«برنی سندرز» پیروز دومین انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در نیوهمپشایر

پیرمرد پیشتاز شد




ندا آکیش
خبرنگار
یک هفته پس‌از فجایعی که در اعلام نتایج انتخابات آیووا به بار آمد، دومین انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها روز سه‌شنبه به وقت محلی در ایالت نیوهمپشایر برگزار شد و برنی سندرز، سناتور 78 ساله ایالت ورمونت توانست در این انتخابات با کسب 25.7 درصد آرا، پیشاپیش 10 رقیب درون حزبی خود قرار گیرد. پیت بوتیجیج 38 ساله، شهردار سابق «ساوت بند» نیز که در آیووا با فاصله کم از سندرز جلو افتاده بود، در نیوهمپشایر پشت سر سندرز قرار گرفت.
به‌گزارش سایت شبکه خبری سی‌ان‌ان، سه‌شنبه شب به وقت محلی پس‌از آنکه نتایج انتخابات درون حزبی نیوهمپشایر اعلام شد، حامیان سناتور برنی سندرز پیروزی او را جشن گرفتند و خود او هم در سخنرانی پیروزی اش برای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا خط و نشان کشید و گفت، این «آغاز پایان ترامپ است.» اما دیگر کاندیداهای دموکرات و حامیانشان که از نتیجه راضی نبودند، کوشیدند توجه‌ها را به انتخابات‌های ایالت‌های بعدی از جمله نوادا، سومین ایستگاه انتخاباتی دموکرات‌ها جلب کنند و وعده عملکرد بهتر در روزهای آینده را بدهند. البته در نیوهمپشایر عملکرد پیت بوتیجیج قابل قبول بود زیرا با فاصله بسیار کم از سندرز و با کسب 24.4 درصد آرا در جایگاه دوم ایستاده بود و از آنجا که در آیووا هم کاندیدای پیروز بود، تا حدودی آرامش خاطر داشت. نیوهمپشایر برای «ایمی کلوبشار» هم سه‌شنبه شب خوبی را رقم زد زیرا او توانست با کسب 19.8 درصد آرا، الیزابت وارن با 9.3 درصد آرا و جو بایدن با 8.4 درصد آرا را کنار بزند و در جایگاه سوم قرار بگیرد. این در حالی است که نام وارن و بایدن در نظرسنجی‌های سراسری به‌عنوان کاندیداهای پیشتاز برده می‌شود. کلوبشار، سناتور ایالت مینه سوتا در مناظره جمعه شب گذشته بسیار خوب و قدرتمند ظاهر شده بود و به عقیده بسیاری از ناظران در نیوهمپشایر با قرار گرفتن در جایگاه سوم پاداش خود را گرفت. به‌نظر می‌رسد برگ برنده هم کلوبشار و هم بوتیجیج در نیوهمپشایر آرای رأی دهندگان مستقل بوده و آنها توانسته‌اند بخش قابل توجهی از این آرا را جلب کنند. برخلاف سندرز که پیروزی اش در نیوهمپشایر قابل پیش‌بینی بود زیرا او در سال 2016 هم توانسته بود در این ایالت هیلاری کلینتون، رقیب درون حزبی خود را شکست دهد. البته در آن سال آرای سندرز بسیار قابل توجه‌تر از سه‌شنبه شب بود و به حدود 50 درصد می‌رسید.
چشم امید کاندیداهای شکست خورده به سه‌شنبه بزرگ
حالا چشم امید کاندیداهای دموکرات بویژه کاندیداهایی که در آیووا و نیوهمپشایر نتایج خوبی کسب نکرده‌اند به ایالت‌های بعدی یعنی نوادا، کارولینای جنوبی و از همه مهمتر ایالت‌هایی که رأی‌گیری آنها در «سوپر تیوزدی» (سه‌شنبه بزرگ) است یعنی کالیفرنیا و تگزاس دوخته شده است. در سه‌شنبه بزرگ که اوایل ماه مارس است تقریباً تکلیف کاندیداهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری 2020 امریکا مشخص می‌شود. البته سه‌شنبه شب اندرو یانگ، کاندیدای دموکرات از ادامه رقابت‌ها انصراف داد و مایکل بنت، دیگر کاندیدای دموکرات فعالیت‌های انتخاباتی خود را به حالت تعلیق درآورد.
به‌گزارش نیویورک تایمز، بایدن سه‌شنبه شب نیوهمپشایر را به مقصد کارولینای جنوبی، ایالتی که امیدوار است در آن آرای قابل قبولی کسب و کاندیداتوری خود را حفظ کند، ترک کرد. او که می‌کوشد آرای رنگین پوستان کارولینای جنوبی را کسب کند، در یکی از سخنرانی‌های انتخاباتی اخیرش در کلمبیا خود را کاندیدای حامی جامعه آفریقایی - امریکایی و جامعه امریکای لاتین معرفی کرده و رقبای درون حزبی خود را به نادیده گرفتن این قشر از جامعه ایالات متحده متهم کرده بود. اما فقط بایدن نیست که روی آرای نوادا و کارولینای جنوبی حساب باز کرده است. هم تام استیر و هم بلومبرگ که اتفاقاً هر دو میلیاردرهایی هستند که خودشان برای کمپین انتخاباتی‌شان هزینه می‌کنند و وابستگی به کمک‌های حامیانشان ندارند، تلاش هایشان را روی کارولینای جنوبی متمرکز کرده‌اند و از قضا نشانه‌هایی وجود دارد که برخی رأی دهندگان سیاه پوست کارولینای جنوبی به گزینه‌های دیگری به غیر از بایدن فکر می‌کنند.
عملکرد ضعیف آقای رئیس جمهور
به‌گزارش الجزیره، نکته جالب توجه دیگر در نیوهمپشایر، پیروزی دونالد ترامپ در این ایالت در مقابل «بیل ولد»، تنها رقیبش با 85 درصد آرا بود که در مقایسه با نتایج آیووا، عملکرد ترامپ از سوی رسانه‌های امریکایی و ناظران «ضعیف» ارزیابی شد زیرا او در آیووا با داشتن دو رقیب توانسته بود 97 درصد آرا را کسب کند اما در نیوهمپشایر با یک رقیب 85 درصد آرا را کسب کرد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7278/4/535945/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها