جامعه اطلاعاتی امریکا درباره مداخله روسیه در انتخابات 2020 امریکا هشدار داد

تکرار کابوس




ندا آکیش
خبرنگار
 هنوز 8 ماه تا انتخابات ریاست جمهوری 2020 امریکا باقی مانده اما یک مسأله بسیار مهم به نام «مداخله روسیه در انتخابات 2020 به نفع دونالد ترامپ» مانند آنچه در انتخابات 2016 رخ داد، جامعه اطلاعاتی ایالات متحده را به شدت نگران کرده است. این نگرانی آنقدر جدی است که «شبلی پیرسون»، مقام ارشد شاغل در حوزه تأمین امنیت انتخابات گزارشی هشدارآمیز به قانونگذاران امریکایی ارائه داد و اعلام کرد جامعه اطلاعاتی امریکا بر این باور است که روسیه برای برداشتن گام‌هایی در مسیر مداخله در انتخابات 2020 ریاست جمهوری امریکا برای کمک به پیروزی ترامپ آماده است.
به گزارش سایت شبکه خبری سی. ان. ان، سه منبع آگاه در جامعه اطلاعاتی امریکا در زمینه گزارش هشدارآمیز پیرسون به کنگره درباره دخالت روسیه در انتخابات 2020 امریکا گفتند در این گزارش یک تصویر کلی از تلاش‌های روسیه شامل هک کردن، تسلیح شبکه‌های اجتماعی و حمله به زیرساخت‌های انتخابات برای مداخله در انتخابات 2020 به نفع ترامپ ترسیم شده است. اما هدف روسیه از این مداخله تنها کمک به ترامپ نیست بلکه آنها می‌کوشند انسجام و یکپارچگی پروسه انتخابات در امریکا را زیر سؤال ببرند.
در حالی که روز پنجشنبه همه ناظران و تحلیلگران منتظر واکنش ترامپ به این گزارش هشدارآمیز بودند، یک مقام کاخ سفید به این انتظارها پایان داد و از عصبانی شدن رئیس جمهوری خبر داد و گفت: «ترامپ به خاطر اینکه در این گزارش اطلاعات مربوط به تلاش‌های مداخله جویانه روسیه وجود دارد، در جلسه‌ای که با جوزف مگوآیر، سرپرست مدیریت اطلاعات ملی داشت، با عصبانیت با او صحبت کرد.» البته عصبانیت ترامپ به برکناری زودهنگام مگوآیر از سمت سرپرستی سازمان اطلاعات ملی و جایگزینی او با ریچارد گرنل، سفیر امریکا در آلمان انجامید در حالی که گرنل هیچ سابقه‌ای در حوزه اطلاعاتی ندارد و تنها یکی از حامیان دوآتشه سیاست‌های ترامپ است. مگوآیر قرار بود تا 12 مارس در این سمت باقی بماند و حتی برخی ناظران پیش‌بینی کرده بودند ترامپ او را به عنوان رئیس سازمان اطلاعات ملی منصوب کند اما ترامپ در توئیتر انتصاب گرنل به سمت سرپرستی سازمان اطلاعات ملی را تأیید کرد و نوشت: «خوشوقتم اعلام کنم که سفیر بسیار ارجمند ما در آلمان سرپرست جدید اطلاعات ملی خواهد بود. او به بهترین نحو وظیفه نمایندگی کشورمان را ایفا کرد و من مشتاقانه چشم به راه همکاری با او هستم.»
توجیه ترامپی
یک مقام امنیت ملی در دولت ترامپ هم به سی. ان. ان گفت: «ممکن است پیرسون اطلاعات مربوط به این موضوع را که روسیه ترامپ را ترجیح می‌دهد، اشتباه توصیف کرده باشد. تفسیر بسیار منطقی‌تر از این اطلاعات این است که آنها (روس‌ها) فهمیده‌اند که این رئیس جمهوری کسی است که می‌توانند با او کار کنند. او یک رئیس جمهور توافق کننده است. این به این معنا نیست که آنها ترامپ را به سندرز یا بوتجیچ یا هر کس دیگری ترجیح می‌دهند. بنابراین ممکن است این مسأله توسط شبلی اشتباه توصیف شده باشد.»
برخلاف او، جیمز کلاپر که در دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق امریکا به عنوان مدیر اطلاعات ملی کار می‌کرد، به سی. ان. ان گفت: این کاملاً قابل پیش‌بینی بود که روسیه بار دیگر در انتخابات امریکا دخالت کند. او گفت: «این موضوع تعجب‌آور نیست اما نشان می‌دهد چالش جامعه اطلاعاتی امریکا تا چه اندازه بزرگ است زیرا رئیس جمهور ما نمی‌خواهد در این باره چیزی بشنود.»
انکار آقای رئیس جمهور و جمهوریخواهان
بنابر گفته منابع آگاه به سی ان ان، هم ترامپ و هم جمهوریخواهان مجلس نمایندگان امریکا که هفته گذشته در هنگام قرائت گزارش هشدارآمیز پیرسون در کنگره حضور داشتند، پذیرای این هشدار نبودند. هنگامی که ترامپ از این موضوع باخبر شد، بسیار عصبانی شد و آدام شف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان که یکی از منتقدان مشهورش است را متهم کرد که در تهیه این گزارش دست داشته است.  ترامپ معتقد است شف در ماه‌های باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری با استفاده از اطلاعاتی که مگوآیر در اختیارش گذاشته، درصدد ایجاد مانع بر سر راه انتخاب مجدد او است. شف، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان امریکا پنجشنبه شب به وقت واشنگتن در توئیتر نوشت اگر ترامپ دارد در گزارش‌های اطلاعاتی ارائه شده به کنگره درباره تهدیدهای مداخله خارجی دخالت می‌کند، در واقع «دارد دوباره تلاش‌های ما را برای توقف مداخله خارجی به خطر می‌اندازد. درست همانطور که ما هشدار داده‌ایم.»
ترامپ بارها تلاش‌های روسیه برای مداخله در انتخابات امریکا را کم اهمیت دانسته و یافته‌های آژانس‌های اطلاعاتی امریکا را نادیده گرفته است. شاخص‌ترین باری که او این کار را کرد، در جولای 2018 بود که با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در هلسینکی فنلاند دیدار کرد و به جای آنکه از گزارش‌های جامعه اطلاعاتی امریکا درباره مداخله روسیه در انتخابات 2016 دفاع کند، از انکارهای پوتین حمایت کرد.
این در حالی است که پیش از این گزارش هشدارآمیز هم چندین گزارش در مورد دخالت روسیه در انتخابات 2020 منتشر شده بود. حدود یک هفته قبل فیس‌بوک ده‌ها پروفایل فیس‌بوک و اینستاگرام را که گمان می‌رفت به قصد دخالت در انتخابات ایجاد شده‌اند، حذف کرد. ماه ژانویه نیز حمله فیشینگ به شرکت نفتی بوریسما امریکا به هکرهای روس نسبت داده شد.
مداخله نتیجه‌بخش ترامپ در پرونده استون
این چالش تازه ترامپ با جامعه اطلاعاتی کشورش در حالی است که روز پنجشنبه راجر استون، مشاور سابق و دوست قدیمی ترامپ که پیش‌تر قرار بود به 7 تا 9 سال حبس محکوم شود، با مداخله‌های ترامپ در امور قضایی به تنها 40 ماه یعنی سه سال و 4 ماه حبس محکوم شد.
او در ۷ مورد از اتهامات از جمله دروغ گفتن به کنگره و تهدید و مانع تراشی برای شاهدان گناهکار شناخته شده و پیش‌تر 4 دادستان مسئول پرونده او، درخواست حداقل 7 سال زندان برای راجر استون داده بودند اما ویلیام بار، دادستان کل امریکا تحت تاثیر و فشار ترامپ مجازات استون را به نصف تقلیل داد. در پی این مداخله ترامپ، هر ۴ دادستان پرونده راجر استون استعفا دادند و همزمان بیش از ۲۰۰۰ دادستان و مقام قضایی سابق امریکا طی نامه‌ای از ویلیام بار خواستند که استعفا دهد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7285/4/536716/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها