برقراری عدالت مالیاتی در نظام دستمزدها با اخذ مالیات از بلاگرها و اینفلوئنسرها
سازمان امور مالیاتی
همیت عدالت مالیاتی موجب شده تا مشخصات یک نظام مالیاتی عادلانه، ارزیابی و انجام اصلاحات آن از جمله دستورکارهای سیاستگذاران اقتصادی باشد. در همین راستا اواخر سال 1399 مجلس شورای اسلامی در راستای عدالت مالیاتی، کاهش وابستگی درآمد دولت به نفت، کاهش فشار مالیاتی بر واحدهای تولیدی و.... تصمیم گرفت تا طرحی را در بودجه سالانه 1400 تحت عنوان اخذ مالیات از افرادی که در شبکههای اجتماعی درآمد بالا کسب میکنند را تصویب کند.
نظام مالیاتی بهعنوان بخشی از ساختار اقتصادی یک جامعه وظیفه مهمی در ایجاد ارتباط میان دولت و مردم ایفا میکند. دولت برای احقاق حقوق اقتصادی آحاد جامعه نیازمند تأمین مالی از جانب خود مردم است از این رو چارچوب تعاملی میان دولت و افراد جامعه در حوزه مالیات از جمله موضوعات مورد توجه سیاستگذاران، تصمیمگیران و قانونگذاران است؛ هر جا که بحث از تعامل و رابطه مطرح میشود میتوان در باب عادلانه بودن آن تأمل کرد که نظام مالیاتی از این واقعیت مستثنا نیست، بهطور اساسی اهمیت عادلانه بودن نظام مالیاتی موجب شده تا مشخصات یک نظام مالیاتی عادلانه، ارزیابی و انجام اصلاحات آن از جمله دستور کارهای سیاستگذاران اقتصادی باشد، در اصل میتوان گفت عدالت مالیاتی بهعنوان یکی از اصلیترین شاخصههای یک نظام مالیاتی کارآمد و مطلوب محسوب میشود.
اواخر سال 1399 مجلس شورای اسلامی در راستای عدالت مالیاتی، کاهش وابستگی درآمد دولت به نفت، کاهش فشار مالیاتی بر واحدهای تولیدی و... تصمیم گرفت تا طرحی را در بودجه سالانه 1400 تحت عنوان اخذ مالیات از افرادی که در شبکههای اجتماعی درآمد بالا کسب میکنند را تصویب کند، در نهایت این موضوع در بند (ذ) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مندرج شد؛ از آنجایی که تمامی افراد شاغل و دارای درآمد در کشور بهعنوان بخشی از جامعه مالیات میپردازند براساس این قانون شغل اینفلوئنسری از نظر مالیاتی، یک شغل انتفاعی محسوب میشود و شخص مکلف است وقتی فعالیت خود را شروع میکند (یعنی از طریق صفحه درآمدزایی میکند) ظرف چهار ماه شروع فعالیت را به اداره امور مالیاتی اعلام و پرونده تشکیل بدهد.
اخذ مالیات از بلاگرها و اینفلوئنسرها در کشورهای جهان
بررسی تجربیات کشورهای مختلف نشان میدهد که در سالهای اخیر در بسیاری از نقاط جهان با گسترش وسایل ارتباط جمعی و فضای مجازی و پیشرفت روزافزون عصر رسانه تمایل حرکت افراد به این سمت را بیشتر کرده و با نگاه درآمدزایی و کسب سود آن را حرفه خود قرار دادهاند. به همین منظور تصمیمگیران و سیاستگذاران کشورها درآمدهای حاصل از تبلیغات در بستر مجازی را بهعنوان کسب وکار شناسایی و از آنها مالیات اخذ میکنند به نحوی که در این باره میتوان به کشورهایی همچون ترکیه، آمریکا، انگلستان، استرالیا، کشورهای اسکاندیناوی، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، مالزی و هند اشاره کرد.
اخذ مالیات 7 میلیارد و 600 میلیون تومانی از بلاگرها و انفلوئنسرها
بنا بر اعلام سازمان امور مالیاتی کشور در سالهای 1399 و 1400 از کسانی که بالاتر از 500 هزار دنبالکننده داشتند مورد بررسی مالیات بر درآمد قرار گرفتند که 551 کاربر شناسایی شدند. از این تعداد مجموع تراکنش مالی بیش از 123 اینفلوئنسر بیش از 2.300 میلیارد تومان بود که در سال 1400 نسبت به صدور 149 برگ تشخص مالیات با مجموع 119 میلیارد تومان اقدام صورت گرفت؛ همچنین در ده ماهه سال 1402 برای عملکرد سال 1401 حدود 7 میلیارد و 600 میلیون تومان مالیات از این محل وصول شد.
در پایان باید گفت با توجه به آنکه سیاست دولت مردمی برقراری مالیات ستانی عادلانه و کاهش فشار مالیاتی بوده و در حالحاضر زیرساختهای اخذ مالیات بهصورت هوشمند فراهم است لذا در همین راستا میبایست دستگاهها و نهادهای مربوطه از جمله وزارت ارتباطات و قوه قضائیه بهمنظور اخذ مالیات از بلاگرها و انفلوئنسرها همکاری لازم را با سازمان امورمالیاتی کشور
بهعمل آورند.

