مدیرکل دفتر پیشگیری  و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی  در گفت و گو با «ایران»:

معتادان ترخیص شده دوباره به پاتوق‌ها   بر می‌گردند !




پرستو رفیعی
خبرنگار
در روزهای اخیر تجمع تعداد زیادی از معتادان متجاهر و بی خانمان در برخی از خیابان‌های تهران باعث ایجاد ترس و نگرانی در بسیاری از افراد جامعه شده‌ است. چرا که سیستم ایمنی ضعیف بدن این افراد و همچنین عوامل و شرایط محیطی حاکم بر زندگی آنها امکان ابتلا به بیماری کرونا و تبدیل آنها به ناقلین سیار بیماری در جامعه را افزایش می‌دهد.
در چنین شرایطی انتشار خبرهایی مبنی بر ترخیص تعداد زیادی از معتادانی که در کمپ‌ها و مراکز ماده ۱۶ نگهداری می‌شدند و همچنین حضور آنها در خیابان‌ها به دلیل بسته بودن پارکها بر میزان نگرانی‌ها می افزاید. مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در گفت و گو با «ایران» در باره  دلایل حضور بیش از پیش معتادان متجاهر در سطح شهر می‌گوید: همه ساله در اسفند ماه، طرح نوروزی دستگیری معتادان متجاهر از سطح خیابان‌ها اجرا می‌شد.  برای اجرای این طرح در اسفند ۹۸ هم اقدامات لازم صورت گرفت و منابع و ظرفیت‌های لازم از سوی دستگاه‌های مربوطه فراهم شد.  طبق اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر از ۱۵ هزار معتاد شناسایی شده ۱۰ هزار نفر در مراکز وابسته به بهزیستی، سازمان زندان‌ها، نیروی انتظامی و... حضور داشتند و بهزیستی وظیفه جمع آوری ۵ هزار معتاد حاضر در پاتوق ها و معابر را بر عهده گرفت.   فرید براتی سده می افزاید در حالی که بودجه و امکانات لازم فراهم شده بود موضوع افزایش خطر شیوع بیماری کرونا در اجتماعات مطرح و مقرر شد برای پیشگیری از افزایش مبتلایان به کووید ۱۹ این طرح تا اطلاع ثانوی اجرایی نشود.
از سوی دیگر مصوبه‌های بعدی کمیته درمان تأکید داشت، افراد مقیم در مراکز در همانجا بمانند و به هیچ وجه ترخیص نشوند. به گفته وی در راستای اجرای مصوبات کمیته درمان علاوه بر ممنوعیت جمع آوری معتادان متجاهر از سطح شهر، به مراکز نگهداری اعلام کردیم هرگونه ملاقات و ورود و خروج معتادان به مراکز ممنوع شود و با مشاهده علائم بیماری در افراد به سرعت اقدامات لازم برای قرنطینه صورت بگیرد.  وی درباره افزایش حضور معتادان در سطح شهر می‌گوید: ترخیص و جذب در مراکز ماده ۱۶ بهزیستی با نظر و دستور نماینده دادستان کل کشور صورت می‌گیرد.  همچنین با توجه به این  که طبق قانون نگهداری  افراد مذکور  در مراکز نگهداری شبانه روزی تنها برای مدت ۶ ماه امکانپذیر است و طبق قانون نگهداری آنها حتی یک ساعت بیش از این مدت تنها با دستور مسئولین و مقامات ارشد کشور ممکن است، حدود ۴ هزار نفر از معتادان مقیم مراکز نگهداری ترخیص شدند.  البته از این تعداد تنها ۵۲۰ نفر مقیم مراکز ماده ۱۶ بهزیستی بوده اند، که از این ۵۲۰ نفر هم حدود ۸۰ نفر با وجود صدور حکم ترخیص همچنان در مراکز نگهداری می‌شوند.  او می‌گوید از آنجایی که  متأسفانه تعدادی از افراد ترخیص شده به پاتوق‌ها بازمی‌گردند، ما با افزایش حضور معتادان در خیابان‌ها و پاتوق‌ها مواجه شده‌ایم.  مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی تأکید می‌کند: درباره انتقال معتادانی که این روزها در خیابان شوش دیده شده‌اند به دره فرحزاد، هیچ اقدامی از سوی بهزیستی صورت نگرفته است.
به گفته براتی سده تاکنون در مراکز تحت نظارت بهزیستی نیز شیوع کرونا مشاهده نشده و تنها تعداد کمی از افرادی که به صورت سرپایی برای دریافت متادون مراجعه می‌کردند دارای علائم بیماری بودند که برای مداوا به مراکز درمانی ارجاع داده شده‌اند.
سید مالک حسینی، سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران نیز دراین باره می گوید: شهرداری تهران درهیچ جای قانون تکلیفی درباره معتادان متجاهر ندارد بلکه صرفاً در خصوص فرآیند بازپروری پس از ترک اعتیاد تکالیفی برایش مشخص شده که در حد امکانات به آن پایبند است.
وی افزود: تجمع این افراد در مناطقی از تهران از جمله شوش و هرندی اسباب گلایه مندی بسیاری از شهروندان را به همراه داشته و می‌تواند سبب شیوع هر چه بیشتر بیماری کرونا درپایتخت شود.  به همین دلیل ما با همکاری نزدیک با نیروی انتظامی در محل‌های تجمع معتادان متجاهر در برخی نقاط تهران از جمله میدان شوش حضور داشتیم و آن دسته از افرادی را که به تشخیص نیروی انتظامی نیاز به مراقبت داشتند به گرمخانه‌ها منتقل کردیم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7315/1/540046/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها