روحانی در نشست زنان ایرانی:

دست رئیس جمهوری باید در انتخاب وزیر زن باز باشد




گروه اجتماعی/ رئیس جمهوری به‌ مناسبت روز زن و میلاد حضرت فاطمه(س) گفت: در انتخاب وزیر زن دست رئیس جمهوری باید باز باشد، اولین مسأله مهم دادن فرصت برابر و فضای رقابت سالم برای زنان جامعه است.
به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی دیروز در نشست زنان ایرانی به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: فاطمه اطهر به‌عنوان بهترین الگو و نمونه برای مشی و سلوک زندگی ما و همچنین برای خلق و خوی و سبک زندگی ما می‌تواند الگو و معیار بسیار خوبی باشد، گرچه دوران زندگی حضرت زهرا دوران طولانی نبود اما در عین حال کلماتش، بیاناتش، حضورش و خطبه معروفش بعد از رحلت پدر بزرگوارش در مسجد مدینه، فرزندان برومندی که تربیت کرد و همچنین شیوه او در اداره خانه و همسرداری به‌عنوان بهترین الگو برای زنان جامعه ماست.
رئیس جمهوری ادامه داد: دیدگاه همه ما نسبت به مقام زن باید تصحیح بشود. ما به زبان می‌گوییم جنس دوم نداریم، زن و مرد مساوی هستند، هر دو انسان هستند و هر دو دارای کمالات اند، اما این گفتن کافی نیست. در مقام عمل، در مقام قانونگذاری و در مقام اجرا ما باید این حقیقت را ببینیم.
 روحانی تأکید کرد: اینکه ما می‌گوییم جامعه اسلامی، باید جامعه رقابت سالم باشد برای این است که خداوند ما را در یک رقابت سالم آفریده است. بنابراین در اقتصاد باید در جامعه ما یک رقابت سالم باشد، در مدیریت باید رقابت سالم باشد، در علم و دانش باید رقابت سالم باشد و این رقابت سالم وقتی امکان پذیر است که موانع را برداریم و فرصت‌ها را برابر کنیم. وقتی فرصت برابر نیست، به چه شکلی می‌شود رقابت را انجام داد؟ در مسائل اجتماعی، سیاسی، قضایی، قانونگذاری و فعالیت‌های علمی اگر فرصت مرد با زن برابر نیست، چطور می‌شود این رقابت را انجام داد؟
رئیس شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: به یکی همه فرصت‌ها را بدهید و به یکی دیگر هیچ فرصتی ندهید، بعد بگویید این دو نفر از نظر من مساوی هستند و دارای مقام برابرند! اگر برابرند پس چرا فرصت برابر به آنها ندادیم؟ اولین مسأله مهم دادن فرصت برابر و فضای رقابت سالم در جامعه برای زنان جامعه است.
رئیس جمهوری ادامه داد: زنان جامعه ما  طی مدت چهل و یک سال بعد از انقلاب بخوبی نشان داده‌اند که در تمام صحنه‌ها دوشادوش مردها و در کنار مردها حضور و ظهور پیدا کرده‌اند. البته در بعضی از جاها امروز ممکن است تعداد خانم‌ها در مسئولیت بیش از مردان باشد. در معلمین آموزش و پرورش اگر ما بسنجیم، تعداد معلمین خانم بیش از آقایان است و حدود ۶۱ درصد معلمین را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. وقتی به تعلیم و تربیت می‌رسیم این آمار، آمار خوبی است. وقتی به دانشجویان دانشگاه می‌رسیم، آمار خوبی است، وقتی به دانش‌آموزان مدارس می‌رسیم، آمار قابل قبول است. وقتی به بهداشت و درمان می‌رسیم، آمار تقریباً قابل قبول است. اما آیا در همه جا اینچنین است و وقتی به مدیریت‌های سطح بالاتر می‌رسیم بازهم مقام زن با مقام مرد برابر است و در کنار هم هستند؟
روحانی افزود: حالا یک جمعی هستند که در مکانی کار می‌کنند که ۳۰ یا ۴۰ نفر هستند. مدیر تأثیرگذار هم هستند چه اشکال دارد که چند نفر آنها زن باشند، یعنی مشکلی پیش می‌آید. فکر می‌کنیم اساس و رکن مهم جامعه دچار خسارت می‌شود که خانم‌ها هم حضور داشته و حرف بزنند.
رئیس جمهوری بیان کرد: اگر در دولت یک جمع ۲۰- ۳۰ نفر هستیم اگر خانم‌ها باشند غیر از معاونین رئیس جمهوری که دست رئیس جمهوری باز است و می‌تواند معاون خانم بگذارد. در آن طرف هم دست را باز بگذارید. برای وزیر هم دست رئیس‌جمهوری را باز بگذارید. اگر ما قبول داریم و واقعاً تعارف نمی‌کنیم و فقط به زبان نمی‌گویم که زنان در کنار مردان هستند. خداوند می‌گوید از جنس خودتان از خودتان برای شما همسر آفریدیم. یک جنس و یک نفس واحده هستید. اگر اینچنین هست پس در بقیه موارد هم ما قدم به قدم پیش بیاییم.
روحانی عنوان داشت: به همه وزرا گفته شد که حداقل باید یکی از معاونین و مشاورین عالی شما یا دستیاران شما از خانم‌ها باشد و این را من همواره تأکید کردم. تأکید شد در دولت که در مدیریت خانم‌ها قدم‌ به قدم در این فضا بتوانند ارتقا پیدا کنند و این به این دلیل نیست که اینجا الان روز میلاد فاطمه اطهر است و من خدمت شما بانوان عزیز هستم این را بخواهم تأکید کنم بلکه همواره مورد تأکید من است.
روحانی خاطرنشان کرد: در کشور ما کل کارمندان دولت دو میلیون و ۳۷۹ هزار و ۱۵۱ نفر است البته نیروهای مسلح داخل این ‌آمار نیستند. از این تعداد ۹۵۹ هزار و ۷۸۳ نفر خانم هستند یعنی ۴۲.۱۱ درصد کارمندهای دولت را خانم‌ها تشکیل می‌دهند یعنی نزدیک یک میلیون جمعیت کارمندهای دولت خانم‌ها هستند این رقم، رقمی است که نسبت به گذشته  قابل توجه است و بیش از ۴۲ درصد کارمندهای دولت خانم‌ها هستند.  رئیس جمهوری اضافه کرد: طبق مصوبه شورای اداری در سال ۹۶ قرار بر این شده که میزان ۳۰ درصد از کل مدیران کشور را خانم‌ها تشکیل بدهند. آماری که الان در اختیار من است در نیمه اول ۹۸ تا پایان شهریور امسال ۲۶ درصد مدیران را خانم‌ها تشکیل می‌دهند نسبت به یکی دو سال قبل ۴ درصد اضافه شده و قولی که سازمان‌ اداری و استخدامی داده گفته تا پایان برنامه به ۳۰درصد می‌رسد.
وی با بیان اینکه همه تلاش دولت این بوده و آنچه به بانوان قول داده برای اینکه پست‌های مدیریتی را به عهده بگیرند بتوانند این کار را انجام دهند، گفت: قبل از این دولت بعضی از مشاغل ما صرفاً مردانه بود مثلاً سفیر بودن کاملاً شغل مردانه بود وقتی هم که صحبت می‌کردیم خانم‌ها سفیر شوند، مقداری برای وزارت خارجه هم حرف نویی بود، بحمدالله چهار نفر پست سفارت را بر عهده گرفتند و من همین اخیراً به وزیر خارجه تأکید کردم باز هم در پست‌های سفارت که خالی می‌شود تلاش کنند زن‌هایی که شرایط لازم را دارند پست سفارت را به عهده بگیرند کما اینکه در بقیه امور هم امروز زنان ما فعال هستند.
رئیس جمهوری گفت: یکی از مسئولان می‌گفت چندی پیش از تهران به یکی از شهرها می‌رفتم و دیدم خلبان خانم هست. وقتی بخوبی پرواز انجام داد و بخوبی نشست همه تشویق کردند. زن‌های ما استعداد همه کارها را دارند.
وی یادآورشد: وقتی ما در حوزه علمیه قم درس می‌خواندیم آن زمان در حوزه طلبه زن نبود و حوزه اصلاً مردانه بود. طلبه زن نداشتیم یک خانمی در اصفهان بود و معروف بود. این خانم هم تفسیر نوشته و همه تعجب می‌کردند و می‌گفتند مگر زن هم می‌تواند. چنین فضایی در حوزه بود.
وی با تأکید بر اینکه امام راه نقش آفرینی زنان در جامعه، علم و فضیلت را باز کرد، افزود: امروز نقش زنان در فناوری‌های نو را می‌بینید. امروز ببینید در نانو، در بیوتکنولوژی و آی تی چقدر خانم‌ها حضور دارند. حضور خانم‌ها نشان می‌دهد، خداوند لیاقت این دو جنس، یعنی مرد و زن را، برابر قرار داده است و قدرت آنها برابر است.
روحانی به آمار ارائه شده توسط رئیس سازمان اداری و استخدامی استناد کرد و گفت: در این دولت در پست‌های مدیریت ۵۳ نفر معاون وزیر و هم تراز، ۲۰ نفر مشاور وزیر، ۲۵ نفر دستیار وزیر و چهار نفر سفیر جزو مواردی است که در مدیریت ارتقای جایگاه زنان حاصل شده است.
وی افزود: به شما قول می‌دهم دولت تدبیر و امید از آغاز تا امروز و از امروز تا پایان دولت، بی‌تردید شعاری را که از روز اول در دولت مطرح و تأکید کردم، همچنان تا روز آخر آن را پیگیری خواهیم کرد. حضور فعال زنان، حضور فعال جوانان و حضور اقوام و مذاهب، سه نکته‌ای بوده است که همواره بر آن تأکید کرده‌ام و الان هم بر آن تأکید می‌کنم. رئیس دولت دوازدهم گفت: این دولت برای شرایط زندگی بهتر در روستاها تلاش فراوانی کرد. من خواهش می‌کنم همه آنهایی که اهل آمار و ارقام و مطالعه هستند، ببینند وضع روستاهای ایران تا سال ۹۲ را در آب، برق،  گاز، راه،  آموزش، بهداشت، ارتباطات، در شرایط لازم برای کشاورزی، در کارها و صنایع دستی و روستایی و در اشتغال را با وضعیت از سال‌های ۹۲ تا ۹۸ مقایسه کنند. رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش گفت: هیچ وقت در تاریخ ایران، زنان در سیاست به اندازه این ۴۱ سال حضور نداشتند. اینکه زن‌ها می‌توانند سرنوشت یک انتخابات را تغییر بدهند. زن‌ها می‌توانند در انتخابات سرنوشت را تغییر بدهند.
روحانی افزود: با وجود اینکه عده‌ای سال‌ها تلاش کردند، پول خرج کردند، رسانه دارند و همه چیز دارند، خانم‌ها تصمیم بگیرند و ببینند یک کاندیدایی بهتر هست، قادر هستند کاندیدای موردنظر خودشان را در انتخابات پیروز کنند.
رئیس جمهوری بیان کرد: امروز هم در انتخابات مجلس شورای اسلامی که پیش روی ما است ولو اینکه ممکن است ما گله داشته باشیم ولو اینکه برخی از امور به‌صورت مطلوب قرار نگرفته باشد، اما باید پای صندوق برویم و میان آنهایی که امروز مطرح هستند بگردیم. به هر حال یک عده‌ای از نظر ما بهتر هستند. آن بهترها را برگزینیم و انتخاب کنیم و پای صندوق برویم.
روحانی خاطرنشان کرد: شور انتخابات با خانم‌ها است و همیشه اینچنین بوده است. در تمام انتخابات، اگر خانم‌ها تصمیم بگیرند شور انتخاباتی را درست می‌کنند و خانم‌ها قادرند افرادی را که می‌بینند افکار آنها و نیات و تصمیمات و اذهانشان برای پیشرفت کشور مفیدتر است آنها را برگزینند و انتخاب کنند. بی‌تردید نقش شما امروز نقش بسیار تأثیرگذار برای آینده کشور ما خواهد بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7280/1/536198/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها