سخنگوی قوه قضائیه تشریح کرد

جزئیات حکم فعالان محیط زیستی




گروه سیاسی/ نشست خبری دیروز سخنگوی قوه قضائیه با خبرهایی از احکام صادره برای 50 مفسد اقتصادی و 8 فعال محیط زیست همراه بود.  غلامحسین اسماعیلی که صحبت‌های خود در جمع خبرنگاران را با موضوع انتخابات آغاز کرد و همچون سایر مقامات از مردم خواست که با وجود همه مشکلات و گلایه‌ها پای صندوق‌های رأی حاضر شوند، برخورد با مفسدان و متجاوزان به حضور مردم را از وظایف دستگاه قضا دانست و خبر داد که 50 نفر از مفسدان اقتصادی در دو هفته گذشته محکومیت قطعی گرفته‌اند.
به گزارش « ایران»، در ادامه این نشست خبری احکام صادره قطعی برای متهمان پرونده محیط زیست هم از سوی سخنگوی قوه قضائیه اعلام شد. اسماعیلی گفت: رأی پرونده متهمان موسوم به محیط زیستی- اما از نظر ما اقدام علیه امنیت ملی- که در دادگاه تجدید نظر نیز تأیید شده به این شرح است: «مراد طاهباز» و «نیلوفر بیانی» به جرم همکاری با امریکا به عنوان دولت متخاصم هرکدام به تحمل ۱۰ سال حبس و رد وجوه دریافتی از دولت امریکا، «هومن جوکار» و «طاهر قدیریان» به جرم همکاری با دولت متخاصم امریکا هرکدام به ۸ سال حبس و «سام رجبی» و «حمیده کاشانی دوست» هرکدام به ۶ سال حبس، «امیرحسین خالقی» به جرم جاسوسی به تحمل ۶ سال حبس و «عبدالرضا کوهپایه» به جرم اجتماع و تبانی به قصد ضربه زدن به کشور به تحمل ۴ سال حبس محکوم شده‌اند.  در ادامه این نشست خبری، اسماعیلی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات مقامات فرانسوی که آزادی دو شهروند فرانسوی در ایران را خواستار شدند، گفت: یکی از این دو نفر شهروند فرانسوی و دیگری ایرانی است. قانون ما تابعیت دوم را به رسمیت نمی‌شناسد و بنابراین فرد دیگر را تبعه کشور جمهوری اسلامی می‌دانیم. آنها اتهاماتی در رابطه با اقدام علیه امنیت کشور داشتند. ما به هیچ عنوان مداخله هیچ کشور بیگانه‌ای بویژه کشورهایی که علیه نظام جمهوری اسلامی اقدامات خصمانه‌ای می‌کنند را در امور داخلی و قضایی کشور نمی‌پذیریم. همین کشور فرانسه بود که از یکی از متهمان بزرگ امنیتی ما یعنی روح‌الله زم که آسیب فراوانی به کشور زد، در حد شخص دوم مملکت خود حمایت کرده و برای او گارد حفاظتی می‌گذارند. این ادعاها و عملکردها مغایر است. ما خواهانیم که همه دولت‌ها براساس مقررات‌شان عمل کنند و اجازه مداخله به آنها نمی‌دهیم. او خبر داد که کیفرخواست پرونده صادر شده و متهمان در زندان هستند و ۱۳ اسفندماه جلسه دادگاه برگزار می‌شود.
پایان تحقیقات پرونده طبری
اسماعیلی درباره آخرین وضعیت پرونده علی اکبر طبری معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضائیه هم گفت: تحقیقات پرونده تمام است و آن گونه که از دادسرا گزارش شده، حتماً قبل از پایان سال تصمیم نهایی گرفته شده و کیفرخواست به دادگاه ارسال می‌شود. در صورتی که  روزهای اسفندماه منتهی به صدور کیفرخواست شود، قبل از پایان سال جلسات محاکمه آغاز خواهد شد.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی در ارتباط با همکاری وزارت امور خارجه با قوه قضائیه برای بازگرداندن شهروندی که به بهانه نقض تحریم‌ها در امریکا بازداشت شده بود، گفت: متأسف بودیم که برای یکی از شهروندان ما در امریکا تحت عنوان دور زدن تحریم‌ها پرونده‌ای تشکیل شده و برخلاف ضوابط بین‌المللی این فرد تحت تعقیب قرار گرفته علیرغم اینکه این فرد در امریکا نبود و کاری با آنها نداشت. این فرد توسط دستگاه قضایی آلمان بازداشت شد و امریکایی‌ها اصرار داشتند او را به کشور خودشان ببرند و در آنجا محاکمه شود. تلاش ما بر این بود که این شهروند به ایران بازگردد. اسماعیلی با بیان اینکه زمینه‌ای برای بازگردان این تبعه ایرانی فراهم شد، ادامه داد: قرار شد در مورد یک تبعه آلمانی که از مدت‌ها قبل در ایران دستگیر شده بود و پرونده‌اش در ارتباط با عکسبرداری از مناطق ممنوعه به دادگاه رفته بود و در نهایت به تحمل سه سال حبس محکوم شده بود از تسهیلاتی که قانون مجازات اسلامی در نظر گرفته بود برخوردار شود به شرطی که آنها تبعه ما را بازگردانند. در نهایت روز یکشنبه تبعه ایرانی از آلمان وارد ایران شد و روز دوشنبه ما تبعه آلمانی را آزاد کردیم.  اسماعیلی در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت پرونده پیوندی، رئیس سازمان هلال احمر گفت: از بیان جزئیات آن معذورم. به‌طور کلی بخشی از این پرونده چند ماه پیش منتهی به کیفرخواست شد و به دادگاه رفت و دادگاه تحقیقات دادسرا را ناقص دانست و پرونده را برای رفع نقص به دادسرا اعاده کرد. در بازگشت مجدد افراد دیگری تحت تعقیبند و ابتدائاً برخی بازداشت و با قرار تأمین آزاد شدند. ‌
عدم حمایت رئیس قوه قضائیه از اصولگرایان در انتخابات مجلس
وی درباره خبر منتشره در فضای مجازی درباره حمایت رئیس قوه قضائیه از نامزدهای انتخاباتی هم گفت: شایعه منتشره در فضای مجازی را ملاحظه کردیم. برخی از شایعات در مورد تأیید صلاحیت‌ها مطرح بود که به گوش ما رسید. با ریاست قوه صحبت کردم و به هیچ عنوان از هیچ فرد و لیست و جریانی در امر انتخابات حمایت نمی‌کند. ایشان هیچ لیست و کاندیدایی ندارد؛ البته  گروه‌های مختلف و همه جریانات سیاسی ملاقات‌ها و مراجعاتی داشتند و تقاضاهایی را هم تقدیم کردند. اما در برابر همه مراجعات ایشان صراحتاً گفت که از ورود در امر انتخابات چه در رابطه با تأیید صلاحیت‌ها و چه در حمایت از گروه‌ها به لحاظ رعایت شأن قوه قضائیه معذورم و هیچ مداخله‌ای نمی‌پذیریم.
اسماعیلی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه رسیدگی به پرونده کسانی که متهم به همکاری با روح‌الله زم هستند از جمله عبدالرضا داوری، به کجا رسیده؟ گفت: این پرونده بخش‌های مختلف دارد. پرونده روح‌الله زم کیفرخواستش صادر شده است و جلسات دادگاه در حال برگزاری است. تحقیقات سایر بخش‌های پرونده ادامه دارد و کیفرخواست‌شان صادر نشده است و به لحاظ اینکه برخی از متهمان بازداشتند و برخی آزادند، تأکید شده وضعیت بازداشتی‌ها تعیین تکلیف شود و بزودی در مورد افراد بازداشتی کیفرخواست دوم صادر می‌شود که در ادامه پرونده زم رسیدگی می‌شود. این پرونده ادامه‌دار است.
 ارتباطی بین بازداشتی‌های اخیر و انتخابات وجود ندارد
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سؤالی در ارتباط با بازداشت چند تن از فعالین سیاسی از جمله بهاره هدایت و اینکه آیا این بازداشت‌ها با انتخابات مربوط است یا نه، گفت: هیچ ارتباطی بین این اقدامات با انتخابات وجود ندارد. در ارتباط با خانم بهاره هدایت بازداشت در حراست دانشگاه انجام نشده بلکه خارج از دانشگاه بوده است و اگر ادعایی در مورد ضرب و شتم این خانم هنگام انتقال به زندان اوین وجود دارد ما طبق قانون به این موضوع رسیدگی می‌کنیم. ایشان اقدامات غیرمرتبط با انتخابات داشته‌اند و اگر تا الان آزاد نشده‌اند، پیش‌بینی می‌شود با تأمین وثیقه‌ای که از سوی  قاضی تعیین شده است و خانواده ایشان هم به دادسرا مراجعه کرده‌اند آزاد شوند.
شورای امنیت کشور مسئول اعلام آمار کشته شدگان آبان ماه
اسماعیلی در پاسخ به سؤالی در ارتباط با تعداد کشته شده‌های حوادث آبان و اینکه آیا قوه قضائیه برنامه‌ای برای ارائه آمار دارد یا خیر؟ گفت: سعی ما این است که در چارچوب قانون اظهار نظر کنیم. طبق مستندات موجود نزد ما در مورد این موضوع تعیین تکلیف شده است. در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و متعاقب آن طی دو مرحله در شورای امنیت کشور به این موضوع رسیدگی شده است. یک مرحله در مصوبات 10/۱۰/98 و دیگری در جلسه 22/۱۰/98 شورای امنیت کشور، متولی این موضوع خود شورای امنیت کشور مشخص شده است. این آمار نیاز به جدا سازی و تعیین تکلیف دارد؛ مثلاً چند نفر از کشته شدگان از نیروهای مسلح بودند و به شهادت رسیدند چند نفر توسط اشرار و اغتشاشگران کشته شدند و چند نفر جزو خود اغتشاشگران بودند.
غلامحسین اسماعیلی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه افرادی که از نمایندگان رد صلاحیت شده کلاهبرداری می‌کردند به چه نهادهایی وصل بودند و آیا از استانداری یا فرمانداری تهران کسی بازداشت شده است یا خیر گفت: اینکه این افراد ادعا می‌کردند صاحب نفوذ هستند با اینکه آنها واقعاً صاحب نفوذ بودند یا خیر یک مسأله جدا است. ما به ادعای نفوذ توسط این افراد رسیدیم اما به صاحب نفوذ بودن آنها نرسیدیم. در هر حال برای ما این موضوع وصف مجرمانه دارد و ما به آن رسیدگی می‌کنیم تا الان ۲۰ نفر شناسایی و دستگیر شدند که ۵-۴ نفر آنها هنوز در بازداشت هستند و طبق آنچه ما بررسی کردیم، به ارتباط این افراد با نهاد نظارتی انتخابات نرسیدیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7283/1/536549/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها