اخبــــار



تکمیل ماهواره «ناهید 2» در سال 99

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در مورد آخرین وضعیت ماهواره‌های مخابراتی ناهید ۱ و ۲ گفت: ماهواره ناهید ۲ که نمونه عملیاتی ماهواره ناهید یک است در سه ماهه دوم سال ۹۹ تحویل پرتابگر می شود.
به‌گزارش مهر، حسین صمیمی با بیان اینکه ماهواره ناهید یک، ماهواره ای تحقیقاتی با طول عمر دو ماه است، اظهار داشت: این ماهواره یک بستر آزمایشی محسوب می شود که یک سری فناوری‌هایی را در داخل خود توسعه داده است. از جمله این فناوری‌ها می‌توان به ارسال و دریافت در باند KU، پنل خورشیدی بازشونده و کنترل وضعیت سه محوره اشاره کرد.
صمیمی تصریح کرد: این فناوری ها توسط محققان پژوهشگاه فضایی توسعه داده شده و روی این ماهواره در محیط عملیاتی تست می‌شود. بر این اساس ماهواره ناهید یک، ماهواره تحقیقاتی و مخابراتی خواهد بود. رئیس پژوهشگاه فضایی ایران ادامه داد: ماهواره ناهید ۲، ورژن عملیاتی شده ماهواره ناهید یک است که با طول عمر دو سال و با امکانات به روز شده به فضا ارسال خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: برای ماهواره ناهید ۲ از سامانه بومی بلوک انتقال مداری استفاده خواهیم کرد. به‌گفته  این مقام مسئول، کار نمونه مهندسی ماهواره
ناهید ۲ و نمونه کیفی آن به اتمام رسیده و پیش بینی می کنیم این ماهواره را در سه ماهه دوم سال ۹۹ تحویل پرتابگر دهیم.
صمیمی افزود: فلسفه سامانه بلوک انتقال مداری این است که برد مداری ماهواره را افزایش می دهد. به نحوی که پس از آنکه ماهواره بر ماهواره را تا ارتفاع ۴۰۰ کیلومتر هدایت می کند از آنجا به بعد بلوک انتقال مداری می تواند ماهواره را تا مدار ۷ هزار کیلومتر از سطح زمین انتقال دهد. بر این اساس، این سامانه روی ماهواره مخابراتی ناهید2 تست می شود که در مدارات با ارتفاع بالای زمین کاربرد خواهد داشت.

ضریب نفوذ تلفن همراه 142 درصدی شد

وضعیت توسعه تلفن همراه تا پایان سه ماهه سوم سال‌جاری حاکی از آن است که بیش از ۱۱۸ میلیون خط فعال در کشور وجود دارد و ضریب نفوذ توسعه،
 ۱۴۲.۱۱ درصد است.
به‌گزارش ایسنا مطابق آمار منتشرشده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی(رگولاتوری) درباره‌ وضعیت توسعه تلفن همراه در سه ماهه‌ سوم سال ۱۳۹۸، خطوط واگذارشده دائمی ۲۴ میلیون و ۲۲۳ هزار و ۵۷ عدد و خطوط واگذارشده اعتباری ۱۶۲ میلیون و ۱۹۸ هزار و ۳۰ عدد است که مجموع خطوط واگذارشده دائمی و اعتباری را به ۱۸۶میلیون و ۴۲۱ هزار و ۸۷ عدد و ضریب نفوذ را به ۱۴۲.۱۱ درصد می‌رساند.
از میان خطوط واگذارشده، ۲۱ میلیون و ۶۰۱ هزار و ۹۴۶ خط دائمی فعال و ۹۶ میلیون و ۴۵۹ هزار و ۴۷۳ خط اعتباری فعال وجود دارد که مجموع خطوط دائمی و اعتباری فعال را به ۱۱۸ میلیون و ۶۱ هزار و ۴۱۹ عدد می‌رساند.
البته بیشتر بودن ضریب نفوذ سیمکارت از ۱۰۰ درصد، نشان می‌دهد که تعداد سیم‌کارت‌های موجود، از جمعیت ایران بیشتر است که این موضوع اگرچه می‌تواند حاکی از چند سیمکارته بودن افراد باشد، اما نشان می‌دهد به احتمال زیاد کمتر کسی در ایران حضور دارد که حتی یک سیم‌کارت هم نداشته باشد.
همچنین پوشش شهرها و روستاها و جاده‌ها بر اساس پایین‌ترین سطح تکنولوژی حاکی از آن است که ۳۰۳۵ شهر و بیش از ۱۷۴ هزار کیلومتر جاده‌ای تحت پوشش اپراتورها قرار دارند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7285/17/536702/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها