روحانی در جلسه ستاد اقتصادی اعلام کرد

تدابیر اقتصادی دولت برای حمایت از خانوارها و مشاغل

- شروع بازگشایی‌ها پلکانی است - کسب و کارهای زیان‌دیده وام 12 درصد و با بازپرداخت 24 ماهه دریافت می‌کنند



گروه سیاسی / دولت برای حمایت از خانوارهای یارانه بگیر، اقشار نیازمند، مشاغل و کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا و در نهایت تأمین اقلام بهداشتی و درمانی مقابله با شیوع این ویروس، 25 هزار میلیارد تومان اعتبار تعیین کرد. جزئیات این حمایت و نحوه تخصیص این اعتبار، روز گذشته در جلسه ستاد اقتصادی دولت که به ریاست رئیس جمهوری برگزار شد، نهایی و تصویب شد. اعتبار یک میلیون تومانی برای 23 میلیون خانوار یارانه بگیر، بسته حمایتی 200 تا 600 هزار تومانی برای سه میلیون نفر در چهار نوبت، وام یک تا دو میلیون تومانی با نرخ 4 درصد برای 4 میلیون خانوار کم درآمد، وام 12 درصد با مهلت بازپرداخت دوساله برای کسب و کارهایی که بخاطر کرونا تعطیل یا دچار کسادی شده اند، 5هزار میلیارد تومان بیمه بیکاری برای افراد بیکار شده و درنهایت 13 هزار میلیارد تومان برای اقلام بهداشتی یا درمانی مورد نیاز برای مقابله با کرونا.
اتخاذ این تدابیر حمایتی درحالی است که نه تنها کشور با فشار حداکثری تحریمی امریکا رو به رو است، بلکه در داخل نیز برخی منتقدان به جای حمایت از دولت یا ارائه کسب و کار، همچنان برای تضعیف دولت یا ناامیدی شهروندان تلاش می کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام حسن روحانی در پایان جلسه ستاد اقتصادی دولت برای بررسی آثار شیوع بیماری کرونا، جزئیات تصمیمات دولت برای کمک به مردم در این ایام سخت و دوران فشار اقتصادی وارد شده به آنان را تشریح کرد.  
او با اشاره به اینکه پیشتر اعلام شده بود که سه میلیون نفر محروم و تحت فشار هستند که برای آنان در چهار نوبت بسته حمایتی از 200هزار تا 600 هزار تومان مدنظر قرار دادیم، اظهارکرد: مرحله اول این بسته حمایتی پرداخت شده و مرحله دوم آن هم تا پایان فروردین پرداخت خواهد شد و دو نوبت بعد هم به همان صورت در ماه های اردیبهشت و خرداد پرداخت خواهد شد.
رئیس جمهوری افزود: همچنین برای 4 میلیون خانواده ای که آنان هم جزو اقشار کم درآمد هستند، وام یک تا دو میلیون تومانی با نرخ 4درصد اختصاص دادیم که به زودی برای خانواده‌ها اعلام می‌شود تا بتوانند این وام را دریافت کنند.
روحانی درباره تدابیر دولت برای حمایت از کسب و کارها، بنگاه ها و مشاغل نیز با بیان اینکه در این جلسه 75 هزار میلیارد تومان وام و تسهیلات برای این ایام مدنظر قرار دادیم، اضافه کرد: 10 رسته در این ایام تحت فشار شدید قرار گرفتند؛ کسب و کار برخی تقریباً متوقف شد و درآمد برخی هم پایین آمد  که اغلب شامل کارگاه‌های کوچک و متوسط بوده و تقریباً 3 میلیون و 200 هزار نفر را شامل می شود که در اینجا تصویب کردیم که برای همه اینها رقمی را مدنظر قرار دهیم.
او با اشاره به اینکه برای هر بنگاه مشخص شده و به این بنگاه‌ها اعلام خواهد شد که چه مقدار به آنان پرداخت می‌شود، ارائه این تسهیلات را کمک به بنگاه هایی عنوان کرد که فعال نبودند، اما کارگرها را نگه‌داشتند، همچنین  مقداری پول برای سرمایه در گردش‌ تا بتوانند به تدریج بنگاه خود را فعال کنند.
رئیس جمهوری در ادامه این بخش از سخنان خود، با اشاره به اینکه برخی کسب و کارهای پرخطر به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیل شده اند که زمان راه اندازی دوباره آنان هنوز مشخص نیست، بازگشایی کسب وکارها را پلکانی و مشروط به بهتر شدن شرایط بهداشتی و درمانی عنوان کرد و گفت: در این شرایطی که هستیم، نمی‌توانیم بگوییم کسب و کارها برای بلندمدت اصلاً فعالیت نکنند.
او با بیان اینکه آغاز کسب و کارها در استان ها از 23 فروردین باید با رعایت اصول بهداشتی باشد، اظهارکرد: همانطور که برخی از متخصصان اظهار نگرانی می‌کنند، اگر اصول بهداشتی مراعات نشود ممکن است بار دیگر شرایط سخت شود.
روحانی با بیان اینکه برای کسب و کارهایی که تعطیل شده یا کساد شده اند وامی تعیین شده است، افزود: نرخ این وام 12 درصد و مدت زمان بازپرداخت آن 2 سال است؛ چند ماه هم به عنوان تنفس داده شده و بازپرداخت آن از مهر ماه آغاز می‌شود.
رئیس جمهوری البته اضافه کرد که این کمک ها مشروط به این است که این واحدها کارگر را تعدیل یا اخراج نکنند؛ بنابراین وام کمک به بنگاه و هم کمک به اشتغال و کارگران است.
او در ادامه با بیان اینکه اعتباری هم برای همه خانوارهای دریافت کننده یارانه تعیین شده است، گفت: بیش از 23 میلیون خانوار ماهانه یارانه دریافت می‌کنند، یک اعتبار یک میلیون تومانی در اختیار همه این خانوارها قرار می‌گیرد که به تدریج در طول 24 ماه از یارانه‌ای که در ماه های بعد پرداخت می شود، کم می‌شود.به گفته رئیس جمهور حدود 25 هزار میلیارد تومان برای این امر مصوب شد.
او همچنین از اعتبار 5 هزار میلیارد تومانی به صندوق بیمه بیکاری برای پرداخت به افراد بیکار شده خبرداد و اظهارکرد: همچنین حدود 13 هزار میلیارد تومان هم برای کرونا مصوب کردیم که بخشی از آن به تولیداتی پرداخت می‌شود که وزارت بهداشت و درمان اعلام می‌کند و نیازهای آن را تأمین‌ می‌کنند، بخشی به شرکت‌های دانش بنیان پرداخت می‌شود و بخش اعظم آن نیز برای نیازمندی‌هایی که خودِ‌ وزارت بهداشت برای دانشگاه‌های خود در سراسر کشور اعلام می‌کند پرداخت می شود.
روحانی همچنین با ابراز اطمینان به پزشکان و پرستاران مبنی بر تأمین امکانات و تجهیزات مورد نیاز آنان، به بازدید یکشنبه گذشته خود از فعالیت شرکت های تولیدی و دانش بنیان در این زمینه اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌ها و شرکت ‌های دانش‌بنیان با مشارکت هم کار بزرگی انجام دادند؛ در زمینه سایر نیازمندی‌ها مثلاً ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) تقریباً نیازمندی (کشور) تأمین خواهد شد؛ یا اعتبارات لازم برای تولید بیشتر سی.تی.اسکن را تأمین می‌کنیم.
رئیس جمهوری در ادامه، از تصمیم دولت برای ساماندهی کمک‌های نهادهای عمومی به مردم، اعم از ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، بنیاد مستضعفان یا سپاه پاسداران خبرداد و گفت: این نهادها کمک هایی به اقشار مختلف ارائه می‌کنند، خیرین هم کمک می‌کنند، یک هماهنگی برای این کار لازم هست. ممکن است کمک‌ها در یک جایی متمرکز شود، جایی هم اصلاً پرداخت نشود یا کم پرداخت شود، بنابراین این هماهنگی ضروری است.
روحانی افزود: در این جلسه تصویب کردیم معاون اول رئیس جمهوری ظرف این هفته یا هفته آینده جلسه‌ای را برگزار و همه این نهادها و برخی خیرین را هم دعوت کند که این جلسه می تواند در شورای عالی رفاه هم برگزار شود .
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه به وزیر کشور هم دستور دادم که جلسه ای را تشکیل بدهند و همه افرادی که در این زمینه مؤثر هستند برای هماهنگی لازم در زمینه حمل و نقل و در زمینه کسب و کار دعوت شوند، از همه مردم درخواست کرد همانطور که تا امروز کنار دولت، نظام، وزارت بهداشت و درمان بودند و کمک کردند باید کمک و یاری کنند تا اصول بهداشتی دقیقاً مراعات شده و فاصله‌گذاری ها اجرا شود.
روحانی تدابیر و ترتیبات لازم برای بازگشایی آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها مربوط و نیز فعالیت حمل و نقل بین شهری را به نشست های آتی موکول کرد.

برش
قدردانی رئیس جمهوری از موافقت رهبر انقلاب با برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری، روز گذشته با قدردانی از موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی با درخواست برداشت مبلغ یک میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای مقابله و مدیریت عوارض ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور، دستورات لازم را برای تأمین نیازهای ضروری دراین عرصه، صادر کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری در نامه ای به محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، پی نوشت رئیس جمهوری به نامه دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را به وی ابلاغ کرد. روحانی پی نوشت کرده است که «نیازهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از این منبع تأمین و حتی الامکان از تولیدات داخلی و با استفاده از شرکت های دانش بنیان اقدام شود. همچنین کمک های لازم به صندوق بیمه بیکاری ظرف هفته آینده انجام و جزئیات طرح در ستاد اقتصادی دولت مطرح شود.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7316/1/540128/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها