ایران رنگ انتخابات گرفت




گروه ایران زمین / آسمان ایران دیروز یکرنگ نبود، در استان‌های شمال غربی برف و باران می‌بارید، در استان‌های کردستان و اردبیل و آذربایجان غربی برف چند روزه رفت و آمد را دشوار کرده بود و بر سوز سرما افزوده بود. در استان‌های جنوبی آفتاب ملایم زمستانی می‌تابید و در شمال کشور هم گاه باران بود و گاه ابرهایی که در هم گره خورده بودند تا چهره خورشید را پنهان کنند. اما با همه ناهمرنگی آسمان، شهرها و روستاهای ایران همه یک‌رنگ گرفته بودند، رنگ انتخابات.
پای صندوق‌های رأی در هوای برفی
در گیلان که هنوز آثار برف هفته گذشته روی شیروانی خانه‌ها و کناره کوچه‌ها دیده می‌شود، رأی‌اولی‌ها که همانند شوق روز نخست رفتن به مدرسه، پای صندوق‌های رأی حاضر شدند، بیش از دیگر مشارکت‌کنندگان در رأی‌گیری انتخابات دوم اسفند به چشم می‌خوردند. آنها با دوستان یا آشنایان شان در پای صندوق‌ها حاضر شدند و همچنان در صفوف رأی‌گیری و در انتظار برای رسیدن به صندوق رأی در حال گفت‌وگو و با شور و حرارت سخن‌گفتن بودند. می‌خواستند بگویند که سرنوشت در دستان خود ماست.
به گزارش ایرنا، سینا، نوجوان اهل رشت یکی از همان دانش‌آموزانی است که با شوقی در چشمانش می‌گفت: امسال 18 ساله شده‌ام و می‌توانم خودم فردی را که برای راهیابی به خانه ملت اصلح می‌دانم برگزینم. وی از انتخاب کاندیدایی جوان و به‌زعم خود توانمند برای حضور در مجلس قانونگذاری می‌گفت.
کیمیا ثباتی دیگر دانش‌آموز اهل رشت است او با دوستانش توی صف ایستاده بود تا نوبت شان فرا رسد. برای او نماینده‌ای برتری دارد که هم به داد شهرش برسد و هم به داد کشورش.
او یاد گرفته است که یک نماینده، فقط نماینده شهرش نیست بلکه باید آنقدر قدرت تصمیم‌گیری داشته باشد که بتواند تصمیم‌های بزرگ و ملی بگیرد.
صف‌های طولانی رأی در لرستان
 در جایی دیگر مثل لرستان هم حضور و نشاط دانش‌آموزان رأی اولی در صف انتخابات شور و طراوت انتخابات را دوچندان کرده بود و شکوفه‌های رأی اولی در صندوق‌های رأی عطر استقلال وآزادی ملت ایران را به خارج از مرزهای ایران اسلامی متصاعد کرده‌اند.
 مریم عابدینی دانش‌آموز رأی اولی لرستانی در گفت‌و‌گو با ایرنا، با حضور در صف طولانی انتخابات می‌گوید: ما فرزندان ایران و میراث دار انقلاب امام راحل و شهدای دفاع مقدس هستیم و امروز باید به ندای امام راحل و رهبری لبیک بگوییم و تکلیف خود را در این عرصه سیاسی ادا کنیم.
این دانش‌آموز لرستانی می‌گفت: ما رأی اولی‌ها قبل از حضور در پای صندوق‌های رأی انتخابات مجلس شورای اسلامی، با شرکت در شوراهای دانش‌آموزی یک مرحله از دموکراسی و حضور در انتخابات را تمرین کردیم و انتخابات مجلس یازدهم، در واقع تمرین بزرگ دموکراسی برای ما رأی اولی‌ها در ایران اسلامی است.
علیرضا طاهری دیگر دانش‌آموز رأی اولی اظهار می‌داشت: ما حق داریم از آینده خودمان و کشورمان مطلع باشیم و بدانیم چگونه برای آینده برنامه‌ریزی کنیم وانتظار رأی اولی‌ها از نماینده منتخب، عمل به وعده‌هایی است که این روزها بیان می‌کند.
حاشیه‌نشینان کرمانشاه در صف انتخابات
معمولاً شعبه‌های رأی‌گیری در صبح روز انتخابات چندان شلوغ نیست چنانکه دیروز بخشی از شعبه‌های رأی‌گیری کرمانشاه نیز چنین بود اما در بخش دیگری بویژه در مناطق حاشیه‌نشین و کم‌برخوردار شهر، ده‌ها نفر مقابل شعبه‌ها صف کشیده‌ بودند.
 سحر امجدیان، بازرس ویژه فرمانداری شهرستان کرمانشاه که از صبح دیروز به شعبه‌های رأی‌گیری زیادی در محلات باغ‌نی، شهرک بسیج و شهیاد سر زده بود، به ایرنا گفت: مشارکت مردم در این مناطق عالی بوده است.
 همین توصیف را نماینده هیأت نظارت بر انتخابات در شعبه مسجد امام جعفر صادق(ع) در محله جعفرآباد نیز بیان کرد. حسن شیرمحمدی گفت: حضور مردم در این شعبه خوب بوده است.
کریم عزیزی، رئیس شعبه امام جعفر صادق(ع) نیز عنوان کرد: در کمتر از ۲ ساعت نخست رأی‌گیری حدود ۲۰۰ تعرفه انتخاباتی در این شعبه مصرف شده است.
برخلاف اطلاعیه وزارت کشور، در ساعات نخست رأی‌گیری استفاده از استامپ و گرفتن اثر انگشت از رأی دهندگان اجباری بود اما حوالی ظهر رؤسای شعبه‌های اخذ رأی از جمله در شهرک کیهانشهر به مجریان شعبه تأکید کردند که نیازی به گرفتن اثر انگشت نیست تا نگرانی شهروندان از احتمال انتشار ویروس کرونا رفع شود.
رقابت 100 نفر در یزد برای 4 کرسی مجلس
شهر کویری یزد نیز بار دیگر شاهد حضور پر شور مردم پای صندوق‌های رأی بود. به گزارش خبرنگار «ایران»، دبیر ستاد انتخابات استان یزد گفت:100نفر در استان برای نشستن بر 4کرسی با هم رقابت می‌کنند.
شاه حسینی تعداد واجدان شرایط را  722هزارنفر عنوان کرد وافزود: از این تعداد40هزارنفر رأی اولی در 11بخش و 10شهرستان هستند.
استاندار یزد نیز حضور مردم را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت:حضور مردم در سایر شهرستان ها نیز بسیار باشکوه بود.
حمید طالبی افزود: ما بعد از 6 ماه تلاش تمهیدات لازم برای انتخابات را فراهم کردیم و در این مدت فراز و فرودهای زیادی را گذرانده ایم.
مسئول کمیته امنیتی ستاد انتخاباتی استان یزد نیز با حضور در ستاد انتخابات استانداری با اشاره به اینکه تمهیدات لازم برای ایجاد امنیت در تمام شعبه‌های اخذرأی فراهم شده بود، افزود: از چندین ماه قبل برنامه‌ریزی‌های لازم انجام و جلسات متعددی در این خصوص برگزارشد.
امامان جمعه از نقش انتخاب مردم در اداره کشور گفتند
امامان جمعه مراکز استانی در خطبه‌های دیروز  نمازجمعه با بیان نقش انتخاب مردم در اداره کشور، گفتند که مردم غیور ایران با حضور گسترده در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی خط بطلانی بر همه نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان نظام کشیدند.
خطیبان جمعه دیروز دوم اسفند ماه همزمان با انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور در آیین عبادی سیاسی نمازجمعه گفتند: مردم ایران باحضور و مشارکت حداکثری در مناسبت‌ها از جمله انتخابات و راهپیمایی ۲۲ بهمن دشمنان را رسوا می‌کنند.
آنان ضمن تأکید بر حضور پرشور در انتخابات، انتخاب افراد شایسته بر طبق معیارهای رهبر معظم انقلاب، حفظ و صیانت آرا و تن دادن همه افراد به رأی مردم و نتیجه انتخابات را از مصادیق تقوای انتخاباتی دانستند.
امامان جمعه خطاب به نمایندگان منتخب بعد از شمارش آرا گفتند: هر کس که در انتخابات رأی آورد و پیروز شود باید بداند که نماینده کل مردم است و در قبال همه مردم وظیفه دارد و باید خدمتگزار همه جامعه باشد.
برگزاری انتخابات در امنیت کامل
از شهرهای مرزی کشور هم گزارش می‌رسد که انتخابات در این مناطق در امنیت کامل برگزار شد. در استان سیستان و بلوچستان افزون بر ۲۶۵ قوم و قبیله شیعه و سنی پای صندوق‌های رأی آمدند. مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری سیستان و بلوچستان گفت: بیش‌از ۲ میلیون تعرفه برگ رأی بین شعبه‌های اخذ رأی حوزه‌های انتخابیه این استان در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی توزیع شد.
محمد سرایانی اظهار داشت: سیستان و بلوچستان دارای ۸ کرسی از ۶ حوزه انتخابیه شامل حوزه انتخابیه زابل ۲ نفر، زاهدان ۲ نفر، خاش یک نفر، سراوان یک نفر، ایرانشهر یک نفر و چابهار یک نفر است و تعداد واجدان شرایط رأی دادن در این استان یک میلیون و ۶۴۱ هزار و ۳۱۴ نفر بودند که از این تعداد ۱۴۸ هزار و ۳۹۰ نفر رأی اولی بودند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7285/6/536688/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها