تبلیغات نامزدهای مجلس شروع شد

در انتظار لیست‌های انتخاباتی




گروه سیاسی/ بامداد امروز سوت شروع رسمی رقابت انتخابات مجلس یازدهم به صدا درآمد. بر اساس اطلاعیه ستاد انتخابات کشور زمان تبلیغات نامزدهای مجلس از صبح امروز آغاز و ساعت 8 صبح پنجشنبه اول اسفندماه پایان می یابد.
حالا فرصت یک هفته‌ای تبلیغات نامزدها شروع شده اما برخلاف خیلی از دوره‌های قبلی مجلس خبری از قطعی شدن لیست‌های انتخاباتی تا ساعات پایانی شامگاه گذشته هم نبود. تا همین دیشب نه اصولگرایان توانسته‌ بودند به وحدت و ائتلاف برای یک لیست واحد برسند و نه اصلاح‌طلبان موفق شدند برای دادن یک لیست در تهران 30 نامزد تأیید صلاحیت شده را معرفی کنند. در استان‌ها هم هنوز خبری از لیست نامزدهای اصلاح‌طلب نیست. اما اوضاع اینطور نباید بماند. شروع رسمی تبلیغات انتخاباتی یعنی اینکه اصولگرایان باید ظرف ساعاتی نه چندان طولانی تصمیم نهایی خود را بگیرند و چه به یک لیست واحد برسند و چه نرسند، فهرست‌های خود را معرفی کنند. همین جبر زمانی به صورت دیگری برای اصلاح‌طلبان هم صدق می‌کند؛ آنها هم چه لیست کاملی داشته باشند و چه نه، باید داشته‌های خود را در همین ساعات ابتدایی آغاز تبلیغات رو کنند. چرا که زمان برای تصمیم‌گیری هیچ کدام از این گروه‌ها نخواهد ایستاد.
خبر رسانه جبهه پایداری از پشت پرده لیست شورای ائتلاف
اصولگرایان دیروز، تا آخرین ساعات باقی مانده به شروع تبلیغات رسمی انتخاباتی نه تنها از دامنه دعواهای خود کم نکردند بلکه نشانه‌های تعمیق اختلافات در این جریان هم بروز بیشتری پیدا کرد. تا آنجا که سایت رجانیوز نزدیک به جبهه پایداری، گزارش داد که شورای ائتلاف اصولگرایان در پیامکی به نامزدهای این جریان از آنها خواسته تا برای قرار گرفتن در فهرست این ائتلاف رسماً از حضور در لیست جبهه پایداری انصراف دهند. از آنجا که این گزارش دیروز تکذیب نشد، می‌توان با شکی اندک به صحت آن نگاه کرد. شورای ائتلاف اصولگرایان و جبهه پایداری بخش اعظم وقت و انرژی خود را در روزهای اخیر صرف رو دررویی سیاسی کرده‌اند که از پیش به «گفت‌وگو برای وحدت» تعبیر شده بود. اما نه تنها منتهی به وحدت نشد که حتی از گفت و گو به سمت بگو مگوهای تند سیاسی رفت. سایت رجانیوز نوشته که شورای ائتلاف اصولگرایان در پی ایده «اشتراک صفر» برای لیست خود هستند، به این معنی که لیست آنها هیچ چهره مشترکی با جبهه پایداری نداشته باشد. پیش‌تر مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری هم در نامه خود به حدادعادل، رئیس شورای ائتلاف اصولگرایان از همین ایده «اشتراک صفر» یاد کرده و از آن لب به گلایه گشوده بود. گزارش رسانه نزدیک به جبهه پایداری همچنین از اخباری مبنی بر وجود «فهرست‌های ذخیره از سوی اصولگرایان» خبر داده است. بر این اساس افرادی که از لیست نهایی جا بمانند احتمالاً مستقلاً اقدام به انتشار لیست‌های خودساخته خواهند کرد.
اصولگرایان نگران اختلافات امروز
رجانیوز در پایان گزارش خود درباره اقدامات شورای ائتلاف اصولگرایان آورده که «داستان تلخ وحدت اصولگرایان به نقاط مهمی رسیده و اکنون بسادگی می‌توان دریافت که مسأله اصلی برخی از اعضای ائتلاف نه وحدت حداکثری که حذف برخی چهره‌ها و جریان‌های ارزشی به بهانه تکراری وحدت است.» این پایان‌بندی دقیقاً پایان بندی داستان وحدت اصولگرایان در آستانه آغاز تبلیغات رسمی انتخابات است. جایی که مهم‌تر از دو لیسته شدن جریان مخالفان دولت، تنازعی است که داخل این جریان شکل گرفته و احتمالاً صورتبندی اولیه خود را در آغاز به کار مجلس یازدهم و فرآیند انتخابات رئیس مجلس نشان خواهد داد. حتی خبرگزاری فارس هم دیروز در گزارشی وحدت اصولگرایان را مهم‌تر از پیروزی آنها در انتخابات دانست و دلیل این اهمیت را این گونه توضیح داد؛ «کافی است طرفین به این مهم توجه کنند که پایگاه رأی آنها مشترک است و نقار و کینه و اختلاف ممکن است پای صندوق رأی، یک گروه را بر دیگری تفوق بخشد اما یک بدنه اجتماعی و مردمی و انقلابی را تا مدت‌ها دچار انشقاق می‌کند؛ بدنه‌ای که تنها شب انتخابات وارد سیاست نمی‌شود و همه زندگی‌اش را بر اساس فعالیت سیاسی برای انقلاب ترتیب داده است. با این توضیح هزینه اختلاف را جبهه انقلاب اسلامی می‌دهد و از ضرب چکاچک شمشیرهای جریان انقلاب علیه اهریمن کم می‌کند.» تا همین دیروز هم هنوز بسیاری از چهره‌های اصولگرا، هر چند ناامیدانه اما همچنان با اصرار بر لزوم «وحدت» و خطرات نرسیدن به آن تأکید داشتند. از جمله محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با فارس پیشنهاد داده که «بعضی از بزرگان جریان انقلاب که خودشان در موضوعات ذی‌نفع نیستند، موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به عنوان یک داور مورد رسیدگی قرار دهند و با یک قضاوت عادلانه موضوعات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حل و فصل کنند.» غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز  هم دیروز در نشست خبری خود «ارائه یک لیست واحد اصولگرایی» را «تأکید و آرزوی جامعه روحانیت» دانست. در این میان الیاس نادران عضو شورای ائتلاف اصولگرایان البته قدری جلوتر از توصیه‌های معمول رفت و در توئیتی نوشت: «بعد از نوسانات سیاسی روزهای اخیر از اردوگاه اصولگرایان خبرهای خوشی می‌‌رسد. منتظر یک لیست واحد مقبول و البته کار آمد باشید.» اما سؤال این است که چقدر خبر او می‌تواند جدی باشد؟
نشانه‌های ائتلاف؟
تا دیروز هر چه نشانه در اردوگاه اصولگرایان بود، چندان رو به سویی نداشت که خبر الیاس نادران را تأیید کند. تنها نشانه مثبت برای تأیید این خبر هم گفت‌وگوی مرتضی آقاتهرانی و در نهایت واکنش محمدباقر قالیباف به آن بود. آقاتهرانی دیروز در گفت‌وگو با «فارس» با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا در چند روز آینده وحدتی در انتخابات پیش ‌رو حاصل شود، گفت: «اگر به وحدتی دست پیدا کنیم جبهه پایداری لیست را در انتخابات پیش ‌رو ارائه نخواهد کرد و جریان انقلاب با یک لیست وارد انتخابات می‌شود.» قالیباف هم ساعاتی بعد از انتشار این گفت و گو در توئیتر خود نوشت: «مصاحبه‌ (مرتضی آقاتهرانی) را دیدم فرصت خوبی برای وحدت نیروهای انقلاب ایجاد شده است. لیست را قطعی نکرده‌ایم تا ان‌شاءالله نتایج خوبی حاصل شود.» حالا اینکه در آستانه آغاز تبلیغات رسمی انتخابات و بعد از آن نامه‌نگاری‌های سرگشاده آقا تهرانی و حدادعادل علیه همدیگر و بیانیه ابتدای هفته جبهه پایداری علیه شورای ائتلاف اصولگرایان، چقدر باید جملات مختصر آقاتهرانی، الیاس نادران و قالیباف را درباره وحدت اصولگرایان جدی گرفت، سؤالی است که به نظر نمی‌رسد برای مشخص شدن جوابش نیاز به صبر طولانی باشد. در فاصله کوتاه 10 روزه تا انتخابات، اگر واقعاً پایه ائتلاف در میان اصولگرایان قوی باشد، همین امروز و فردا باید لیست مشترک‌شان منتشر شود. اما باز هم تا همین فاصله کم یک سؤال دیگر نیز باقی می‌ماند؛ اینکه معطل گذاشته شدن لیست شورای ائتلاف به گفته قالیباف با هدف صبر کردن جهت رسیدن به توافق با جبهه پایداری بوده یا تأثیر اعتراض‌های پرشمار اصولگرایان به لیستی که روز سه‌شنبه منتشر شده بود؟
اصلاح‌طلبان همچنان سرگرم
پیدا کردن نامزد
اردوگاه اصلاح‌طلبان اما برای انتخابات آرایشی کاملاً متفاوت دارد. اگر در میان اصولگرایان صحبت بر سر این است که آیا می‌توان از دو یا سه لیست متنوع به یک لیست متحد رسید در میان اصلاح‌طلبان مسأله اینگونه است که آیا اصلاً امکانی برای دادن یک لیست کامل فقط برای تهران وجود دارد یا خیر؟ به گزارش جماران دیروز علی جنتی، رئیس ستاد انتخابات حزب اعتدال و توسعه خبر داده که «در تهران ظاهراً تعدادی از اصلاح‌طلبان تأیید صلاحیت شدند و ممکن است به ائتلاف برسند اگر تعدادی از آنها ائتلاف کنند ممکن است مشارکت بیشتر شود.» این موضوعی بود که روز 22 بهمن نیز همزمان از سوی عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان و حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهوری هم مورد تأکید قرار گرفته بود. با این وجود اما خبری از اسامی مشخص نامزدهای اصلاح‌طلبی که مجدداً در روزهای اخیر صلاحیت آنها مورد تأیید قرار گرفته وجود ندارد. اما علی صوفی، دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات و از اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به «ایلنا» گفته است که «افزایش آمار تأیید صلاحیت شدگان اصلاح‌طلب تا روز چهارشنبه و هرچند دیرهنگام می‌تواند تصمیم شورای عالی را برای عدم ‌مشارکت و ارائه لیست در انتخابات تغییر دهد.» تازه در همین شرایط هم محمدعلی افشانی شهردار سابق تهران و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی که یکی از نامزدهای سرشناس جریان اصلاحات محسوب می‌شد، طی نامه‌ای به فرمانداری تهران از نامزدی در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی استعفا کرد. همزمان اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی از تغییر حوزه محمدرضا خباز عضو حزب اعتماد ملی از تهران به کاشمر خبر داده است و خبرگزاری فارس نیز گزارش داده که احمد مازنی و فاطمه ذوالقدر نیز حوزه انتخابیه خود را از تهران تغییر داده‌اند. بر اساس این گزارش، احمد مازنی در حوزه گرگان رقابت خواهد کرد و ذوالقدر هم شانس خود را در میناب آزمایش می‌کند. پیش‌تر هم خبر تغییر حوزه محمدعلی وکیلی از تهران به شیراز گزارش شده بود. در این شرایط دیروز سید‌هادی خامنه‌ای، دبیرکل مجمع نیروهای خط امام به «ایلنا» گفته است که «اصلاح‌طلبان چون نیرو ندارند، لیست نمی‌دهند اما در انتخابات شرکت خواهند کرد.» در جریان اصلاحات از یک سو حزب کارگزان اعلام کرده که لیستی جداگانه و احتمالاً با حدود 20 نامزد ارائه خواهد کرد و از سوی دیگر 12 حزب که سرشناس‌ترین آنها حزب مردمسالاری است در قالب یک ائتلاف تلاش می‌کنند به لیستی 30 نفره در تهران برسند. لیستی که در آخرین ساعات باقی مانده تا آغاز تبلیغات رسمی هنوز هیچ خبر مشخصی از محتوای آن منتشر نشده بود. چه آنکه دیروز در چنین شرایطی محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان باز هم بر کم بودن تعداد نامزدهای مورد وثوق جریان اصلاحات در تهران تأکید کرده و گفته که «امیدوار هستیم  با همین چهره‌های اصلاح‌طلبی که در تهران تأیید صلاحیت شده‌اند بتوانیم لیست قابل قبولی ارائه دهیم.»

خبــــر
دعوت حزب اعتدال و توسعه از مردم برای شرکت در انتخابات

حزب اعتدال و توسعه در بیانیه‌ای با دعوت از مردم برای حضوری پرشور و آگاهانه در انتخابات دوم اسفندماه مجلس دعوت کرد. به گزارش ایرنا، در بخشی از این بیانیه آمده است: انتخابات یکی از ابزارهای تحقق عینی آرمان نهضت ملت مسلمان ایران، متجلی در شعارِ اصیل «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» بوده و به تأسی از منویات مقام معظم رهبری بر ضرورت تعهد عملی تمامی ارکان و وفاداران به نظام مقدس جمهوری اسلامی در پاسداری از این میراثِ پربرکت امام راحل، تأکید می‌شود.  حزب اعتدال و توسعه تصریح کرد: این حزب به عنوان یکی از جریان‌های اصیل، معتقد و وفادار به نظام جمهوری اسلامی، طی بیش از دو دهه فعالیت در عرصه سیاسی ایران، در همه فراز و فرودها و به رغم محدودیت‌ها در برخی مقاطع تاریخی، همواره بر ضرورت حضور آگاهانه و مشارکت حداکثری آحاد مردم در انتخابات تأکید داشته و با اعتقاد به این مهم که حضور نامزدهایی از همه سلایق، حق مسلم رأی‌دهندگان و جناح‌های سیاسی و از پیش‌نیازهای برگزاری انتخاباتی پرشور است، از هیچ کوششی برای رقابتی‌تر شدن انتخابات دریغ نکرده است.  این بیانیه خاطرنشان کرد: با عنایت به شرایط داخلی کشور، تهدیدات فزاینده خارجی و لزوم وحدت و انسجام ملی، تداوم و تعمیق آرایش سیاسی احزاب و جریان‌های همسو در انتخابات آتی ضروری به نظر می‌رسد. لذا از کلیه این گروه‌ها دعوت می‌شود تا در فرصت کوتاه باقی‌مانده، برای تقویت تعاملات فی‌مابین و حمایت از نامزدهای مورد توافق تلاش کنند. بر همین اساس نیز از تشکیلات حزب در همه استان‌ها خواسته شده است همراهی با جریان‌ها و احزاب همسو را بنابر اقتضائات محلی در هر حوزه انتخابیه با جدیت در دستور کار قرار دهند.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7278/3/535963/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها