رأی به مجلس جدید


گروه سیاسی/ جمعه دوم اسفندماه هم به تقویم انتخاباتی کشور اضافه شد. روزی که مردم با حضور در پای صندوق‌های رأی، سنگ بنای یازدهمین مجلس شورای اسلامی را گذاشتند. البته روز گذشته علاوه بر انتخابات مجلس یازدهم، انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در 5 استان کشور هم برگزار شد.
صبح دیروز و از ساعت 8 صبح رأی‌گیری از مردم آغاز شد و به سیاق هر ساله رهبر معظم انقلاب در لحظات ابتدایی رأی خود را به صندوق انداختند. بسیاری از مسئولان هم در همان ساعات اولیه به پای صندوق‌های رأی رفتند و همزمان از مردم هم دعوت کردند که در انتخابات مشارکت پرشوری داشته باشند. بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور، رأی گیری تا ساعت 22 شب تمدید شد. بر اساس گزارش ستاد انتخابات کشور، انتخابات در ۲۰۸ حوزه انتخابیه - ۶ هزار و ۱۱۲ شعبه شهری، ۵۷۷ شعبه روستایی و ۴۶۱ شعبه سیار اخذ رأی- برای تعیین ۲۹۰ نماینده مجلس شورای اسلامی و تعیین ۷ نماینده مجلس خبرگان رهبری در ۵ حوزه انتخابیه تهران، خراسان شمالی، خراسان رضوی، فارس و قم برگزار شده است.  در این دوره از انتخابات ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۵۹ نفر واجد شرایط رأی دادن و ۲ میلیون و ۹۳۱ هزار و ۷۶۶ نفر رأی اولی هستند. تعداد واجدان شرایط رأی دادن در استان تهران هم  به گفته شکرالله حسن بیگی معاون سیاسی- امنیتی استاندار تهران، ۹ میلیون و ۶۴۴ هزار و ۹۸۱ نفر هستند.
حالا با پایان انتخابات همه منتظر اعلام رسمی نتایج آن هستند. جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور پیش از این اعلام کرده بود که نهایتاً تا روز یکشنبه نتایج همه حوزه‌ها اعلام خواهد شد. البته نتیجه انتخابات در شهرستان‌ها به احتمال قوی امروز مشخص می‌شود. بررسی صلاحیت‌های نامزدها در نهایت به گونه‌ای رقم خورده بود که اصلاح‌طلبان و اصولگرایان از وضعیت برابری برای رقابت برخوردار نبودند. اصلاح‌طلبان در قالب شورای عالی سیاستگذاری لیست ندادند و در استان‌ها اختیار را به خود احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب سپردند. این گونه بود که در تهران دو لیست از سوی حزب کارگزاران سازندگی و دیگری از سوی 8 حزب اصلاح‌طلب با سرلیستی مجید انصاری منتشر شد که البته بیشتر از 20 نفر در آنها مشترک بودند. اصولگرایان اما اگر چه در آخرین روز تبلیغات یعنی چهارشنبه لیست مشترکی را به سرلیستی محمدباقر قالیباف در تهران منتشر کردند اما اختلافات درون گروهی بر سر آنها سایه افکن شده بود و دلخوری‌های جدی بین مجموعه‌های مختلف آنها ایجاد شده بود. حالا باید دید چه تعدادی از نامزدها در مرحله اول راهی مجلس خواهند شد. بر اساس قانون جدید، نامزدهایی که 20 درصد از کل آرای مأخوذه و صحیح در حوزه‌های انتخابیه را کسب کرده باشند در مرحله اول به مجلس راه پیدا می‌کنند. پیش از این و در انتخابات مجلس دهم این حد نصاب 25 درصد بوده است. کاندیداهایی هم که موفق به کسب این حد نصاب نشوند باید شانس خود برای ورود به مجلس را در مرحله دوم انتخابات یعنی 29 فروردین امتحان کنند. مرحله دوم حدنصاب ندارد و هر نامزدی که رأی بیشتری کسب کند به مجلس راه می‌یابد.
 اخذ اثر انگشت اختیاری
اعلام رسمی ابتلای چند نفر به ویروس کرونا یک روز قبل از انتخابات، نگرانی‌هایی را برای مردم به وجود آورده بود که ستاد انتخابات کشور در راستای اقدامات پیشگیرانه با هماهنگی هیأت نظارت بر انتخابات اعلام کرد ثبت اثر انگشت در حوزه‌های انتخابیه الزامی نیست. بر اساس اطلاعیه این ستاد «با توجه به احراز هویت رأی دهندگان به وسیله دستگاه‌های الکترونیک و ثبت کد ملی افراد در سامانه انتخابات و به منظور تسهیل فرآیند اخذ رأی با موافقت شورای محترم نگهبان اخذ اثر انگشت اختیاری است.»
رئیس جمهوری و معاون اول رئیس جمهور در ابتدای ساعات رأی‌گیری از ستاد انتخابات کشور بازدید کردند همچنان که دبیر شورای نگهبان هم از ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات بازدید کرد تا مسئولان اجرایی و نظارتی از نزدیک در جریان رأی‌گیری قرار گیرند.
حجت‌الاسلام محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب هم دیروز از  ستاد انتخابات کشور بازدید کرد. به گزارش ایسنا، محمدی گلپایگانی پس از بازدید از ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه «برگزاری انتخابات پدیده‌ای بسیار استرس‌زا و دلهره‌آور است»، به بیان روایتی از جنگ خندق پرداخت و گفت: امروز مانند دوران پیامبر اسلام(ص) تمام کفر در دنیا با مظاهر مختلف در مقابل اسلام ایستاده است؛ امروز سردمدار کفر یعنی امریکا و ایادی آن که اروپا، برخی حکومت‌های منطقه و دیگران است همه علیه اسلام کمر بستند و تنها کشوری که می‌گوید «لاالله الا الله محمد رسول الله» اینجاست. وی گفت: جرم ما نیز این است که چرا سر تعظیم در برابر استکبار فرود نمی‌آوریم و یکی از نمادهای بارز این مبارزه انتخابات است؛ این انتخابات برای کفر جهانی ناگوار است و نمی‌توانند تحمل کنند؛ چون این همه مردم شرکت می‌کنند و هر برگ رأیی که مردم در صندوق‌ها می‌اندازند، بیعت با نظام و اسلام است؛ امریکا و ایادی‌اش نمی‌توانند تحمل کنند و با همه ابزارهایی که در دست دارند، با آن مخالفت می‌کنند.
 تخلفات چشم‌گیر نبود
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان ظهر دیروز اعلام کرد که کارشناسان در ستاد مشغول بررسی تخلفات هستند اما تا این لحظه تخلف مهمی گزارش نشده و عموماً موارد جزئی بوده که رفع شده است و هیچ مشکلی در این زمینه نداریم. به گفته وی، درباره کمبود تعرفه نیز  گزارش خاصی نداشتیم. وی درباره سامانه «مردم ناظر» هم بیان کرد: استقبال خوبی از سامانه گزارشات تخلفات شده است، مردم مستقیماً با ما در تماس هستند و موارد گزارش شده را کارشناسان ما بررسی و از طریق هیأت نظارت بررسی می‌کنند. انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران هم عصر دیروز درباره تخلفات انتخاباتی گفت: تخلفاتی عمدتاً جزئی گزارش شده است که در دست بررسی و ارزیابی است. این تخلفات به ستاد پیشگیری از وقوع جرم و قوه قضائیه ارسال شده و پیگیری خواهد شد. عمده این تخلفات در زمینه فضای مجازی  است و بخش قلیلی از تخلفات مربوط به خرید و فروش رأی بوده است. مقدار تخلفات خرید و فروش بشدت کم بوده است. به گزارش ایسنا، استاندار تهران در مورد عبور و مرور اتوبوس‌ها از حومه استان تهران به شهر تهران گفت: ما به نیروی انتظامی ابلاغ کرده‌ایم و این نیرو عبور و مرور اتوبوس‌ها را به دقت کنترل می‌کند. قرار بر این است که از هرگونه تردد اتوبوسی از حوزه‌ای به حوزه دیگر جلوگیری شود.
 امنیت بر قرار بود
معاون امنیتی وزارت کشور هم خبر داد که حدود ۳۰۰ هزار نفر از نیروهای انتظامی و نیروهایی از سپاه و بسیج امنیت انتخابات را در شعب اخذ رأی و مسیر تردد صندوق‌های اخذ رأی را  تأمین می‌کنند. حسین ذوالفقاری پیش از ظهر دیروز  با تأکید بر اینکه تاکنون مشکل امنیتی خاصی نداشته‌ایم، ادامه داد: اشراف اطلاعاتی کاملاً وجود دارد، اولین بررسی‌های روز پنجشنبه نشان می‌دهد مشکل خاصی از لحاظ امنیتی برای انتخابات وجود ندارد. تنها چیزی که وجود دارد، این است که بحث رقابت در برخی از حوزه‌ها بسیار بالاست و طرفداران برخی از کاندیداها شور و شوق بالاتری نسبت به سایر مناطق دارند که به خود کاندیداها و ستادهای انتخاباتی‌شان اعلام شده که مسائل را رعایت کنند. سردار اشتری، فرمانده نیروی انتظامی  هم عصر دیروز با بیان اینکه تاکنون هیچ مشکل امنیتی در شعب اخذ رأی در سراسر کشور گزارش نشده است، افزود: انتخابات در حال حاضر با امنیت و آرامش در حال برگزاری است و قطعاً این روند تا پایان برگزاری انتخابات ادامه دارد. وی با تأکید بر اینکه امنیت برقراری شعب اخذ رأی برعهده نیروی انتظامی است، تصریح کرد: امنیت شعب اخذ رأی از ماه‌های گذشته با برنامه‌ریزی‌های دقیق انجام شده است.
شکرالله حسن بیگی، رئیس ستاد انتخابات تهران از برقراری امنیت در انتخابات خبر داد و به یک مورد تلاش برای القای ناامنی اشاره کرد که البته راه به جایی نبرده است. حسن بیگی روز جمعه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه، خطی که معاندین و ضد انقلاب خارج‌نشین از ماه‌ها پیش دنبال می‌کردند ناامید کردن مردم بود، افزود: اخیراً به دنبال ایجاد ناامنی یک مورد شکستن شیشه اتوبوس و یک مورد پرتاب کوکتل مولوتف داشتیم. آنها می‌خواستند تهران را ناامن جلوه دهند اما پرتاب کوکتل مولوتف ناموفق بود. در این حادثه، کوکتل مولوتف‌ها منفجر نشد و اثر نکرد.
میزان مشارکت، کشوری اعلام می‌شود
میزان مشارکت مؤلفه مهم دیگری مرتبط با انتخابات است. عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور روز گذشته اعلام کرده بود که تا ظهر 7 میلیون نفر در سراسر کشور در انتخابات شرکت کرده‌اند. خبرگزاری ایسنا هم ساعت 15 دیروز به نقل از جمال عرف رئیس ستاد انتخابات اعلام کرد که تاکنون 11 میلیون نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند. محسنی بندپی استاندار تهران در حاشیه بازدید از یکی از شعب انتخاباتی شهرستان شهریار گفت: قرار بر این است که آمار مشارکت مردم فقط توسط وزیر کشور و به صورت کشوری اعلام شود. وزیر کشور خود نیز غروب دیروز در جمع خبرنگاران گفت که میزان مشارکت امروز اعلام می شود. کمترین آمار شرکت در انتخابات در ادوار مختلف مربوط به مجلس هشتم با 51 درصد و بیشترین آن متعلق به مجلس پنجم با 71 درصد است. بیشترین مشارکت در استان تهران هم متعلق به مجلس اول با 62 درصد و کمترین آن مربوط به مجلس هشتم با 31 درصد است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7285/1/536758/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها