وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه سی‌و‌پنجمین جشنواره موسیقی فجر:

موسیقی، حافظ ادبیات ایران بوده است




نداسیجانی
خبرنگار
اختتامیه سی‌و‌پنجمین جشنواره موسیقی فجر شامگاه پنجشنبه یکم اسفند ماه در تالار وحدت برگزارشد. با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ، محمد الهیاری فومنی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و چهره‌هایی همچون محمد سریر، داوود گنجه‌ای، حسن ناهید، پری ملکی و شاهین فرهت دبیر جشنواره موسیقی در این مراسم از چهار چهره بزرگ و شناخته شده موسیقی ایران تجلیل به عمل آمد؛ هوشنگ ظریف نوازنده تار، افلیا پرتو نوازنده پیانو، نادر مشایخی آهنگساز و رهبر ارکستر و عاشیق حسن اسکندری از چهره‌های موسیقی عاشیقی آذربایجان.
مراسم با قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید و اجرای سرود ملی جمهوری اسلامی ایران با همراهی ارکستر سمفونیک تهران با رهبری نصیر حیدریان شروع شد. بعد از  این اجرا، ارکسترسمفونیک تهران قطعات دیگری چون «پیروزی» ساخته همایون رحیمیان، «176» ساخته بهزاد عبدی به یاد جانباختگان سانحه هواپیمای اوکراینی و اثر کلاسیکی ساخته آنتونین دوورژاک به اجرا درآمدند. در ادامه برنامه نیز نماهنگ «جان ایران» به یاد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با صدای محمد معتمدی و به آهنگسازی بهزاد عبدی به نمایش درآمد.
موسیقی سند هویت ملت‌ها است
در ادامه مراسم سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها سخنران این مراسم پشت تریبون قرار گرفت و در جملاتی بیان کرد: موسیقی در همه جوامع دارای جایگاه خاصی است و به‌عنوان سند هویت ملت‌ها، در لذت‌های متعالی انسانی و همچنین در ارتباط بی‌کلام ملت‌ها نقش بسیار تأثیرگذاری دارد اما برای ما ایرانی‌ها علاوه‌بر این نقش‌ها، نقش‌های دیگری هم دارد. به‌عبارتی از یک سو ایران عزیزمان با رنگین کمان اقوام شناخته می‌شود، پس بخش قابل توجه این خط ارتباطی با زبان موسیقی است. یعنی زبان موسیقی هم زبان ارتباط و هم زبان تنوع در ملت ایران است و ما با این نگاه موسیقی را در ایران می‌شناسیم. صالحی افزود: موسیقی در تاریخ ملت ما حافظ ادبیات ایران بزرگ بوده است و بخش قابل توجهی از ادبیات زرین ایران که در ذهن ما باقی می‌ماند، در فضای موسیقی شکل گرفته و پیوند پیدا کرده است. به همین دلیل ما امروز بخشی از زندگی روزمره خودمان را با موسیقی می‌گذرانیم و این هنر درزندگی ما نقش قابل توجهی پیدا کرده است.
وزیر فرهنگ درادامه گفت: اکنون ۹۲ درصد مردم ایران موسیقی گوش می‌کنند و میانگین مصرف روزانه مردم ایران ۱ ساعت و ۱۲ دقیقه و در سن ۱۵ تا ۲۹ سال دو ساعت است و بیانگر آن است که زندگی ما روز به روز با موسیقی عجین‌تر می‌شود و این گونه نیست که استفاده از موسیقی مربوط به گونه‌ای خاص باشد. این موضوع بر اهمیت موسیقی می‌افزاید چرا که دیگر موسیقی مصرف حاشیه‌ای نیست و در متن زندگی صرف می‌شود. او بیان کرد: جشنواره موسیقی فجر، امسال حرکت رو به جلویی داشته و من به سهم خودم سپاسگزارم اما در راهی که باید برویم، فاصله زیادی تا مقصد نهایی داریم.
معرفی برگزیدگان بخش «جایزه ترانه» و جایزه «رسانه و موسیقی»
ادامه مراسم اختصاص داشت به معرفی برگزیدگان «جایزه ترانه» با داورانی متشکل از محمدعلی بهمنی، محمود اکرامی فر، سعید بیابانکی، مسلم نادعلی‌زاده، اسماعیل امینی، ناصر فیض و مجید افشاری. پس از قرائت بیانیه توسط اسماعیل امینی، بنیامین دیلم کتولی، امید صباغ نو و حسین غیاثی به‌عنوان برگزیدگان این بخش معرفی شدند. بخش بعدی به معرفی برگزیدگان «جایزه موسیقی و رسانه» اختصاص داشت. هیأت داوران این بخش متشکل بودند از علی اکبر قاضی‌زاده، فریدون صدیقی، مسعود کوثری، امیرعباس ستایشگر، علیرضا میرعلی نقی که پس از قرائت بیانیه این بخش از سوی مسعود کوثری در بخش گفت‌وگو ندا سیجانی برای گفت‌وگوهای «سرپنجه‌های عشق بر پیکرهای بی‌جان» و «به نام نامی پدر» منتشر شده در روزنامه ایران به‌عنوان برگزیده معرفی شد. در این بخش مینا آتشی برای گفت‌و‌گوی «موسیقی راک فقط تیپ عجیب و غریب و گیتار الکتریک نیست» منتشر شده در خبرگزاری هنرآنلاین مورد تقدیر قرار گرفت. در بخش گزارش علیرضا سعیدی برای گزارش «شجریان، قربانی، ایران‌مال و چند داستان دیگر» منتشر شده در خبرگزاری مهر به‌عنوان برگزیده معرفی شد.از کبریا سادات حسین‌زاده برای گزارش «تابوشکنی دو زن بلوچ» منتشرشده در خبرگزاری ایسنا نیز در این بخش تقدیر شد. دیپلم افتخار بخش گزارش به نسرین سوار شاهمرس برای گزارش «ساز آلمانی که در تبریک کوک می‌شود» منتشرشده در خبرگزاری ایسنا (آذربایجان شرقی) اهدا شد. در بخش نقد یاسر یگانه برای مطلب «نگاهی به آلبوم مشترک شجریان و قربانی؛ دور از انتظار، یکسان و گاهی ملال‌آور» منتشرشده در خبرگزاری تسنیم برگزیده شد. همایون خشندیش برای مطلب «موسیقی تلفیقی گفتمانی نو» منتشرشده در سایت جامعه‌شناسان جوان نیز در بخش نقد تقدیر شد. در بخش یادداشت علی رستگار برای یادداشت «قصه‌های مجید، کارنامه پربار مجید انتظامی» منتشر شده در روزنامه جام جم برگزیده و علی نامجو برای یادداشت «چند می‌گیری توئیت کنی؟» منتشرشده در روزنامه سازندگی تقدیر شد. در بخش مقاله محمدجواد صحافی از زنجان برای مقاله «مرد سربلند رسانه‌ها» منتشر شده در ماهنامه «هنرموسیقی» برگزیده شد. در بخش مالتی‌مدیا هیچ برگزیده‌ای معرفی نشد و سعید و مسعود برزی از رسانه هفدانگ موردتقدیر قرار گرفتند.
کوارتت تار به سرپرستی علی اصغر عربشاهی، کوارتت خلیج فارس به سرپرستی امین غفاری، گروه گلداز(از سیستان و بلوچستان) و... از جمله اجراهای موسیقی این مراسم بود. حسن ریاحی، صدیق تعریف، رضا مهدوی، هادی آزرم، محمد جلیل عندلیبی، قاسم افشار، رضا شایسته، از دیگر میهمانان این مراسم بودند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7285/19/536712/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها