از تنزل یک پله‌ای «پسران بد» تا ادامه پولسازی «1917»

صدرنشینی یک فیلم کمیک استریپی تازه


وصال روحانی
خبرنگار
«پرندگان شکاری» جدیدترین فیلم ساخته‌ شده براساس داستان‌های دی‌.سی‌ کمیکنز با اینکه برابر با انتظارهای قبلی صدرنشین جدول پرفروش‌های این هفته سینماهای امریکای شمالی شد، اما به‌ اندازه‌ای نفروخت که انتظارش می‌رفت. این فیلم به‌ رغم اکران شدن در 4236 سالن در امریکا و کانادا (در یکی از پرسالن‌ترین اکران‌های سالیان معاصر) در چهار روز پایانی هفته بیشتر از 33.2 میلیون دلار نفروخت و این حداقل 15 میلیون دلار کمتر از چیزی بود که برادران وارنر، کمپانی تهیه‌کننده فیلم و همچنین کارشناسان سینما می‌اندیشیدند؛ البته سایت ارزش‌گذاری روتن توماتوز با دادن درجه تأییدی 81 درصد به این فیلم و سایت سینما اسکور با اهدای نمره B به آن طرفداران را به دیدن این فیلم در روزهای بعدی ترغیب کردند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که از تماشاگران هفته نخست فیلم 51 درصد زن و 65 درصد حداقل 25 سال سن داشته‌اند. کارنامه ضعیف «پرندگان شکاری» در قیاس با سایر فیلم‌های کمیک استریپی و کارهای ترکیبی چند شخصیتی زمانی بیشتر مشخص می‌شود که در نظر بگیریم فیلم مشابه «جوخه خودکشی» که در سال 2016 اکران شد؛ شروعی 133 میلیون دلاری در گیشه‌های امریکای شمالی داشت و لابد وارنر با قطع امید از بهبودی چشمگیر برای فیلم تازه‌اش طی روزهای پیش‌رو، امیدش را به قسمت دوم «جوخه خودکشی» خواهد بست که قرار است تابستان‌ سال بعد به نمایش درآید. البته وضع «پرندگان شکاری» در خارج از مرزهای امریکای شمالی بسیار بهتر بود و به نشانه آن در 78 کشور و بازار دیگر که مرتبط با اروپا، آسیا شرقی، امریکای جنوبی، شمال آفریقا و اقیانوسیه بودند، مجموعاً 48 میلیون دلار کاسبی کرد و سرآمد این گونه کشورها مکزیک با گیشه‌ای 6/4 میلیون دلاری بود و روسیه به بریتانیا، برزیل و فرانسه هم به ترتیب 4، 3.9، 2.8 و 2.7 میلیون دلار را به حساب این فیلم ریختند و سهم استرالیا و اندونزی هم در این پروسه 2.6 و 2.4 میلیون دلار بود. یکی از تک بازارهای بزرگ باقی‌مانده برای این فیلم ژاپن است که از 25 اسفند نمایش آن را آغاز خواهد کرد.

پسران بد 340 میلیونی شدند
«پسران بد مادام‌العمر» که سومین فیلم از فرانچیز «پسران بد» به‌شمار می‌آید، بعداز سه هفته صدرنشینی متوالی در فهرست پرفروش‌های امریکا و کانادا این هفته مغلوب «Birds of prey» شد و با تنزلی 32‌ درصدی در قیاس با هفته گذشته و یک سودسازی 12 میلیون دلاری در روزهای پایانی این هفته در رده دوم جدول مستقر شد. با این حال میزان پولسازی این فیلم بعداز 22 روز اکران به 170 میلیون دلار رسیده است و با احتساب 17.8 میلیون دلاری که این هفته در سایر قاره‌ها و کشورها درآمد داشت، این فیلم اینک در سطح جهان 340 میلیون دلار فروخته است و همان‌طور که بیشتر نیز گفتیم، دستور ساخت قسمت چهارم آن هم توسط کمپانی تولید‌کننده آن (سونی‌ پیکچرز) صادر شده است.

دور از اسکارهای اصلی اما موفق در گیشه‌ها
یکی دیگر از فیلم‌های موفق این هفته «1917» ساخته جدید جنگی سم‌مندز بود که هرچند در مراسم توزیع جوایز اسکار به‌ رغم فتح سه مجسمه طلایی از تصاحب جوایز اصلی (بهترین فیلم و برترین کارگردانی) بازماند اما با تنزلی صرفاً 5 درصدی درگیشه‌های امریکای شمالی 9 میلیون دلار تازه را کسب کرد تا مجموع پولسازی‌اش در این منطقه پس از 7 هفته نمایش 133 میلیون دلار باشد. «1917» که متمرکز بر یک رویارویی خاص و بدفرجام بین سربازان انگلیسی و آلمانی در زمان جنگ جهانی اول است، این هفته در سایر کشورهای دنیا هم 15 میلیون دلار کاسبی کرد تا مجموع درآمدسازی‌اش در سطح جهان به 290 میلیون دلار برسد که برای فیلم سنگین و رنگین و مضمون‌گرا و فاقد المان‌های گیشه‌ای رقمی عالی به‌حساب می‌آید.

فیلم‌های جدید که نفروختند
در هفته‌ای که جدول پرفروش‌ها و آمار فیلم‌ها بشدت تحت‌الشعاع مراسم توزیع جوایز اسکار (در روز دوشنبه) قرار گرفت، دو فیلم جدید دیگر که اکران شدند، به سبب در اختیار داشتن سالن‌هایی بسیار کم شمار و برخی مسائل دیگر به‌غایت کم فروختند. یکی از آنها فیلم «کلیه» بود که فقط در 6 سالن در سطح امریکا به 76 هزار دلار عایدی دست یافت و دیگری «به‌ نزد پور بیا» که در 29 تالار از این هم کمتر فروخت و در ازای رتبه سی‌ویکمی «کلبه» در جدول امریکای شمالی صاحب رتبه سی‌ودوم آن شد. وضعیت این فیلم‌ها در تضاد کامل با شرایط چهار فیلم تازه‌ای است که از امروز (پنجشنبه) و فردا در امریکای شمالی و قسمت‌های عمده‌ای از جهان به نمایش درمی‌آیند و عبارتند از: فیلم عاطفی و اجتماعی «تصویر» محصول جدید کمپانی یونیورسال، «جزیره خیالی» ساخته کمپانی بلوم‌هاوس، «پایین تپه» بازسازی یک کار کمیک قدیمی توسط شرکت سرچ لایت و سرانجام «Sonic the Hedgehog»، فیلمی ساخته شده براساس یک بازی ویدئویی که پارامونت آن را تهیه کرده و قرار است در 4100 سالن در سطح امریکا و کانادا به‌ نمایش درآید.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7278/19/535971/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها