جهانگیری در مراسم افتتاح همزمان 322 طرح بخش تعاون:

اصرار دولت واگذاری بنگاه‌های اقتصادی به مردم است


گروه اجتماعی / معاون اول رئیس جمهوری دیروز در آیین افتتاح همزمان ٣٢٢ طرح بخش تعاون در ٣١ استان کشور گفت: توسعه تعاونی‌ها می‌تواند راهگشای اهداف کشور و انقلاب‌ اسلامی باشد. به گزارش ایرنا اسحاق جهانگیری افزود: وجه اصلی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اجماع و تفاهم بین اقتصاددان‌ها و سیاستمداران کشور که البته نظرات متفاوتی همواره دارند ایجاد کرد. وی افزود: هیچ‌کس از آنها در بندهای ٢۴ گانه هیچ‌کدام از این بندها را اضافی نمی‌دانند و همه بندهای آن را برای اقتصاد کشور راهگشا می‌دانند و هدف این نسخه مقاومت و مقابله با تکانه‌های اقتصادی برای کشور است که همه اقتصاددان‌ها و سیاستمداران بر آن تفاهم و اجماع دارند.
 او با بیان اینکه وضع کشور نسبت به زمان آغاز تحریم‌های امریکا بهتر است، گفت: آنها تصور می‌کردند با خارج شدن از برجام و بر اساس تجارب و کتاب هنر تحریم مطمئن بودند که اقتصاد ایران از هم می‌پاشد و ایران جشن چهل سالگی را نمی‌تواند بگیرد اما ما جشن ۴١ سالگی را امسال برگزار کردیم.
 وی مهم‌ترین عامل مقاومت در برابر تحریم‌ها را صبر و ایستادگی مردم دانست و گفت: امریکایی‌ها واقعاً فکر می‌کردند اقتصاد ایران از هم فرو می‌پاشد البته ضرباتی هم خوردیم اما با مدیریت و تدبیری که انجام شد قطعاً روزهای بهتری در انتظار کشور است.
جهانگیری گفت: وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از وزارتخانه‌های مهمی است که جنبه‌های کاری متفاوتی دارد و در همه بخش‌های اصلی اقتصاد به‌صورت جدی درگیر است و مسئولیت دارد. جهانگیری با اشاره به سالروز اعلام سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، گفت: معمولاً در بین اقتصاددانان می‌گویند همیشه به تعداد اقتصاددان ها، راجع به مسائل اقتصادی نظرات مختلف وجود دارد با این حال وجه غالب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی این بود که اجماعی ایجاد کرده بود این اجماع به این معنا است که هیچ کس راجع به هیچ‌کدام از محورها و بندهای اقتصاد مقاومتی نمی‌گفت که این بندها، اضافی است و کاش نبود و همه می‌گفتند این ٢٤-٢٥ بند اقتصاد مقاومتی جزو مسائلی است که در توسعه و اقتصاد کشور می‌تواند کارگشا باشد و نسخه خوبی برای اقتصاد ایران است و یک تفاهم و وحدت نظری روی این سیاست‌ها وجود داشت.
 معاون اول رئیس جمهوری گفت: ممکن است که برخی می‌گفتند باید جمله و بند دیگری به این ٢٤بند اضافه کرد اما این سیاست‌ها راهکار و مبنای ما شد.  وی یادآورشد: هدف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی این بود که کشور را در مقابل تکانه‌های بیرونی مقاوم کند ما به هرحال به دلایل مختلف دیدیم که اقتصادهایی بودند که گاهی اوقات به خاطر تکانه‌هایی که از بیرون کشور دچار مشکل می‌شدند. البته هیچ گاه در سیاست‌های اقتصادی به سمتی نرفتیم که ببینیم خارجی‌ها چه می‌گویند ما به سمت سیاست‌هایی رفتیم که به تقویت بنیان اقتصاد کشور منجر شود و اقتصاد کشور از هم نپاشد.
او افزود: امریکایی‌ها تصورشان این بود که با خروج از برجام و تحریم‌هایی که براساس تجربیات قبل طراحی کرده بودند، اقتصاد ایران از هم می‌پاشد آنها مطمئن بودند که ایرانی‌ها جشن چهلمین سال‌شان را نمی‌بینند و اقتصاد ایران از هم می‌پاشد و حکومت ایران با اعتراضات مردمی که شکل می‌گیرد قادر به برگزاری جشن پیروزی انقلاب نخواهد بود. اما خوشبختانه وضع‌مان نسبت به سالی که امریکایی‌ها شروع به تحریم اقتصادی ما کردند، بهترشده است. وی با اشاره به تجربه تحریم‌های دوره قبل اظهارداشت: در مرحله قبلی تحریم‌ها بنزین نبود و مجبور شدیم به پتروشیمی‌ها مراجعه کنیم و از آنها بنزین بگیریم و بعد گفته شد این بنزین چه عوارضی برای مردم دارد و از طرف دیگر محصول صادراتی‌مان را از دست می‌دادیم، ما روی یکسری از طرح‌ها تمرکز کردیم که یکی از آنها میادین مشترک با خارجی‌ها بود.
اوبیان داشت: ما یک میدان پارس جنوبی‌مان یک میدان گازی است. سال ٨٤ ما و قطری‌ها برداشت ٢٥٠میلیون متر مکعب را آغاز کرده بودیم سال ٩٢ که ما روی کار آمدیم قطری‌ها ٦٠٠میلیون مترمکعب برداشت می‌کردند و ما ٣٠٠ میلیون متر مکعب. حال شما این میزان تفاوت برداشت را در روزهای برداشت و نیز در قیمت گاز ضرب بکنید ببینید چه عدد چند میلیارد دلاری درمی‌آید که وقتی یک جایی را تمرکز نمی‌دهیم منابع یک کشوری توسط یک کشور دیگر برده می‌شود. وی خاطرنشان کرد: امروز ما در پارس جنوبی از قطری‌ها بیشتر گاز برداشت می‌کنیم حدود ٦٧٠میلیون متر مکعب و آنها همان ٦٠٠میلیون متر مکعب برداشت می‌کنند، یا در منابع نفتی که در غرب کارون داشتیم ما حدود ٧٠ هزار بشکه ولی عراقی‌ها چند برابر ما برداشت می‌کردند. ولی امروز بیش از ٣٠٠ هزار بشکه نفت استخراج می‌کنیم و در آب نیز همین‌طور است.
جهانگیری گفت: از زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی یک مجموعه طرح در غرب کشور طراحی شده بود، که این طرح‌ها می‌توانست کار بزرگ و کم نظیری برای ایران در بخش‌های آب و خاک و سایر منابع دیگر برای کشور صورت بگیرد، گفته شد چه زمانی باشد وقتی ما پیشنهاد را خدمت رهبری بردیم ٨میلیارد دلار بدون اینکه به مجلس برود، اجازه داده شد برداشت کنیم و یک مجموعه طرح را برای یکبار تمام کنیم و برویم و بحث‌هایی می‌شد که اگر می‌خواهید طرح‌هایتان را برای امسال بیاورید و فعلاً ٥٠٠میلیون تومان بگیرید و بعد با یک روش دیگری در بودجه فکر کنیم.
جهانگیری گفت: گفتیم یک بار بگذاریم این کار تمام شود ولی رهبری بزرگواری کردند و ٨ میلیارد دلار مجوز دادند که برداشت شد و امروز می‌بینیم چندین سد و تونل ٤٥ کیلومتری راه افتاد و بخش های آب و کشاورزی راه افتاد و نتیجه‌اش این شد که به خودکفایی در گندم رسیدیم به طوری که در سال ٩٢ حدود ٦میلیون تن گندم وارد کشور کردیم و امنیت غذایی کشور شکل گرفت.  وی افزود: ما در کالاهای کشاورزی واردات داشتیم و همان موقع هم بود که تراز واردات و صادرات ما در حوزه کشاورزی از ٨ میلیارد دلار به ٣ و نیم میلیارد دلار رسید.
جهانگیری گفت: در راه معلوم شد کجا باید انگشت بگذاریم در راه‌آهن مشخص شد که  ما باید ابزار دیگری برای حمل‌ونقل کشور داشته باشیم و آنچه بوسیله راه‌آهن می‌شد به کشورهای دیگر وصل کنیم را وصل کردیم و هم‌اکنون این ارتباط ما با چین و اروپا کامل وصل است، اینچه برون را از طریق ترکمنستان و قزاقستان وصل کردیم، آذربایجان را تا آستارا و آنها خط را بردند. یعنی سعی کردیم همه مسیرهایی که لازم است را ایجاد کنیم.
او ادامه داد:‌ یکی از اهداف دولت‌ها و حکومت‌ها این است که اقتصاد را در برابر تکانه‌ها و فشارهای بیرونی مقاوم کنند و اینگونه نباشد که در امریکا سیاست اقتصادی اتخاذ شود و کشوری در گوشه دیگر دنیا تحت تأثیر آن سیاست دچار مشکل و بحران شود.
ابلاغ 5 رویکرد به همه نهادهای کشور
وی با تأکید بر اینکه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در مقطعی اعلام شد که در تحریم شورای امنیت قرار داشتیم، گفت:‌ در ابتدای دولت یازدهم علاوه بر آنکه بر اساس برنامه‌های رئیس جمهوری به‌دنبال توافق در برنامه هسته‌ای بودیم، در عین حال مأموریتی واگذار شد تا اقتصاد مقاومتی در کشور اجرا شود.
جهانگیری ادامه داد: در مقطعی در یکی از گزارشاتی که به رهبر معظم انقلاب دادیم و آقای رئیس جمهوری و مجموعه ستاد اقتصاد مقاومتی حضور داشتند، با اشاره به تغییر نام ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی به‌ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، تأکید کردم که این تغییر نام به تغییر اختیارات منجر نشده است. رهبر معظم انقلاب تأکید کردند که شما هم مورد تأیید رئیس جمهوری و هم من هستید بنابراین نمی‌شود اختیاراتی نیاز داشته باشید و به شما واگذار نشود. بعد از آن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را با دو روش کوتاه مدت و بلند مدت پیش بردیم. وی با اشاره به بندهای ۲۴ گانه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، ‌ادامه داد:‌ در ابتدا تصمیم بر این شد تا تیم‌های خاص، آینده اقتصاد کشور را در ۵ رویکرد اصلی اقتصاد مقاومتی تعیین کنند که این ۵ رویکرد شامل مردمی بودن، عدالت بنیان، دانش بنیان، درون زا و برون‌گرا است.
جهانگیری با تأکید بر اینکه این ۵ رویکرد را به همه نهادهای کشور و حتی بخش خصوصی ابلاغ کردیم، افزود:‌ فرماندهی اقتصاد مقاومتی فراتر از قوه مجریه است زیرا توسط رهبر معظم انقلاب اعلام شده بنابراین هر کس هر فعالیتی که بخواهد انجام دهد باید توجه کند این رویکردها در آن فعالیت حضور و ظهور داشته باشد. به‌طور مثال اگر امروز یک تعاونی ایجاد می‌شود اولین سؤال این است که آیا رویکردهای اقتصاد مقاومتی در آن رعایت شده است.
وی گفت: البته در قوه مجریه که کار اصلی اقتصاد آنجاست، باید سیاست‌های خاص برنامه‌ریزی می‌شد از همین رو کارگروه‌های مختلفی در وزارتخانه‌هایی مانند وزارت اقتصاد، ‌نفت و... و همچنین سازمان برنامه و بودجه برای اتکا کمتر به درآمدهای نفتی ایجاد شد تا با تدوین برنامه در یک دوره طولانی، ‌بر اساس اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم تا آنجا که تأکید شد تا برنامه ششم منطبق بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد.
معاون اول رئیس جمهوری به برنامه‌های کوتاه مدت شامل تعریف پروژه‌های اولویت دار اقتصاد مقاومتی نیز اشاره کرد و ادامه داد:‌ اگرچه انتقادات فراوانی در این زمینه مطرح می‌شد اما در سال اول توانستیم ۱۲۷ پروژه اولویت دار را معرفی کنیم. تلاش ما بر این بود تا اقتصاد ۲۰۰ میلیارد دلاری تجارت خارجی کشور در برابر تکانه‌های خارجی از هم نپاشد. جهانگیری تعاونی‌ها را یکی از بخش‌های مهم اقتصاد ایران عنوان کرد و افزود: جمله معروف شهید بهشتی هم این بود که افرادی هستند که توانایی کار دارند اما سرمایه لازم را ندارند. باید تلاش کنیم تا سرمایه‌ها تجمیع شده تا با حمایت‌ها، این افراد توانمند در کشور کار کنند.
یک میلیون و 700 هزار شغل در بخش تعاونی
جهانگیری با اشاره به گزارش های ارائه شده در مراسم در خصوص میزان اشتغال ایجاد شده در بخش تعاونی افزود: ایجاد یک میلیون و 700 هزار شغل در بخش تعاونی موضوع ساده ای نیست و لازم است که اتاق تعاون و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و نیز دولت برای حل مشکلات اشتغال تلاش دو چندان داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های پیش روی ما شغل بوده، گفت:‌ در سال ۱۳۸۴ تعداد شاغلان کشور ۲۰ میلیون و ۶۱۸ هزار و ۵۷۹ نفر بوده و این عدد با وجود منابع درآمدی بالا و نفت ۱۰۰ دلاری در ۸ سال بعد از آن، ‌در سال ۹۱ به ۲۰ میلیون و ۶۲۸ هزار و ۲۲۵ نفر رسیده است. جهانگیری افزود: در طول هشت سال تغییر رشد اشتغال را ببینید و منابع در آمدی کشور شامل ارز و فروش نفت با بشکه ١٠٠ تا ١٢٠ دلار انجام می‌شد. البته دنبال محکوم کردن دولت قبل نیستم بلکه به‌دنبال بیان این هستم که اگر سیاست‌ها دقیق باشد جواب می‌گیریم.
وی به آمار رسمی کشور اشاره کرد و گفت: در پاییز ٩٨ در طول ۶ و نیم سال گذشته بیش از ۵ سال آن در تحریم بودیم که فقط سال ٩۵ و ٩۶ در تحریم نبودیم در این دوران تحریم با سیاست‌هایی مانند اقتصاد مقاومتی؛ اشتغال و اشتغال روستایی و تبصره ١٨ فعال کردن تعاونی‌ها و سایر اقدامات شاغلان کشور به ٢۴ میلیون و ۴٩٨ هزار و ٨١۵ نفر رسیده است.
معاون اول رئیس جمهوری رشد سرمایه‌گذاری کشور در سال‌های گذشته را مناسب ندانست و افزود: این موضوع می‌تواند برای آینده کشور نگرانی ایجاد کند ما باید راهکارهایی پیدا کنیم تا سرمایه‌گذاری در کشور را ترغیب و تشویق کنیم در این زمینه نظام بانکی بورس و بازار سرمایه مسئولیت دارد که سیاست‌ها و تصمیم‌ها می‌تواند در این بخش مفید و کارساز باشد. جهانگیری با تأکید بر اینکه سیاست‌هایی که در بخش‌های مختلف تدوین می‌شود می‌تواند کارساز باشد، گفت:‌ بخش تعاون می‌تواند خوب بدرخشد؛ در اولین جلسه اقتصاد مقاومتی موضوع تعاون را بررسی می‌کنیم. وی به موضوع «کد شناسایی اشتغال» نیز اشاره کرد و افزود:‌ وزیر تعاون کارهای ماندگار زیادی کردند و امیدواریم این کار را در این دوره هم انجام دهند زیرا داشتن شناسه اشتغال برای افراد در برنامه ریزی ها بسیار راهگشاست.

بـــرش
حمایت ها نباید به دولت بار مالی تحمیل کند
جهانگیری بر لزوم حمایت از تعاونی‌ها تأکید کرد و گفت: البته این حمایت‌ها باید به گونه‌ای باشد که در شرایط فعلی بار مالی به دولت تحمیل نکند، زیرا بودجه دولت با فشار رو به رو است و یکی از منابع درآمدی بودجه که نفت بوده تحت فشار شدید تحریم های امریکا قرار دارد و به همین دلیل در مقابل کارمندان دولت و افرادی که از دولت انتظار تأمین منابع دارند نمی‌خواهیم و نباید با شرمندگی رو به رو شویم. امروز همچنین در ارتباط زنده ویدئویی و با فرمان معاون اول رئیس جمهوری ۳۲۲ طرح تعاونی در سراسر کشور به طور همزمان مورد بهره‌برداری قرار گرفت. جهانگیری پیش از سخنرانی در ارتباط زنده ویدئویی با استان‌های یزد، ایلام، خراسان شمالی، هرمزگان و مرکزی و آغاز بهره‌برداری طرح‌های تعاونی این استان‌ها، فرمان افتتاح همزمان ۳۲۲ طرح تعاونی در سطح کشور را نیز صادر کرد. این ۳۲۲ طرح تعاونی با مشارکت ۱۹ هزار و ۶۷۷ عضو و سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۵۰۷ میلیارد تومان و ایجاد اشتغال برای ۱۲ هزار و ۷۷۷ نفر به بهره‌برداری رسیده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7283/1/536548/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها