«ایران» در گفت و گو با پزشکان و پرستاران از عواقب آغاز موج دوم ویروس کرونا گزارش می دهد

خستگی پزشکان و پرستاران از تردد مردم در شهر وموج دوم کرونا




فریبا خان احمدی
خبرنگار
افزایش موج ابتلا به کرونا در تهران نگران کننده شده است. آنطور که فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا می گوید؛ کرونا در تهران به مرحله پاندمی رسیده و چنانچه موج ابتلا روند صعودی پیدا کند شرایط قابل پیش بینی نخواهد بود. دکتر علیرضا زالی، نوسانات سینوسی در تهران را ناشی از هشدارهایی می داند که در هفته های واپسین اسفند ماه  داده شده بود. حالا بر اساس آنچه که فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا اعلام کرده، این بیماری پس از دوره نهفتگی در حال بروز و روبه افزایش است بطوریکه مراجعه به بیمارستان ها در تهران 30 درصد افزایش داشته و این عدد نسبت به روز گذشته  در بخش بستری عادی 25 درصد و در بخش مراقبت های ویژه 15 درصد رشد داشته است. این وضعیت حاکی از استمرار و حتی افزایش شیوع بیماری در شهر تهران بوده که نگران کننده است. آنطور که دکتر زالی اعلام  کرده، افزایش تردد و شلوغی ها با این آمار رو به تزاید کار را پیچیده تر کرده و در واقع مشکلات جدید را در حوزه بهداشت و درمان ایجاد کرده است. او در ادامه صحبت هایش اشاره ای هم به وضعیت کادر درمان داشته؛ اینکه پزشکان و پرستاران بسیار خسته اند و فشار مضاعفی را تحمل می کنند.  البته آنچه از صحبت کادر درمانی هم استنباط می‌شود، این است که هنوز نگرانی در خصوص امواج جدید ویروس کرونا وجود دارد و به گفته کادر درمان چنانچه مردم پروتکل های مربوط به فاز دوم و سوم فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نکنند باید منتظر تکانه های جدید کرونا ویروس باشیم.
ویدئوهای منتشر شده نیز حاکی از خستگی کادر درمان دارد. پرستارها و پزشکانی که هفته هاست خانواده هایشان را ندیده اند و در محاصره کرونا در بیمارستان ها به سر می برند.بالا بودن آمار ابتلای کادر درمانی به ویروس کرونا نیز حکایت از این دارد که حافظان سلامت مردم در شرایط مساعدی قرار ندارند. ارتباط مستمر پرستاران و پزشکان با بیماران مبتلا به کووید-19 آنها را در معرض غلظت بالایی از ویروس کرونا قرار داده است و همین مسأله سطح درگیری و ابتلا را در بین کادر درمان بالا می برد.
افراد آلوده دو هفته بعد به بیمارستان مراجعه می کنند
دکتر علیرضا اسپید، نایب رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی درباره تأثیر عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم در بالا رفتن آمار مبتلایان و فشار مضاعف به کادر درمان به « ایران» می گوید: پزشکان و پرستاران ، خط مقدم مبارزه اند اما واقعیت این است که این تیم طاقت فوق بشری ندارد و باید خیلی مراقبت کنیم تا اوضاع از توان شان خارج نشود که اگر وضعیت بحرانی از توان کادر درمان خارج شود باید در انتظار فاجعه باشیم. بنابراین لازم است مردم و حاکمیت یکسری نکاتی را رعایت کنند البته مردم تا یک حدی می توانند بدون حمایت دولت و حاکمیت وارد کسب و کار نشوند بنابراین ویروس کرونا معضلی نیست که آن را فقط در اختیار مردم بدانیم از همین رو دولت طرح فاصله گذاری اجتماعی را اجرا می کند چرا که دولت باید در هر دو جبهه بجنگد؛ جبهه کرونا و جبهه سیاسی و اقتصادی کشور.
دکتر اسپید در ادامه می افزاید: باید این واقعیت را بپذیریم که اگر مردم پروتکل های بهداشتی مربوط به کرونا را رعایت نکنند علاوه بر اینکه فشار مضاعفی به جامعه پزشکی وارد می شود از نظر اقتصادی نیز دولت لطمه می بیند . مردم باید بدانند اگر فاصله گذاری اجتماعی را جدی نگیرند چون ویروس کرونا ثابت کرده که سفارش پذیر نیست پس وقتی شیوع پیدا کند همه را درگیر می کند.  او با اشاره به اینکه مردم، جامعه پزشکی و دولت فراتر از انتظار در طرح فاصله گذاری اجتماعی ظاهر شدند، عنوان می کند: اگرچه در همه حوزه ها ایراداتی وجود دارد اما بحث سلامت کادر درمان باید جزو اولویت ها قرار بگیرد چرا که غلظت آلودگی ویروس کرونا در بیمارستان ها به شدت بالاست و اگر جامعه پزشکی در معرض خطر قرار بگیرند آن وقت کسی نیست به بیماران خدمات ارائه دهد.
دکتر اسپید معتقد است مردم باید برای ریشه کن کردن ویروس کرونا، فاصله و  تماس های فردی را رعایت کنند و از تماس با سطوح آلوده پرهیز کنند. دوره ویروس کرونا 21 روز است و چنانچه همه رعایت کنند بیماری مهار خواهد شد اما ترددهای بیجا در سطح شهر و ایجاد تجمع و ازدحام باعث می شود بیماری تا زمستان سال آینده نیز به طول بینجامد. اینکه بگوییم ویروس کرونا در تابستان از بین می رود فکر بیهوده ای است چرا که موارد ابتلا در جنوب استرالیا که الان فصل تابستان است مشاهده شده است. عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در همین زمینه به « ایران» می گوید: واقعیت این است اطلاعات ما در مورد کرونا ویروس کافی نیست ما نمی دانیم چه اتفاقی قرار است بیفتد و به نحوی در یک راه نه چندان آشنا و عجیب و غریب قدم بر می داریم. سؤالات زیادی مطرح است از این قبیل که : این ویروس تا چه زمانی باقی می ماند؟با گرما از بین می رود؟ تا چه زمانی باید قرنطینه را ادامه دهیم؟ همه اینها هنوز گنگ و مبهم است بنابراین دولت هر تصمیمی را برای بازگشایی گرفته باشد باید مردم فاصله را رعایت کنند که البته فرهنگ جا افتاده ای هم در کشور ما نیست. شست و شوی دست و استفاده از ماسک هم خیلی مهم است.  دکتر پویا پوینده مهر با بیان اینکه در شرایط فعلی باید با آزمون و خطا تجربه کنیم می افزاید: اگر دیدیم با برخی برنامه ها تعداد بیماران افزایش پیدا می کند باید در تصمیم گیری ها تجدید نظر کنیم به جز این اگر بدبینانه ترین سناریو اتفاق بیفتد با تعداد زیادی بیمار روبه رو خواهیم شد و احتمال دارد افرادی که این روزها آلوده شدند دو هفته بعد مراجعه کنند و درصدی هم از بین بروند. او با اشاره به اینکه در حال حاضر در پایان پیک اول کرونا هستیم می گوید: آمار مرگ و میر کرونا آمار دقیقی برای توصیف وضعیت بحران کرونا در کشور نیست اما با در نظر گرفتن آمار بروز بیماری به نظر می رسد فعلا روند ابتلا کاهشی است. به گفته این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران؛ یکی از مهم ترین منابع مراکز درمانی، نیروی انسانی است که اگر از دست بدهیم مراکز درمانی سرپا نخواهند بود بنابراین کادر درمان نیاز به حمایت های روانی، عاطفی و تشویقی دارند.  او به مردم توصیه می کند که کرونا همچنان در جامعه وجود دارد و باید رفت و آمدهای غیر ضروری شان را کم کنند و برای انجام کارها از هم فاصله بگیرند.
جمعه گذشته تعداد بیماران یک مرتبه زیاد شد
مریم ثابت، پرستار بیمارستان قائم رشت هم به«ایران »می گوید: رشت جزو اولین شهرهایی بود که درگیر ویروس کرونا شد. همه چیز به شکل ناگهانی اتفاق افتاد ولی بعد از فاصله گذاری اجتماعی همشهری های ما از اواسط اسفند قرنطینه خانگی را شروع کردند و همین هم باعث شد تلفات کرونا  و موج بیماران قابل کنترل شود این موضوع همچنان هم ادامه دارد.  این پرستار با اشاره به اینکه مردم رشت همچنان قرنطینه خانگی را ادامه می دهند، می افزاید: خوشبختانه بیشتر اماکن و مغازه ها به صورت خودجوش تعطیل اند و اوضاع تردد افراد در شهر به حالت عادی برنگشته است. ما نگران این هستیم که مردم فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نکنند چرا که از وقتی فاصله گذاری اجتماعی شروع شد توانستیم تعداد موارد جدید ابتلا را کنترل کنیم.  خانم ثابت با بیان اینکه کادر درمان 45 روز بدون وقفه در بیمارستان ها خدمات ارائه می دهند، عنوان کرد: اگر اوضاع فعلی به روزهای اول برگردد دیگر انرژی و توان نداریم و نمی توان پرستار خسته را دوباره به محل کارش برگرداند. اگرچه امکانات و مدیریت اوضاع خیلی بهتر از روزهای قبل شده است اما با شروع موج جدید، اوضاع پیچیده خواهد شد. توصیه می کنم مردم همچنان فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند و از تجمع فرزندان شان در محله ها و خیابان ها جلوگیری کنند.
علی درون کلایی، پرستار بیمارستان امیر اعلم که یکی از مراکز اصلی پذیرش بیماران کرونایی است هم به «ایران» می گوید: بعد از ورود ویروس کرونا به کشور و در حالیکه هنوز این بیماری شناسایی نشده بود پرستاران زیادی بیمار و از چرخه ارائه خدمات دور شدند  این اتفاق فشار مضاعفی به کادر درمان وارد کرد از طرفی کمبود تجهیزات مصرفی از جمله ماسک و لباس حفاظتی در مراکز درمانی همچنان وجود دارد ما مجبوریم تا آخر شیفت از یک ماسک استفاده کنیم و همین مسائل باعث تلفات بالای کادر درمان شده است. پرستاران در شیفت های 18 ساعته کار می کنند و اغلب شان خانواده های شان را در این مدت ملاقات نکرده اند بنابراین کادر درمان به شدت خسته اند و در صورت ادامه بحران و آغاز موج دوم اوضاع سخت تر هم خواهد شد.
این پرستار از مردم می خواهد با توجه به کمبود امکانات و عدم توانایی تهیه ماسک ان95 برای همه افراد لازم است مردم رفت و آمدهایشان را در سطح شهر کم کنند و حتماً از ماسک استفاده کنند چرا که با این کار بیماران ناقل میدان امنیت را برای دیگران بیشتر می کنند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7316/1/540130/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها