مشکل دموکرات‌ها در ستیز با ترامپ چیست؟

بدون وحدت و بیش از حد خوش‌خیال


شورای سردبیری فایننشال تایمز
مترجم: وصال روحانی
در مناظره تازه دموکرات‌هایی که می‌کوشند تاج و تخت البته لرزان دونالد ترامپ را درانتخابات سال آینده امریکا سرنگون سازند، این احساس و احتمال خلق و لمس نشد که حاضران در این کورس از توان لازم برای این مهم برخوردارند.
مشکل بزرگ حزب دموکرات که در مناظره روز پنجشنبه نمودی آشکار داشت، دوری چشمگیر حزب و اعضای بارز آن از یک مضمون مشترک و هدف واحد است. شاید پیت بوتجیج که در دو مرحله اول انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها به شدت خبرساز بوده، جالب‌ترین حرف را در این مناظره در شهر لاس وگاس زده باشد. وی گفت: «متأسفم که حریفان اصلی من که برنی سندرز و مایکل بلومبرگ هستند، نه تنها بهره‌ای به دموکرات‌ها نمی‌رسانند بلکه واقعاً به حال آنها مضر هستند. یکی با کار‌هایش دارد کل حزب را به آتش می‌کشد و دیگری آنقدر پول دارد که به غلط احساس می‌کند می‌تواند کل حزب دموکرات را بخرد.»
نفر اول از منظر بوتجیج، طبعاً برنی سندرز پیر است که همیشه اسب ویژه خود را بی‌توجه به آنچه دور و بر وی می‌گذرد، بی‌مهابا تازانده است و نفر دوم بلومبرگ که دیرتر از سایرین وارد کورس انتخابات شده اما به لطف داشتن پولی غیر قابل حساب، مطمئن است هر گونه خلأ ناشی از مرزهای دیرکرد را پرخواهد کرد. نمی‌توان سندرز را دید و حرف‌هایش را شنید و به این باور نرسید که او برای حزبی که همیشه ملایم و میانه‌رو نشان داده، بیش از حد افراطی و حتی سوسیالیستی است. نمی‌توان پای حرف‌های بلومبرگ نشست و متوجه نشد که او به سبب سه بار پیروزی در انتخابات شهرداری نیویورک، در این توهم غرق است که اداره کل کشور (امریکا) هم برای او امکان‌پذیر است. زیرا کنترل نیویورک فاقد قانون از اداره کشور 51 ایالتی امریکا هم سخت‌تر نشان می‌دهد. بلومبرگ البته راه‌های جلب نظر مردم عادی را نیک می‌شناسد و با تأیید بر اینکه سیاست‌های افراط گرایانه ترامپ امریکا را منزوی کرده‎است، می‌کوشد آرایی را جلب کند که سندرز با باور در اختیار داشتن آن هیچ تلاشی برای حفظ آن نمی‌کند. شاید بلومبرگ از یاد برده باشد که از دید بسیاری از مردم، خود او ماکت کوچکی از ترامپ است. زیرا او هم تاجری است که اعتقاد دارد با شاخصه‌های اقتصادی می‌توان جهان سیاست را هم اداره کرد. امروز این باور در جامعه امریکا به شدت ریشه دوانده که بلومبرگ چنان به سرمایه خود می‌نازد که معتقد است نه فقط می‌تواند پیروزی در انتخابات داخلی حزب دموکرات بلکه پست ریاست‌جمهوری را هم بخرد. شاید ترامپ به‌خاطر ایده‌های افراطی اقتصادی‌اش و بسط دادن آن به جهان سیاست بارها مسخره شده باشد، اما بلومبرگ طی فقط چهار ماه 408 میلیون دلار صرف امور تبلیغاتی و مطرح‌تر کردن خویش برای انتخابات فعلی کرده و این رقم همین حالا 65 میلیون دلار بیشتر از مبلغی است که ترامپ در کل کمپین موفقیت‌آمیز انتخاباتی‌اش در سال 2016 خرج کرد. بلومبرگ مایل به اعتراف به این مسأله نیست که با عمده کردن سیل تجاری و خرج‌های بی‌رویه‌اش تبدیل به یک ترامپ تازه برای حزبی شده که چند سال است به ترامپ به‌خاطر پول‌گرایی‌های مفرطی که دارد حمله می‎کند و رویکردهای اقتصادی‎اش را راهی برای پوشاندن ضعف‌های سیاسی اش توصیف می‌کند. آنچه حزب دموکرات در تلاش مستمر خود برای بی‌آبرو کردن ترامپ و پیگیری می‌کرده و استیضاح او نیز بخشی از آن بود، ایجاد این تصور از ترامپ بوده که وی مردی خوش‌خیال است که از فرط ثروت بدبختی‌های سیاسی و سیه روزی بخشی از مردم امریکا را نمی‌بیند و ناگهان در بین‌شان مردی ظهور کرده است که در این زمینه از ترامپ هم بدتر و اشرافش بر مسائل سیاسی از ترامپ هم کمتر است. البته بد نیست همه حاضران در کورس انتخابات دموکرات‌ها این را هم بدانند اگر قرار است مناظره‌های بعدی‌شان نیز این همه پر تعارض و خسران‌ساز باشد، تعطیل کردن کل مناظره‌ها بهترین حرکت است که می‌تواند از آنها سر بزند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7285/4/536722/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها