مکرون و مرکل، وارد بحران ادلب می‎شوند




زهره صفاری
خبرنگار
بعد از آرامش نسبی اخبار سوریه در سه ماه اخیر، نزدیک به یک ماه است، شمال این کشور دیگر بار در مرکز توجه اخبار قرار گرفته‎ است. خبرها پس از آن داغ شد که ارتش سوریه به سمت ادلب به‌عنوان بزرگترین پایگاه مخالفان مسلح دمشق، حرکت کرد و ارتش ترکیه در واکنش به این اقدام که آن را اقدامی علیه متحدان خود می‎دانست، وارد خاک سوریه شده و ارتش این کشور را تهدید کرد و بلافاصله با واکنش روسیه به‌عنوان حامی دمشق روبه رو شد. اکنون نگرانی‌ها از افزایش تنش‌ها آنقدر بالا گرفته است که آلمان و فرانسه را وادار به واکنش کرده و سران دو کشور خواهان مذاکره با «ولادیمیر پوتین» و «رجب طیب اردوغان» شدند.
به‌گزارش «فرانس 24»، «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان و «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه که کشورهایشان درگیر ورود روزافزون پناهجویان از خاورمیانه هستند، نگران از بالا گرفتن آتش جنگ در میان نیروهای ارتش سوریه و ترکیه و وقوع بحران انسانی در مناطق جنگی، در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین، خواستار برگزاری نشستی با حضور مقامات ترکیه و روسیه در آینده‌ای نزدیک شدند.
مقامات اروپایی در حالی پا به میدان گذاشته‌اند که در یک ماه گذشته پس از آنکه ارتش سوریه با پشتیبانی روسیه، بسیاری از مناطق شمال غرب سوریه را به تصرف خود درآوردند، ترکیه به‌عنوان حامی مخالفان مسلحی که در ادلب ساکن هستند، با عبور دادن کاروان‎های تسلیحاتی سنگین از مرزهای سوریه، حملات سهمگینی را به راه انداخته‌اند. شرایطی که علاوه بر کشته و مجروح شدن نظامیان ترکیه، براساس اعلام منابع غیررسمی بیش از یک میلیون غیرنظامی را از خانه و کاشانه‌شان آواره کرده است. در همین راستا دفتر مرکل در بیانیه‌ای از توافق صدراعظم آلمان و رئیس‎جمهوری فرانسه درباره ادلب خبر داد و اعلام کرد: «به‌عنوان دو رهبر اتحادیه اروپا(فرانسه و آلمان)، خواستار ملاقات با پوتین و اردوغان، رؤسای جمهوری روسیه و ترکیه هستیم تا بتوانیم برای حل بحران سوریه، راهکاری سیاسی پیدا کنیم.»
کری خوانی ترکیه
آمارها نشان می‎دهد در جنگ 9 ساله سوریه با نیروهای تکفیری، میلیون‎ها نفر آواره و بیش از 380 هزار تن نیز کشته شدند. بعد از سرازیر شدن مهاجران سوری به سوی کشورهای اروپایی و ترکیه، فضا برای مداخله خارجی‌ها نیز باز شد. در ماه‎های اخیر نیز روسیه و ترکیه برای ایجاد آتش بس و مبارزه علیه تروریست‌ها وارد عمل شدند و توافق آتش بس امضا کردند. اما مداخله نیروهای خارجی بیش از آنکه امنیت سوریه را تأمین کند این کشور را به صحنه درگیری بیگانگان بدل کرده است. در همین چند هفته گذشته ترکیه ادعا کرد 14 نظامی ترکیه در حمله هوایی نیروهای سوری در ادلب کشته و شماری مجروح شده‌اند. این در حالی است که در گزارشی جدید نیز گفته شده که دو نظامی ترکیه‌ای دیگر نیز در عملیات روز پنجشنبه نیروهای بشار اسد کشته و دست کم 5 تن هم مجروح شدند.
گرچه «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه پس از عملیات اخیر در ادعایی تازه از کشتار بیش از 50 نظامی سوری در اقدام متقابل علیه نیروهای تحت حمایت روسیه خبر داده اما «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه به «سی‌.ان‌.ان» گفت: «ما قصد مقابله مستقیم با روسیه را نداریم. یکی از موارد مورد بحث ما حملات هوایی ادلب است و ما انتظار داریم طرف روس در این باره دخالتی نکند.»
ترکیه همچنین اعلام کرد با تداوم این شرایط، این کشور ممکن است اقدام به وارد کردن موشک «پاتریوت» از امریکا کرده و پدافند موشکی S-400 روسیه را نیز در آینده نزدیک راه‌اندازی کند. این رجزخوانی‌های پنهان و آشکار در حالی است که تاکنون ترکیه و روسیه دو نشست بی‌نتیجه را پشت سر گذاشته‌اند و آنکارا نسبت به وقوع بحران مهاجرتی در مرزهای مشترک با سوریه هشدار داده است.
هشداری که «اولگ ژوراولف»، رئیس مرکز صلح روسیه در موضوع سوریه آن را رد کرده و گفت: «گزارش‌ها درباره فرار صدها هزار غیرنظامی به مرزهای ترکیه و سوریه در شرایط جنگ میان ارتش سوریه و تکفیری‌ها صحت ندارد. هیچ عکس و ویدئویی نیز برای اثبات این موضوع منتشر نشده است. مسیرهای ارتباطی در ادلب در هفته‌های اخیر ترددهای عادی را ثبت کرده‌اند و هیچ اتفاق غیرمنتظره‌ای مشاهده نشده است.» در همین حال «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه نیز روز پنجشنبه تحرکات نظامی ترکیه در حمایت از تکفیری‌ها را محکوم کرد و خواستار پایان آن شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7285/4/536717/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها