رئیس اداره مراقبت  بیماری های واگیر وزارت بهداشت در گفت و گو با «ایران»: 

فاصله گذاری هوشمند میزان مواجهه مردم با افراد ناقل  را کاهش می دهد




فریبا خان احمدی
خبرنگار
همزمانی ادامه بحران شیوع ویروس کرونا با پایان تعطیلات نوروزی بسیاری از شغل ها و صنف ها را به مخاطره انداخته است. حالا در اقدامی جدید  رئیس جمهوری دیروز در جلسه ای که با اعضای ستاد ملی کرونا و برخی دولتمردان داشت در چارچوب طرح فاصله گذاری اجتماعی اجازه آغاز به کار برخی کسب و کارهای متوسط و کم ریسک را در استان های کشور با مراعات دقیق پروتکل های بهداشتی صادر کرد تا هم  چرخ اقتصاد کشور  بچرخد و هم مردم از دسترسی به برخی خدمات پایه و اساسی محروم نمانند. این تصمیم دولت البته نگرانی هایی هم در پی داشته است برخی از کاربران شبکه های اجتماعی معتقدند آغاز فعالیت برخی مشاغل به ادامه بحران کرونا در کلانشهر تهران دامن خواهد زد،عده ای هم از تردد افراد ناقل ویروس کرونا در جامعه و برخی محل های کسب و کار سخن می گویند و برخی نیز افزایش میزان موارد ابتلا به کرونا ویروس را با اجرای این طرح محتمل می دانند.
این نگرانی ها از جانب طیف های مختلف جامعه در حالی مطرح می شود که به گفته رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ، ویروس کرونا دیگر یک مشکل صرفاً بهداشتی نیست و روی همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی و حتی روابط بین الملل جامعه تأثیر گذاشته و زین پس و  طبق تصمیمات نهایی ستاد ملی کرونا قطعاً مدیریت کرونا جدا از مدیریت جامعه نخواهد بود و باید بین به تعطیل نکشاندن جامعه و عرصه تولید و ارائه خدمات پایه اجتماعی و البته کنترل بیماری کووید-19 تعادل ایجاد شود.
باید بیماری کرونا را تحت کنترل درآوریم
دکتر عرفانی، رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در پاسخ به سؤال روزنامه ایران مبنی بر اینکه با آغاز به کار برخی کسب و کار ها در پی اجرای طرح، در این زمینه وزارت بهداشت چه برنامه ای برای کنترل ویروس کرونا دارد؟ گفت: برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید به یک مقدمه ای اشاره کنم. ما با یک بیماری نوپدید پاندمیک روبه رو هستیم؛ نوپدید به این معناست که یک بیماری شیوع پیدا کرده که قبلاً وجود خارجی نداشت و حدود 4 ماه است که این بیماری شناخته شده است بنابراین ابعاد ناشناخته و نادانسته های ما در مورد ویروس کرونا یقیناً بیشتر از نادانسته هایمان است.
اما چند مورد این ویروس تابه حال شناخته شده و کاملاً مسجل شده است؛ اینکه هیچ یک از آحاد بشری نسبت به این بیماری مقاومت پایه ندارند یعنی از نوزاد یک روزه گرفته تا افراد مسن 100 ساله  همگی در معرض خطر ابتلا قرار دارند چرا که ویروس کرونا میزان سرایت بالایی دارد و میزان عوارض و مرگ و میر ناشی از این بیماری هم در خور توجه است. بنابراین با این واقعیت ها باید بیماری را تحت کنترل درآوریم.
سؤال اصلی در رابطه با آغاز فاز سوم طرح فاصله گذاری اجتماعی این است که در چنین شرایطی برای جلوگیری از روند ابتلای موارد جدید به ویروس کرونا  چکار باید بکنیم؟ دکتر عرفانی در این باره تأکید دارد که مدیریت بیماری کرونا صرفاً مدیریت یک پدیده بهداشتی در حوزه سلامت نیست کرونا ویروس می تواند تمام ابعاد زندگی اجتماعی و حتی روابط بین المللی را تحت الشعاع قرار دهد. یعنی مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، نظامی و کلیه ارکان اجتماعی می توانند تحت تأثیر این معضل قرار گیرند. به منظور مقابله با این ویروس بایستی ببینیم چرخه انتقال را چگونه می شکنیم.
دکتر عرفانی در پاسخ به اینکه برای اینکه تعداد مواجهات با ویروس کرونا را به حداقل برسانیم چه اقدامی باید صورت بگیرد؟ گفت: باید فاصله گذاری اجتماعی ایجاد کنیم تا بیماری منتقل نشود و میزان مواجهات را کم کنیم.  این کاستن از تعداد مواجهات با فاصله گذاری اجتماعی امکانپذیر است یعنی افراد در جامعه مواجهاتشان کاهش پیدا کند اما از آن سو می دانیم در جامعه انسانی نمی توان آن را به صفر رساند جامعه باید در عرصه اقتصادی تولید داشته باشد و  در عرصه مسائل اجتماعی خدمات را اولویت بندی کنیم.
اوبا تاکید بر اینکه مدیریت کروناویروس نمی تواند جدا از مدیریت جامعه باشد، اظهار داشت: کروناویروس علاوه بر حوزه سلامت سایر عوامل را هم تحت تأثیر قرار داده است باید بین اقدامات کنترلی در زمینه بیماری با به تعطیل نکشاندن جامعه حداقل در عرصه تولید و اقتصادی و ارائه خدمات پایه اجتماعی تعادل ایجاد کنیم. جامعه بدون ارائه  یکسری خدمات اجتماعی پایه فلج می شود اما از طرفی برخی خدمات اجتماعی هم می توانند به حداقل برسند و یکسری خدمات نیز بطور کل تا اطلاع ثانوی ارائه نشوند؛ مانند سینماها و استخرها اما برای مثال نمی توان سوپرمارکت ها و نانوایی ها را تعطیل کرد. در مورد فعالیت برخی خدمات از جمله تعمیرگاه ها هم می توان این خدمات را به حداقل رساند اما چرخه اقتصاد و تولید باید ادامه پیدا کند برای همین هم ما لاجرم با یکسری مواجهات روبه رو می شویم البته احتمال انتقال در یک مواجهه و الزمات مواجهه در بیمارستان ها و خدمات تشخیصی زیاد است. یعنی یک پزشک، پرستار، تکنیسین اورژانس و آزمایشگاه باید از تجهیزات حفاظت فردی استفاده کنند این در بعد خاص است که ارائه خدمت می دهند اما برای کاهش مواجهات برای مثال در سطح نانوایی، نشستن در تاکسی و کابین مترو باید حفظ فاصله کنند و اگر ممکن نیست از ماسک استفاده کنند.
استفاده از ماسک در  مترو
به گفته دکتر عرفانی، اگر قرار است بازگشایی مشاغل اتفاق بیفتد باید هر کسی که سوار مترو شد از ماسک استفاده کند و  فاصه 5/1 متری راحفظ کند. در نانوایی ها با همان دست که پول می دهد نان را  نگیرد. اگر می خواهیم احتمال انتقال را کاهش دهیم باید رفتار بهداشتی را رعایت کنیم  و همان قرار مان در کمپین «در خانه بمانید» به قوت خودباقی بماند. ما حق نداریم به مسافرت برون شهری  برویم البته در اینجا اعمال زور پاسخگو نیست. برخی کشورها با این ترفند جلو می روند اما این راهبرد در آنها نتیجه نداده است . مردم ما سلامت‌دوست هستند و  بایستی خودمان احساس مسئولیت کنیم. هر کسی باید تعهد فردی را نسبت به اجتماع رعایت کند. قطعاً اگر این اتفاق نیفتد چون سلامت عمومی جامعه خط قرمز است چنانچه این خط قرمز شکسته شود مجبور می شویم محدودیت هایی در جامعه ایجاد کنیم که به نفع هیچ کس نیست آن‌وقت برای گرفتن نان هم باید برگه در دست بگیرند.
دکتر عرفانی در پایان عنوان کرد: ما در پزشکی و بهداشت با آمار و انحراف معیار سر و کار داریم اگر بتوانیم فاصله اجتماعی را بطور قابل توجهی در مردم ایجاد کنیم عدد انتقال بیماری را کم کرده ایم. لازم نیست برای این کار همه کبریت ها از هم دور شوند اگر بتوانیم چند تا کبریت را از هم دور کنیم آتش انتقال پیدا نمی کند.






آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7315/1/540038/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها