تقویت راهبرد ساخت داخل در صنعت نفت

تحقق آرزوی ساخت دکل ایرانی


گروه اقتصادی
سفر شلوغ و پر کار وزیر نفت به خوزستان؛ سفری که از روز دوشنبه و بعد از بازدید از گردهمایی دانش بنیان‌ها شروع شد و از همان بدو ورود پرماجرا بود. به‌طوری که ابتدا نشستی یک ساعته با حضور بیژن زنگنه در اهواز برگزار شد که موضوعش بررسی روند احداث خط لوله گوره - جاسک و پایانه صادراتی نفت‌خام در بندر جاسک بود و در نهایت به تشکیل کارگروهی برای هماهنگی در تأمین لوله مورد نیاز پروژه گوره - جاسک ختم شد. گفته می‌شود که بخش زودهنگام این طرح پیشرفت ۵۰ درصدی دارد.
روز سه‌شنبه نیز این روند ادامه داشت و با حضور وزیر نفت از دکل ۷۲ فتح رونمایی شد. دکلی که ششمین دکل ساخته شده از سوی سازندگان داخلی است و قرار است در یکی از مناطق اکتشافی کشور مستقر می‌شود. سپس با حضور زنگنه، قرارداد واحد فرآورش سیار در میدان نفتی آزادگان جنوبی به‌روش BOO ساخت، تملک، بهره‌برداری (Build – Own – Operate) بین شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) و جهاد دانشگاهی امضا شد؛ واحدی مهم برای بهره‌برداری هرچه سریع‌تر افزایش تولید در میادین مشترک و همچنین «مته حفاری دندانه‌ای» که یکی از اقلام مهم صنعت نفت است، رونمایی و وارد فاز تولید انبوه شد. در این میان وزیر نفت نکات و آمارهایی نیز از صنعت نفت به زبان آورد.
وظیفه داریم برای کارخانه‌های ایرانی کار ایجاد کنیم
وزیر نفت در آیین رونمایی از دکل ۷۲ فتح، اهواز را سومین قطب مهم کشور از نظر تجهیزات صنعتی خواند و گفت: ما وظیفه داریم برای کارخانه‌های ایرانی کار ایجاد کنیم.
به‌گزارش شانا، بیژن زنگنه افزود: امروز روز خوبی است. مسأله ساخت دکل در ایران یکی از آرزوهای صنعت نفت است و ما برای سال‌های طولانی به حفاری و تجهیزات آن نیاز داریم.
زنگنه گفت: دکل تجهیز نیست، بلکه یک کارخانه سیار است و سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای بسیاری از کارخانه‌هایی که در کشور داریم به اندازه یک دکل نیست. بهره‌مندی از ایده دستگاه فرآورش سیار نفت هم از همین طرح دکل گرفته شد که امروز قراردادی مرتبط با آن امضا می‌شود.
وی از جهاد دانشگاهی به‌دلیل سرسختی در به نتیجه رساندن ساخت دکل قدردانی کرد و گفت: سیستم‌های قدیمی در برابر هر کار جدیدی مقاومت می‌کنند. باید سرسختانه عمل کرد، در غیر این صورت کاری از پیش نمی‌رود. تیم جهاد دانشگاهی نیز تیم جوان، سرسخت و معتقد به توسعه کشور است که این موضوع ارزش بسیاری دارد. زنگنه با بیان اینکه به جهاد دانشگاهی اصرار می‌کنم این روند را ادامه دهند و به ساخت داخل عمق ببخشند، ادامه داد: وظیفه ماست که برای کارخانه‌های داخلی کار درست کنیم. اهواز بعد از اصفهان و اراک از نظر تجهیزات صنعتی قطب مهمی است. وزیر نفت گفت: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها در برنامه ماست و حمایت از جهاد دانشگاهی نیز ادامه خواهد داشت.
دکل ایرانی فقط برای ایران نیست
زنگنه تأکید کرد: دکلِ ساخته‌شده، فقط برای ایران نیست و باید در تمام منطقه از آن استفاده کرد، منطقه ما سال‌ها نفت خواهد داشت.
وزیر نفت در حاشیه این مراسم نیز گفت: باید از فرصت تحریم برای توسعه و تقویت ساخت داخل استفاده کنیم.
وزیر نفت با بیان اینکه خوزستان می‌تواند یکی از قطب‌های صنعتی باشد و ما باید از فرصت تحریم برای توسعه ساخت داخلی و فناوری ملی استفاده کنیم درباره چشم‌انداز اجرای ۲۸ طرح بر جوامع پیرامونی هم توضیح داد و گفت: چهار درصد اعتبارهای حاصل از طرح‌های نگهداشت و افزایش توان تولید که معادل ۲۴۰ میلیون دلار، به جوامع پیرامونی اختصاص می‌یابد.
صنعت نفت می‌تواند پرچمدار توسعه صنعتی کشور باشد
همچنین، وزیر نفت در آیین امضای قرارداد واحد فراورش پیش‌ساخته میدان آزادگان جنوبی گفت: صنعت نفت می‌تواند با تعریف پروژه و ایجاد تقاضا، پرچمدار و پیشرو توسعه صنعتی کشور باشد. زنگنه با بیان اینکه کار ساخت مته از اقدام‌های بسیار خوبی در صنعت نفت کشور است که با تلاش جهاد دانشگاهی در حال نتیجه دادن است، اظهار کرد: امروز یک روز به‌یادماندنی برای صنعت نفت ایران است، زیرا کارهای بسیار خوبی در خوزستان شده است که آثار تأثیرگذاری بر صنعت نفت کشور خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه کار ساخت مته از اقدام‌های بسیار خوبی است که با تلاش جهاد دانشگاهی در حال نتیجه دادن است، افزود: مته یک کالای مصرفی است و در سال به تعداد زیادی مته نیاز داریم و در این راستا حتی اگر تحریم نباشیم نیز باید اقدام‌هایی انجام شود تا مته‌های مورد نیاز را از داخل کشور تأمین کنیم.
زنگنه با اشاره به اینکه اساساً واحدهای آتی بهره‌برداری و نمک‌زدایی‌ها باید با روش پیش‌ساخته اجرایی شوند تا با هزینه و زمان کمتر شاهد اجرای طرح‌های فرآورش پیش‌ساخته باشیم، افزود: فعالیت در این بخش تمامی ندارد و تقاضا برای آن زیاد است، ‌زیرا بسیاری از واحدهای موجود از کارافتاده و قدیمی هستند.
وی ادامه داد: حق‌الزحمه هر بشکه نفت خام در واحد فرآورش هم‌اکنون ۱.۲ دلار تعیین شده که با رقابتی شدن این هزینه کاهش می‌یابد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7283/1/536543/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها