ضربان ساز نازک‌تر از موی انسان از راه رسید

محققان دانشگاه شیکاگو یک دستگاه ضربان‌ساز  جدید قلب ابداع کرده‌اند که ضخامت آن از موی انسان کمتر است. این دستگاه بی‌سیم به‌طور کامل به‌وسیله نور دریافتی از یک فیبر نوری فعال می‌شود.
به گزارش نیواطلس، قلب در نتیجه مجموعه‌ای از سیگنال‌های الکتریکی که در زمان دقیقی ارسال می‌شوند، فعالیت می‌کند اما اگر این سیگنال‌ها افت کنند، ممکن است به مشکلات مختلفی مانند سکته، حمله قلبی یا حتی از کار افتادن این عضو بدن منجر شوند. دستگاه‌های تنظیم‌کننده ضربان قلب ریتم‌های غیرطبیعی را رصد و اصلاح می‌کنند اما نیازمند جراحی‌های غیرتهاجمی هستند و خطراتی نیز همراه دارند.
اما دستگاه جدید کم‌تهاجمی است زیرا از یک ورقه نازک به ضخامت یک میکرومتر ساخته شده که ۱۰۰ بار نازک‌تر از تار موی انسان است. وزن ضربان‌ساز مذکور یک پنجاهم یک‌گرم است و به‌عبارتی ۲۵۰ بار سبک‌تر از یک دستگاه معمولی است. همچنین به جای باتری با نور کار می‌کند.
ضربان‌ساز فعلی طوری طراحی شده تا موقت کار کند و به شکل ترکیبات غیرسمی حل می‌شود. به این ترتیب به جراحی برای حذف آن نیازی نیست. اما محققان تصمیم دارند نسخه‌های آتی را طوری بسازند که برای بازه‌های زمانی متفاوتی مناسب باشد.
جستجو
آرشیو تاریخی