چه فریادها بلند شد و کمیته‌ای موسوم به حقیقت‌یاب شکل گرفت، اما امروز در مواجهه با کشتار هزاران زن و کودک بی‌گناه در غزه، هیچ تحرک جدی در سطح سازمان ملل صورت نمی‌گیرد. او در توضیح بیشتر افزود: ایجاد سازکارهای تحمیلی علیه ایران به بهانه‌هایی همچون حقیقت‌یابی در شرایطی که چنین سازکارهایی در جمهوری اسلامی ایران فعالیت دارد، هیچ مبنای منطقی و مشروعیت حقوقی بین‌المللی ندارد و صرفاً دستاویزی برای سوء‌استفاده ابزاری از حقوق بشر برای اعمال فشار سیاسی محسوب می‌شود.

افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و ویتنام تا سقف ۲ میلیارد دلار
امیرعبداللهیان در حاشیه نشست روز گذشته با شمار زیادی از همتایان خارجی خود که در ژنو حضور داشتند دیدار کرد. در همین ارتباط او با «بوی‌تان سون» همتای ویتنامی خود دیدار و گفت‌و‌گو کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به سفر قبلی خود به هانوی، پنجاه سال روابط دیپلماتیک دو کشور را سرمایه‌ای ارزشمند برای دو کشور دانست و بر تمایل کشورمان برای تداوم این همکاری‌های متقابلاً مفید تأکید کرد. وزیر امور خارجه با اشاره به توافق قبلی دو کشور در سطح رؤسا برای افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور تا سقف ۲ میلیارد دلار، بر ضرورت توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور همگام و هم‌وزن با همکاری سیاسی، بین‌المللی و پارلمانی دو کشور تأکید کرد. وزیر خارجه ویتنام نیز در خصوص افزایش همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری میان دو کشور بر تمایل کشورش بدین منظور تأکید کرد و گفت: لازم است زمینه‌های آن را تسهیل و فراهم کنیم.

دیدار با همتایان اردنی و کویتی
وزیر امور خارجه در ادامه برنامه‌های سفر خود به ژنو با «ایمن الصفدی» وزیر امور خارجه اردن نیز دیدار و رایزنی کرد. محور رایزنی این دو دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی و اردنی، بررسی روابط دو‌جانبه و آخرین تحولات فلسطین و غرب آسیا بود. امیرعبداللهیان همچنین در حاشیه نشست حقوق بشر سازمان ملل در ژنو با وزیر خارجه کویت نیز دیدار کرد. این دیدار در مقر اروپایی سازمان ملل متحد انجام شد.
رئیس دستگاه دیپلماسی در برنامه ای دیگر با «رتنو مرسودی»، وزیر خارجه اندونزی هم ملاقات کرد.

 

بــــرش

رایزنی امیرعبداللهیان با آنتونیو گوترش

حسین امیرعبداللهیان در یکی از مهم‌ترین برنامه‌های خود با آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل دیدار کرد و پیرامون آخرین تحولات فلسطین و غزه به گفت‌و‌گو پرداخت.
وزیر امور خارجه در دیدار دبیر کل با اشاره به ملاقات اخیر خود با رهبران مقاومت فلسطین در بیروت و دوحه گفت: وضعیت مقاومت از نظر توانایی نظامی برای ادامه مقاومت علیه جنگ طلبی رژیم صهیونیستی بسیار خوب است، اما رژیم اسرائیل مشغول جنایت علیه شهروندان فلسطینی است و وضع انسانی در نوار غزه بویژه شمال آن بسیار فاجعه بار است. وزیر امور خارجه با اشاره به حمایت گروه‌های فلسطینی از آتش‌بس پایدار، افزود: متأسفانه رژیم اسرائیل با حمایت امریکا به تداوم جنگ اصرار دارد که البته این رویکرد هیچ نتیجه‌ای برای آنان نخواهد داشت. امیرعبداللهیان بحران انسانی در نوار غزه بویژه شمال آن را بسیار نگران کننده خواند و گفت: صهیونیست‌ها هزاران نفر را با بمب کشته‌اند و می‌خواهند جمعیت باقیمانده را با گرسنگی از بین ببرند. وی با قدردانی از تلاش‌های سازمان ملل و دبیرکل آن در ارسال کمک‌های انساندوستانه برای شهروندان فلسطینی گفت: حجم فاجعه بسیار بیشتر از کمک‌های سازمان ملل است، مضافاً آنکه امریکا همچنان مایل به‌ پایان جنگ نیست و در دریای سرخ و یمن نیز بدنبال تشدید بحران هستند. گوترش نیز وضعیت منطقه را انفجارآمیز خواند و تأکید کرد: باوجود سختی شرایط و پیچیدگی بحران، ما به تلاش‌های خود برای کنترل و مدیریت بحران ادامه خواهیم داد.
رئیس دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری از برنامه‌های خود با میریانا اسپولیاریک، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی