نگاهی به بخش پوسترهای انقلابی و قله‌های جشنواره هنرهای تجسمی فجر

امروز؛ اهدا ی طوبای زرین هنرهای تجسمی فجر به برگزیدگان

سعیده احسانی راد
خبرنگار

محمد خزایی دبیر بخش «آینه در آینه» درباره این بخش گفت: «آینه در آینه ۱» در دوره چهاردهم به مرور آثار نقاشی انقلاب اسلامی پرداخت. «آینه در آینه ۲» در جشنواره پانزدهم به هنر عکاسی انقلاب اختصاص داشت و «آینه در آینه ۳» در فجر شانزدهم، به هنر طراحی گرافیک انقلاب اسلامی توجه داشت.
 وی درباره رویکرد این بخش گفت: وجه تاریخی و بنیادی هنرهای تجسمی در طول انقلاب اسلامی به‌واسطه آثار ارائه‌ شده در بخش «آینه در آینه ۳» به نمایش درآمد تا سیر تکاملی عکس، پوستر و... از مقطع انقلاب اسلامی تا امروز دیده شود. خزایی افزود: از دهه اول انقلاب پوسترهای زیادی وجود داشت که از میان آنها 100 پوستر برای نمایش انتخاب شد، پوسترها از موزه هنرهای معاصر، حوزه هنری و مجموعه دارها امانت گرفته شد که از میان آنها آثار هنرمندان شاخص مانند استاد ممیز، حسین خسروجردی و استاد مهدی روحانی به چشم می‌خورد.

اهمیت سیر تاریخی پوسترها
وی تأکید کرد: در این بخش سیر تاریخی و اثر‌گذاری این آثار مهم بود نه کیفیت آنها و چون آثار در ارتباط با 22 بهمن و دهه فجر در این 45 سال بود کارکرد خاطره‌ساز پوسترها مورد توجه قرار گرفت. در اوایل انقلاب، شور و هیجان خاصی در فضای هنرهای تجسمی وجود داشت و برآیند این فضا در پوسترهای آن دوره قابل مشاهده است.دبیر بخش «آینه در آینه ۳» اظهار داشت: در این بخش تنها به پوسترهای دوران انقلاب اسلامی پرداخته شده است و اگر امکان چاپ آنها نیز باشد، قطعاً اتفاق مثبتی رخ خواهد داد زیرا این پوسترها بخشی از تاریخ تصویری انقلاب و گرافیک ایران است در زمانی که تعداد هنرمندان در رشته گرافیک و طراحی پوستر محدود بود و امروز برای کسانی که از آن دوران خاطره دارند جالب است.
وی موضوع مهم دیگر در پوسترهای انقلاب را تلفیق سنت و مدرنیته دانست و گفت: در پوسترها علاوه بر عناصر ایرانی، تکنیک‌ها و روش‌های مدرن هم دیده می‌شود که جزو پدیده‌های نو است. قبلاً این پدیده‌ها موازی هم بودند اما اتفاق مهم در پوسترها تلفیق این دو است که هنرمند با تکیه بر سنت‌ها و فرهنگ ایرانی با زبانی مدرن به خلق این پوسترها پرداخته است که نقطه مهم این آثار به شمار می‌آید.

چاپ کتاب مصور از پوسترها
خزایی که جزو چهره‌های شاخص هنری و آکادمیک است در« آینه در آینه 3»، 5 اثر ارائه داده است و امیدوار است کتابی مصور از پوسترهای انقلابی به چاپ برسد. قله‌های جشنواره هنرهای تجسمی یکی دیگر از بخش‌های مهم شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی است که در ادوار گذشته سه بار تکرار شده است، داوری‌ها و جایزه‌های این بخش مهم‌تر از جایزه طوبای زرین است.

قله‌های جشنواره هنرهای تجسمی
شعیب حسینی‌مقدم دبیر بخش «قله‌ها»ی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی این بخش را جزو بخش‌های موضوعی دانست و گفت: این بخش از این بابت قله‌ها نام گرفته است که مفهوم قله‌های افتخار، ایثار و مفاهیم ارزشی و ملی را در خود دارد و ضمن نشان دادن پیشرفت‌ها، موضوعات دینی و اعتقادی را در درونش دارد. قله‌های پیشرفت و موفقیت (از علم و فناوری تا اقتصاد و صنایع فرهنگی)، قله‌های صبر و پایمردی (از شکوه مهر هموطنان تا چیرگی بر اندوه قهر طبیعت) قله‌های شکوه و زیبایی (از طبیعت چشم‌نواز تا فرهنگ و هنر ایران)، قله‌های عزت و شرافت (از مشاهیر و مفاخر تا مردم جامعه و خانواده‌)، قله‌های نشاط و همبستگی (از پیروزی‌های راهبردی تا جلوه‌های حضور و جشن‌های ملی) ازجمله مضامینی است که در این بخش مورد توجه قرار دارد.
وی ادامه داد: تمام رشته‌های هنری همزمان در بخش قله‌ها حضور داشتند، در فراخوان این نکته ذکر شد هنرمندان می‌توانند در کنار بخش آزاد در این بخش هم شرکت کنند و اثری که در ارتباط با یکی از قله‌های افتخار و ایثار است ارائه کنند، در بعضی موارد هم با تدبیر مدیر کل با هنرمندان تماس گرفتیم تا اثرشان را در این بخش شرکت دهند.

 حضور استادان برجسته در بخش قله‌ها
حسینی مقدم اتفاق خوب بخش قله‌های جشنواره شانزدهم هنرهای تجسمی را حضور استادان برجسته تجسمی بیان کرد و گفت: در جشنواره هنرهای تجسمی استادان بیشتر به عنوان داور و دبیر حضور داشتند تا جوان‌ها انگیزه بیشتری برای رقابت داشته و آثار سطح بالا ارائه دهند اما امسال در بخش قله‌ها آثار استادان برجسته تجسمی به نمایش درآمد.
 وی درباره اضافه شدن این بخش به جشنواره هنرهای تجسمی گفت: این بخش در ادوار گذشته بود و سه دوره تکرار شد چون عنوان جشنواره هنرهای تجسمی فجر بود و ارتباطی با فجر و انقلاب پیدا نمی‌کرد تصمیم می‌گیرند یک بخش موضوعی که مرتبط با انقلاب و عناوین مرتبطش است اضافه کنند که نام قله‌ها را برای این بخش در نظر گرفتند تا پیشرفت‌ها و افتخارات را نشان دهند.
حسینی مقدم گفت: مهم‌ترین جایزه تجسمی فجر به بخش قله‌ها اختصاص دارد که از لحاظ تعداد جایزه و ارزش مالی بالاتر از طوبای زرین است، داوری در این بخش به دلیل حضور تمام رشته‌های تجسمی هم خیلی سخت است و خود دبیر کل جشنواره همراه با 5 داور این بخش را داوری می‌کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی