اخبــــار


تدارک گسترده دولت برای مقابله با کرونا

گروه اجتماعی : سخنگوی وزارت بهداشت گفت: با توجه به همزمانی شیوع آنفلوانزا بیش از 735 مورد، با علائم شبه آنفلوانزا تحت نظر قرار گرفته و بستری شدند. دکتر کیانوش جهانپور افزود: تا کنون ابتلای تعدادی از افراد از نظر ابتلا به ویروس کووید19 بر اساس شواهد آزمایشگاهی، قطعی گزارش شده و بر اساس آخرین نتایج آزمایش‌های انجام شده، ابتلای 13 مورد جدید تا امروز قطعی به نظر می‌رسد اغلب موارد یا از ساکنان شهر قم هستند و یا در شرح حال، سابقه سفر به شهر قم ظرف روزها و هفته‌های اخیر داشته‌اند. از میان 13 مورد شناسایی شده جدید از کووید 19، 7 مورد مربوط به شهر قم، 4 مورد از بیماران بستری در شهر تهران و دو مورد نیز در استان گیلان هستند. او گفت: دو نفر از موارد شناسایی شده جدید نیز متأسفانه جان خود را از دست داده‌اند. همچنین دو مورد مشکوک ابتلا به کووید 19، در شهر بابل تحت مراقبت قرار گرفته که ظاهراً سابقه مراجعت از قم داشته‌اند اما هنوز نتایج آزمایشات انجام شده از این افراد تا این لحظه گزارش نشده است. او همچنین از ورود چهارمین محموله‌ کیت‌های تشخیص اختصاصی کووید-۱۹ دیروز توسط دکتر کریستف هملمن، نماینده سازمان WHO در جمهوری اسلامی ایران به ایران خبر داد. محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری نیز درباره تمهیدات و اقدامات دولت برای پیشگیری از شیوع هر چه بیشتر ویروس کرونا، گفت: صبح پنجشنبه آقای روحانی دستور داد تا ستاد ویژه مقابله با کرونا به مسئولیت وزیر بهداشت تشکیل شود. وزرای کشور، آموزش و پرورش؛ میراث فرهنگی و نماینده ستاد کل نیروهای مسلح عضو این ستاد هستند.

دولت تمام توان خود را برای مهار کرونا بسیج کرده است
با دستور رئیس جمهوری، ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در وزارت بهداشت تشکیل شد. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری پنجشنبه شب در نخستین جلسه این ستاد از بسیج همه توان دولت برای مهار ویروس کرونا خبر داد. به گفته جهانگیری، کمک‌ها و نیازهای وزارت بهداشت در زمینه‌های مختلف اعلام و دستورالعمل‌هایی نیز تدوین شد. اختیارات این ستاد کامل است و همه دستگاه‌ها مکلف هستند تا با این ستاد همکاری کنند. کارخانه‌هایی که ماسک طبی تولید می‌کنند، باید سه شیفت تولید کنند تا نیازهای اولیه مردم با مشکل مواجه نشود. به گزارش وبدا، معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه در اولین فرصت به اندازه مورد نیاز، ماسک و موارد دیگر تولید شده و در اختیار مردم قرار می‌گیرد، گفت: توان پزشکی و درمانی کشور بسیار بالاست و کشور ما در منطقه از نظر توانمندی پزشکی حتی در سطح بین‌المللی جزو کشورهای مهمی است که ظرفیت بسیار بالایی دارد و این ظرفیت در مقاطع مختلف نشان داده شده است. مدیریت درمان کشور نیز توانمند است و مردم به مدیریت و توانمندی پزشکی کشور اعتماد داشته باشند.

حدود 24 بیمار مشکوک به کرونا بستری هستند
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جمع خبرنگاران گفت: حدود ۲۴ نفر دیگر مشکوک به کرونا در بیمارستان بستری هستند که بعد از مشخص شدن نتیجه آزمایش، وضعیت آنها به مردم اعلام می‌شود. پیش‌بینی وزارت بهداشت این است که اکثر این بیماران به ویروس کرونا مبتلا نیستند. سعید نمکی گفت: از نظر وزارت بهداشت افراد و بیماران تنفسی که با اتباع خارجی مراوده نداشته‌اند، مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا نیستند اما دو نفر سه روز پیش با علایم شدید عفونت تنفسی در قم مراجعه کردند که بلافاصله از آنها تست گرفته شد و مشخص شد که به ویروس کرونا مبتلا هستند و به علت شدت بیماری جان خود را از دست دادند. وی ادامه داد: بعد از این موارد همکاران روی قم تمرکز کردند بخصوص اینکه نگرانی‌هایی ایجاد شده و مراجعات مردم به بیمارستان زیاد شده بود. از عده‌ای از افرادی که با بیماران فوتی مراوده داشتند دعوت کردیم و از آنها هم آزمایش گرفته شده اما فعلاً موارد قطعی پنج نفر است.

ضدعفونی کردن مترو و اتوبوس‌ها
به دستور پیروز حناچی شهردار تهران همه نقاط پر تردد و هدف مثل مترو، اتوبوس و فضاهای عمومی 2 بار در روز ضدعفونی خواهد شد.

وزارت بهداشت: احتمالاً منشأ کرونا در ایران کارگران چینی بوده‌اند
عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت به ایرنا گفت: بر اساس گزارش‌های موجود انتقال ویروس کرونا از قم شروع شده و با توجه به تردد و سفر مردم اکنون به بسیاری از شهرهای کشور از جمله تهران، بابل، اراک، اصفهان، رشت و شهرهای دیگر رسیده و ممکن است در همه شهرهای ایران وجود داشته باشد. مینو محرز افزود: به‌هر حال اپیدمی ویروس کرونا در کشور شروع شده و با توجه به ابتلای چند نفر در قم که با چینی‌ها ارتباط نداشته‌اند، معلوم است که ویروس کرونای جدید در کشور چرخیده است و احتمالاً منشأ این بیماری کارگران چینی بوده‌اند که در شهر قم کار می‌کنند و به چین تردد داشته‌اند.

کروناویروس: فرصت ناگزیر حقیقت‌گویی

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران برای رفتار رسانه‌ای در روزهای بحران یک بسته پیشنهادی را منتشر کرد. در این بسته پیشنهادی، به چند سرفصل مهم همچون «جدی گرفتن تعهدات رسانه به اجتماع»، «برداشتن حجاب امنیتی»، «تشکیل ستاد رسانه‌ای بحران»، «بسیج رسانه ملی»و «سخنگویی فعال ستاد بحران» اشاره شده است. در سرفصل تعهدات رسانه به اجتماع، کرونا ویروس را یک موضوع مرتبط با حوزه سلامت و پزشکی و پدیده‌ای ذیل امر رسانه تعریف می‌کند، براین اساس بحران‌ها خود رخدادهای رسانه‌ای به شمار می‌روند و سازمان‌های حاکمیتی دخیل در امر مدیریت بحران گزینه‌ای جز درک این واقعیت ندارند که دیگر نمی‌شود موضوعات را با بلندگوی دستی اطلاع‌رسانی کرد و رسانه‌ها بویژه در فقره مواجهه با یک اپیدمی نقش فوق‌العاده مهمی دارند.  در ادامه این بسته پیشنهادی به بحث تشکیل ستاد رسانه‌ای بحران متشکل از روزنامه نگاران و برنامه سازان حرفه‌ای حوزه بحران اشاره شده است که 3 مأموریت اصلی تولید اخبار خام دقیق، برقراری ارتباط میان رسانه‌ها و مسئولان حاکمیتی و تولید بسته‌های اطلاع‌رسانی و آموزشی برای انتشار مستمر در تلویزیون ملی را برعهده دارند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7285/5/536739/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها