دستور رئیس جمهوری به 4 وزیر برای خدمت‌رسانی به مناطق برفی شمال کشور

وضعیت قرمز در گیلان سفید‌پوش



زهره افشار
 خبرنگار
گروه ایران زمین / «اگر ستاد بحران هم در استان گیلان تشکیل نمی‌شد، تفاوتی در وضعیت کنونی استان ایجاد نمی‌شد. ما ارزیابی مثبتی از عملکرد مدیران استانی گیلان برای مدیریت بحران برف در این استان نداریم.»
این ارزیابی سیف‌الله مسرور بازرس کل استان گیلان از عملکرد مدیران این استان در بحرانی که کل این استان را درگیر کرده شاید پاسخ این پرسش باشد که چرا با وجود پیش‌بینی‌ها و هشدار‌های هوا شناسی زندگی عادی در این استان قفل و خدمات امدادی به آسیب دیدگان مسدود شده است. از عصر روزسه‌شنبه 22 بهمن به‌دلیل بارش سنگین برف عملاً تردد در مسیرهای منتهی به گیلان غیرممکن شد و بر طول صف چندین کیلومتری خودروهای سبک و سنگین زیر برف مانده اضافه می‌شد. کار به جایی رسید که مسافران بعد از ساعت‌ها سپری کردن در برف و سرما قید خودروهای خود را زدند و پیاده به سمت اولین نقطه مسکونی راه افتادند تا ادامه شب را در جایی گرم سپری کنند.
حیدر مطاعی معاون راهداری سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: به‌دلیل عدم امکان بازگشایی راه در شامگاه 22 بهمن و امکان تردد نداشتن خودروهای امدادی و راهداری به‌دلیل حجم بالای ترافیک مردم خودرو‌های خود را ترک کردند و صبح روز چهارشنبه با بهبود شرایط جوی راه باز شد و خودروها به مرور رها‌سازی شدند. وی در پاسخ به این پرسش که چرا در همان مبادی ورودی آزاد راه قزوین - رشت پلیس مانع تردد خودروها نشد گفت تصمیم برای مسدود کردن راههای ارتباطی باید از طریق پلیس راهور استان و در جلسه ستاد مدیریت بحران گرفته می‌شد و این تصمیمی نیست که فقط سازمان راهداری بتواند آن را اجرایی کند. وی از مسافران گیلانی خواست برگشت خود به تهران و سایر شهرها را یکی دو روز به تعویق بیندازند زیرا در حال حاضر نیز رفت و آمد به کندی و با حجم بالای ترافیک در حال انجام است.
راه‌های روستایی مسدود و آب و برق قطع است
علی بختیاری سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشورنیز در گفت‌و‌گو با «ایران» در خصوص آخرین وضعیت استان گیلان، تصریح کرد: تا ظهردیروز (چهارشنبه) خروجی شهر رشت به‌سمت تهران که مسدود بود، بازگشایی شد و رانندگانی که در شامگاه سه‌شنبه گذشته خودروهای خود را دراین مسیر رها کرده بودند به سمت خودروهای خود بازگشتند تا آنها را با خود ببرند. به همین دلیل ترافیک سنگینی در این مسیر که از امام‌زاده هاشم تا رشت بود شکل گرفت که تردد را با مشکل مواجه کرد.
به گفته وی روز گذشته همچنین عملیات بازگشایی مسیرهای فرعی داخل شهر نیز ادامه داشت، اما بیشتر راه‌های روستایی در سطح گیلان مسدود است. از طرفی، روز گذشته مشکلات شبکه برق‌رسانی در گیلان ادامه داشت و 254 اکیپ شرکت برق گیلان در کنار نیروهای اعزامی از شرکت‌های برق منطقه‌ای استان‌های قزوین و زنجان در حال تلاش برای رفع مشکلات برق بودند.
وی با اشاره به اینکه برف سنگین موجب قطع 250 هزار انشعاب برق شده بود، افزود: با تلاش‌های صورت گرفته تا ظهردیروز 85 هزار انشعاب وصل شد، ضمن اینکه وصل انشعاب 7 هزار و 500 مشترک با راه‌اندازی دیزل مهیا شد.
وی گفت: هر چند تصفیه خانه بزرگ رشت که به‌دلیل قطع برق از مدار خارج شده بود کار خود را از سر گرفته، اما کماکان بخش‌هایی با قطع آب مواجه است.
سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشوردر خصوص مشکل مخابراتی و اینترنتی این منطقه، اعلام کرد: قطع مکرر برق موجب خروج سامانه«بی. تی. اس» تلفن همراه از مدار شده بود که اختلال تا ظهر دیروز وجود داشت، اما مرکز تلفن روستایی 100 هزار مشترک روستایی همچنان قطع است.
بختیاری خاطرنشان کرد: به‌دلیل بارش سنگین برف خسارت قابل توجهی به تأسیسات زیربنایی، راه، برق و بخش کشاورزی و مسکونی وارد شده که بزودی و با بررسی نهایی اعلام می‌شود. سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور تنها مرگ 3 نفر را در پی بارش برف در گیلان تأیید کرد. با وجود این به‌دلیل نهایی نشدن گزارش‌ها آمارهای پراکنده‌ای از تلفات جانی در این بحران منتشر شده است.
آمارهای پراکنده از تلفات جانی
 آن‌طور که هواشناسی گیلان اعلام کرده، ارتفاع برف در نواحی جلگه ای استان بین ۲۰ تا ۸۰ سانتیمتر و در ارتفاعات یک تا دو متر است که با سقوط بهمن در روستای رشته بالای بخش مرکزی شهرستان رودبار، ۳ واحد مسکونی زیر بهمن دفن شد که یک نفر در این حادثه جان باخت و از سرنوشت دیگر ساکنان خبری در دست نیست.
همچنین اورژانس ۱۱۵ گیلان اعلام کرده که متأسفانه در پی بارش برف در استان دو نفر جان خود را از دست دادند؛ یک مورد مربوط به مردی ۳۴ ساله بود که در اثر برف‌روبی از ساختمان سقوط کرد و در محل حادثه فوت شد و مورد دوم متأسفانه نوجوان ۱۸ ساله‌ای بود که به‌گفته شاهدان صحنه بر اثر ریختن برف از سقف ساختمان دچار ایست قلبی تنفسی شد و با وجود تلاش نیروهای اورژانس و همکاران بیمارستان جان خود را از دست داد.
با این حال، دیروز آسمان گیلان صاف و آفتابی بود و با وزش باد جنوبی، دمای هوا ۴ تا ۸ درجه سانتیگراد در این استان افزایش یافت.
بخشداری کوچصفهان هم اعلام کرد که بر اثر شدت بارش برف در چند روز اخیریک خانه در روستای لاله دشت این بخش گیلان تخریب شد و خوشبختانه به اهالی این منزل آسیبی نرسید و ساکنان این واحد تخریب شده در دهیاری اسکان داده شدند. از طرفی، به گفته مسئولان فرودگاه گیلان نیز با تلاش شبانه روزی تیم‌های عملیاتی، فرودگاه بین‌المللی سردار جنگل رشت آماده پذیرش پروازها شده است.

مأموریت چهار وزیر  در مناطق برفی با دستور روحانی

رئیس جمهوری به وزیران راه و شهرسازی، نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات و کشور دستور داد تا تمامی امکانات وزارتخانه‌های خود را برای تسریع در روند کاستن مشکلات ناشی از بارش‌های اخیر به‌کار گیرند.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، گزارشی از وضعیت استان‌های مناطق شمالی کشور بویژه پس از بارش‌های سنگین برف در استان‌های گیلان و مازندران در جلسه روز چهارشنبه هیأت دولت ارائه شد. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری پس از ارائه این گزارش به وزیران راه و شهرسازی، نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات و کشور دستور داد تا تمامی امکانات وزارتخانه‌های خود را برای تسریع در روند خدمت‌رسانی به مردم و کاستن از مشکلات ناشی از این بارش‌ها به‌کار گیرند.
همچنین قرار شد محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز به‌عنوان نماینده رئیس جمهوری و دولت عازم منطقه شود و از نزدیک با مردم و مسئولان محلی گفت‌و‌گو و مشکلات را بررسی کند.

واعظی: دولت وضع استان‌های گرفتار برف‌ و سرما را به دقت پیگیری می‌کند

رئیس دفتر رئیس جمهوری با اشاره به دستور رئیس جمهوری برای رسیدگی به وضع مردم گیلان گفت: وضع سایر استان‌های گرفتار برف و سرمای شدید به دقت توسط دولت پیگیری می‌شود.
«محمود واعظی» در صفحه اینستاگرام خود از دستور رئیس جمهوری برای رسیدگی به وضع مردم استان گیلان، نوشت: از ساعات ابتدایی دیروز و در پی بارش کم‌سابقه برف در استان گیلان، رئیس‌جمهوری پیگیر وضع این استان بوده و بنده به نمایندگی از ایشان، با استاندار و وزرای راه، نیرو و ارتباطات برای حل مشکلات مردم شریف این استان گفت‌وگو و مسائل را پیگیری کردم.
رئیس دفتر رئیس جمهوری تصریح کرد: دستگاه‌های امدادی در طول این مدت، به هموطنانی که در راه‌های استان گرفتار شده بودند، امدادرسانی کردند که این فرایند همچنان ادامه دارد و صدها نفر از پرسنل هلال‌احمر و راهداری مشغول خدمت‌رسانی هستند. واعظی بیان کرد: تلاش برای ترمیم زیرساخت‌های آب و برق و ارتباطات نیز در جریان است.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7278/1/535977/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها