رئیس مجلس در دیدار با مقامات عالی سوریه:

ایران در بازسازی هم کنار دمشق خواهد بود


گروه سیاسی/ علی لاریجانی در جریان سفر به سوریه با بشار اسد، رئیس جمهوری و حموده صباغ، رئیس مجلس این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. دیدار با عماد خمیس، نخست وزیر  نیز از دیگر برنامه‌های لاریجانی در این سفر بود. رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سفر خود شامگاه یکشنبه از دمشق به بیروت رفت تا دیدارهای دیپلماتیک خود را در لبنان نیز ادامه دهد. آنطور که «خانه ملت» گزارش کرده محور دیدارها و رایزنی‌های لاریجانی در سفر به سوریه چشم انداز روابط اقتصادی و تجاری میان تهران و دمشق است.
رئیس مجلس در دیدار با بشار اسد که روز یکشنبه برگزار شد، گفت: حمایت‌های تهران از دمشق در جنگ علیه تروریست‌ها ادامه خواهد داشت. لاریجانی بر اهمیت پیروزی‌های اخیر محور مقاومت علیه تروریست‌ها (در جبهه ادلب) تأکید کرد و گفت: حمایت‌های تهران از دمشق در جنگ علیه تروریست‌ها ادامه خواهد داشت. جمهوری اسلامی ایران یقین دارد که سوریه قادر است جنگ تا آزادی همه مناطق خود از لوث تروریست‌ها را ادامه دهد تا به جایگاه قبلی خود در منطقه برگردد. به گزارش «ایسنا»، بشار اسد نیز در این دیدار گفت: تروریست‌ها مردم را (در ادلب) به گروگان گرفته و آنها را سپر انسانی قرار می‌دهند. او بدون نام بردن از کشورهای حامی تروریسم در سوریه، آنها را دشمن مردم سوریه دانست. رئیس ‌جمهور سوریه در ادامه افزود: دمشق هرگز اجازه نخواهد داد که این روند ادامه داشته باشد و امنیت و زندگی مردم در معرض تهدید قرار گیرد. مردم سوریه بر پاکسازی سرتاسر خاک کشورشان از لوث گروه‌های تروریستی تأکید دارند.
رئیس مجلس همچنین در دیدار با همتای سوری خود گفت: مطمئن باشید در بازسازی‌ها نیز در کنار شما خواهیم بود. علی لاریجانی در دیدار با حموده صباغ، رئیس مجلس سوریه که صبح دیروز برگزار شد ایران و سوریه را دو کشور برادر و دوست خواند و گفت: تروریست‌ها توسط امریکا در این منطقه به وجود آمدند و متأسفانه برخی از کشورهای منطقه نیز از آن‌ها حمایت کردند، اما شما در این استقامت پیروز شدید. وی خطاب به رئیس مجلس سوریه با اشاره به اینکه شرایط نسبت به ۸ سال گذشته تغییر کرده است، گفت: در آن زمان یکی از رهبران کشورهای منطقه به ایران آمد. وی گفت، چرا شما از سوریه حمایت می‌کنید، کار سوریه تمام است. دو هفته دیگر با هم در مسجد اموی نماز می‌خوانیم. من به ایشان اعلام کردم که شما اشتباه می‌کنید و ملت سوریه را نمی‌شناسید. لاریجانی ادامه داد: برخی از کشورهای منطقه حرف ما را گوش نکردند و امروز متوجه شدند. رئیس مجلس با ذکر  این مطلب که امروز شما وارد صحنه بازسازی و بهبود شرایط اقتصادی شده‌اید، اظهار داشت: تجار ایران و سوریه در شرایط امروز می‌‎توانند با یکدیگر همکاری کنند. حموده صباغ، رئیس مجلس سوریه نیز در این دیدار گفت: دیدار ما دیدار برادران است، در واقع این دیدار بیانگر رابطه تاریخی و راسخ بین دو کشور است. رئیس مجلس سوریه با بیان اینکه پیوند تاریخی ایران و سوریه توسط رهبران دو کشور سوریه و ایران مرحوم حافظ اسد و مرحوم امام خمینی (ره) ایجاد شده است، بیان کرد: رابطه بین دو کشور تاکنون ادامه پیدا کرده و با خون شهدای دو ملت و  مسئولان دو کشور تقویت شده است. حموده صباغ با اشاره به ترور شهید سلیمانی گفت: تروریست‌های احمق‌ تصور کردند با شهادت این فرماندهان می‌توانند آتش مقاومت را خاموش کنند، در حالی که این اقدامات نتیجه عکس خواهد داد و باعث دلگرمی تمام ملت‌ها و دوستداران مقاومت در مقابل امریکا و استکبارگران خواهد شد.
لاریجانی همچنین در دیدار با  نخست وزیر سوریه بر همکاری شرکت‌ها و بانک‌های دو کشور تأکید کرد. عماد خمیس، نخست وزیر سوریه نیز در این دیدار از حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت سوریه در برابر تروریسم و توطئه‌های خارجی تقدیر و بر ضرورت استمرار همکاری های دو کشور در تمامی ابعاد سیاسی و اقتصادی تأکید کرد. لاریجانی همچنین قبل از ترک دمشق در یک کنفرانس خبری سوریه را از محورهای مهم مقاومت خواند و درباره سیاست‌ منطقه‌ای ایران گفت: جمهوری اسلامی خواستار آن است که کشورهای منطقه روابطی دوستانه با یکدیگر داشته باشند و اگر اختلافی بین آنهاست، از طریق گفت‌وگو حل شود که برای این منظور مدل‌‎هایی را دنبال کردیم تا مشکلات از طریق گفت و گو رفع گردد. لاریجانی همچنین در پاسخ به سؤال تلویزیون سوریه مبنی بر مهمترین هدف از این سفر، نقش ایران در بازسازی سوریه و چالش های احتمالی پیش رو گفت: همکاری اقتصادی ایران و سوریه از یکی دو سال پیش شروع شده است و برخی مسائل نیز مربوط به سال‌ها پیش بوده است. برای بازسازی سوریه و گسترش روابط اقتصادی، تجار ایرانی مایلند که با تجار سوری همکاری کرده و حتی برخی از صنعتگران ایران می‌توانند در سوریه سرمایه‌گذاری کنند.
ایران از گفت‌وگو فرار نمی‌کند
لاریجانی که بعد از سوریه عازم لبنان شده است، دیروز در جمع ۴۰ نفر از نخبگان، استادان دانشگاه و روشنفکران از همه طوایف لبنان در پایتخت این کشور تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران راه حل مسائل و مشکلات میان خود و برخی کشورهای عربی را در منطقه خاورمیانه گفت وگوی سیاسی می‌داند و ما آماده گفت وگو هستیم.وی گفت: ایران آماده  گفت وگو است و چند روز پیش نیز «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه اعلام کرد که آمادگی لازم برای مذاکره با عربستان را دارد.لاریجانی با بیان این که گفت و گوی ایران و اعراب، مؤلفه و راهبرد درستی است، اضافه کرد: ما با شماری از کشورهای عربی همسایه و نزدیک هستیم و تصورات مشترک داریم، قطع رابطه را نمی پسندیم و معتقدیم سوء تفاهم‌ها با گفت وگو رفع می‌شود. وی خاطرنشان کرد: ممکن است در برخی عرصه‌ها و موضوع‌ها اختلاف نظر داشته باشیم اما این غیر از دشمنی است. برای نمونه ما روی دموکراسی تأکید داریم و ممکن است برخی کشورهای عربی این تأکید را نداشته باشند اما این مسأله نباید زمینه برای  دشمنی باشد.
لاریجانی تأکید کرد: ما از گفت‌وگو فرار نمی‌کنیم بلکه دیگران اجتناب می‌کنند. امریکا به آنها فشار می‌آورد که با ایران گفت‌وگو نکنند. در عین حال برخی از آنها پنهانی با ما گفت‌وگو و همکاری می‌کنند اما آشکارا علیه ایران حرف می‌زنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ایران و شرکت‌های دولتی و خصوصی آن که بر توان داخلی خویش تمرکز کرده‌اند حتی در شرایط تحریم می‌توانند ظرفیت داخلی برخی کشورهای منطقه مانند لبنان را فعال کنند، مبادلات تجاری و مالی را با این کشور توسعه دهند و در صنعت آب و برق و گاز، عرصه‌های کشاورزی، نفت و پتروشیمی همکاری مستقیم یا چندجانبه داشته باشند.
لاریجانی پیام روحانی را
به میشل عون داد
رئیس مجلس در سفر به لبنان با رئیس جمهوری، رئیس پارلمان  و دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین دیدار و گفت‌وگو کرد. لاریجانی در دیدار با میشل عون رئیس جمهور لبنان پیام حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان که در مورد روابط دو جانبه ایران و لبنان است را به میشل عون تحویل داد. وی با اشاره به اراده‌ دو طرف بر گسترش همکاری‌های دوجانبه افزود: زمینه لازم برای گسترش مناسبات به ویژه در زمینه‌های اقتصادی با توجه به ظرفیت‌های بالای ایران و لبنان وجود دارد.میشل عون رئیس جمهوری لبنان هم در این دیدار اشتراکات فرهنگی، تاریخی و اجتماعی لبنان و ایران را در منطقه بی بدیل خواند و گفت: گسترش بیشتر مناسبات در عرصه‌های گوناگون باید با برنامه‌ای مدون پیگیری و اجرایی شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان در دیدار با «زیاد نخاله»، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین با تأکید بر اینکه اراده‌ ملت‌های مسلمان منطقه توطئه شوم قرن را به زباله‌دان تاریخ می‌فرستد، گفت: ایستادگی و مقاومت مردم فلسطین و همراهی ملت‌های آگاه منطقه هرگز نخواهد گذاشت تا معامله قرن اجرایی شود. دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم ضمن قدردانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مردم فلسطین گفت: این معامله از آغاز مرده متولد شده است، زیرا توطئه‌ای امریکایی و صهیونیستی علیه حق مشروع ملت فلسطین و تأمین کننده‌ سیاست چپاولگری رژیم صهیونیستی و امریکای جنایتکار است.  در ادامه نمایندگان سایر گروه‌های فلسطینی از جمله جنبش فتح و جنبش مردمی و دموکراتیک آزادی فلسطین با رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان دیدار کردند. علی لاریجانی همچنین با نبیه بری، همتای لبنانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7282/1/536423/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها