پای صحبت‌های موزیسین‌های حاضر در دو روز اول جشنواره موسیقی فجر

طنین فجر نواخته می‌شود




صمد برقی
 سرپرست گروه موسیقی خنیاگران خیام
استان: خراسان رضوی
نوع موسیقی:  نواحی
زمان: جمعه 25 بهمن ساعت 21:30 سالن سوره
 همانطورکه می‌دانید هزینه برگزاری کنسرت درتهران بسیارسرسام آوراست بویژه برای گروه‌های موسیقی نواحی و گروه‌هایی که از شهرهای دور به تهران می‌آیند بنابراین جشنواره موسیقی فجر فرصت غنیمتی برای این گروه‌ها است. من نوازنده ویلون و کمانچه هستم و سرپرستی گروه «خنیاگران خیام» را برعهده دارم گروهی که دومین حضور خود را تجربه می‌کند اما خود من پیش از این همراه با گروه‌های دیگر در جشنواره شرکت داشته ام. این گروه ازخراسان رضوی و شهرمشهد است و آنسامبل آن موسیقی سنتی است و قراراست قطعاتی ازموسیقی فولکلور و در کنار آن قطعاتی از موسیقی دستگاهی اجرا کنیم. در بخش موسیقی دستگاهی سه اثر از زنده یاد پرویز مشکاتیان اجرا خواهد شد و همچنین 4 قطعه از آثار خودم در بخش موسیقی فولکلور هم موسیقی محلی خراسان شنیده می‌شود. موسیقی در مشهد شرایط خوبی ندارد و بهتراست بگویم موسیقی در مشهد جریان ندارد و رسماً تعطیل است اغلب موزیسین‌ها در شهر مشهد به آموزش موسیقی اشتغال دارند چرا که فضایی برای اجرا نیست بنابراین گروه‌ها نمی‌توانند به لحاظ مالی دوام داشته باشند. گروه‌های موسیقی در مشهد با هزینه شخصی و بدون حمایت هیچ ارگانی دولتی فعالیت دارند. به‌عنوان مثال خود من سال 89 سرپرست یک ارکستر بودم با 50 نوازنده که اجراهای خوبی هم برگزار کردیم اما با گذشت 10 سال از تأسیس آن تمرین‌های ما در ماه یک بار انجام می‌شود و آنچه وجود دارد صرفاً اشتیاق خود اعضای گروه است. در مشهد اجرای موسیقی هیچ درامدی ندارد و اصلاً انگیزه‌ای برای تولید کار نیست. تبلیغات شهری که تعطیل است و اگر هم باشد ترس از کنسل شدن کنسرت خواهد بود.

ناصر نظر
سرپرست ارکستر پارس
استان: تهران
نوع موسیقی:  کودک و نوجوان
تاریخ اجرا: جمعه 25 بهمن ساعت 18:30 تالار وحدت
گروه موسیقی پارس در ژانر موسیقی کودک و نوجوان است و سال 64 تأسیس شده و تا به امروز نزدیک به 30 کنسرت برگزار کرده است و با وجود سال‌ها سابقه فعالیت و کیفیت کاری خوب، سال گذشته از جشنواره موسیقی فجر حذف شد و به ما گفتند این گروه درجشنواره پذیرفته نشده است و این نشان از نگاه‌های سلیقه ای به جشنواره است. در ژانر گروه موسیقی کودک و نوجوان دو گروه باسابقه وجود دارد یکی ارکستر پارس و دیگر گروه موسیقی ودا به سرپرستی خانم سودابه سالم. البته شاید گروه‌های دیگری هم باشد که به‌دلیل شرایط سخت موسیقی فعالیت کمتری داشته باشند. من براین عقیده‌ام موسیقی کودک یک ژانر است و باید در صحنه‌های موسیقی و در جشنواره‌ها دیده شود این کودکان و نوجوانان آیندگان موسیقی کشور ‌اند و نیاز به حمایت و توجه مسئولان دارند. لازم به ذکر است ارکستر پارس پیش از این در سال 68 و در جشنواره چهارم هم حضور داشته است. اما در کنسرت پیش رو قرار است گروه موسیقی بادی به سرپرستی و رهبری حسین شریفی که از نوازندگان و مدرسان این سازها است در جشنواره شرکت داشته باشند و برای اولین بار است که یک ارکستر بادی ثابت در این ایران تأسیس شده است و رنج سنی اعضای گروه از 14 تا 30 سال است.

علیرضا اشرف پور
 سرپرست گروه موسیقی «اَش»
استان: تهران
نوع موسیقی: تلفیقی
زمان اجرا: جمعه 25 بهمن ساعت 21:30 برج آزادی
جشنواره موسیقی فجر، جشنواره بزرگ و شناخته شده‌ای است و قطعاً شرکت درآن در دیده شدن گروه‌های موسیقی جوان اتفاق خوبی خواهد بود. گروه موسیقی «اَش» هم اولین حضور خود را در جشنواره تجربه می‌کند. این گروه سال 98 تشکیل شده اما خود من از سال 91 با گروه‌های مختلف هنری همکاری داشته‌ام. آهنگسازی، تنظیم و خوانندگی این گروه نیز برعهده من است. ژانر گروه «اش»، موسیقی تلفیقی است و سازبندی‌ها کاملاً غربی بوده که شامل درامز، کیبورد، پیانو، گیتارالکترونیک و... است و در کنسرت پیش رو نیز قراراست مجموعه‌ای از قطعات آلبوم «گل کو» که سال 94 منتشرکرده‌ام وهمچنین قطعاتی ازآلبوم «دستان» که بهارسال آینده منتشرمی شود را اجرا کنیم. درواقع مؤلفه‌هایی از موسیقی سنتی ایران درکنارموسیقی فولکلور(بخشی از موسیقی کردستان و خراسان شمالی) است که به‌همراه بخشی از مؤلفه‌های موسیقی جز و راک با اشعار شعرای بزرگ کلاسیک و معاصر ایران چون اخوان ثالث، شاملو، حافظ، سعدی و مولانا اجرا می‌شود.

سهند بهادری
سرپرست گروه موسیقی بندهش
نوع موسیقی: تلفیقی
استان: تهران
تاریخ اجرا: چهارشنبه 24 بهمن- سالن برج آزادی
بُندهِش به معنای آفرینش بنیادی است و نام یکی از کتاب‌های دینی قدیمی در ترکیه است. این گروه برای نخستین بار در جشنواره موسیقی فجر شرکت می‌کند. گروه «بندهِش» فروردین سال 96 با همراهی یکی از دوستانم سعید شمس تأسیس شد و طی این دوسال تغییرات کوچکی دراعضای آن به وجود آوردیم. موسیقی ما بی‌کلام است و شروع کارمان موسیقی جز بود و بعدها با تأثیر از موسیقی‌های بلوز، راک و موسیقی شرقی شروع به‌کار کردیم. قرار است در جشنواره سه ترک از موزیسین‌های بزرگ با تنظیم جدید ارائه کنیم. ما یک گروه مستقل هستیم و در این سه سال اجراهای مختلفی برگزار کرده‌ایم اما به این نظرم جشنواره تریبون خوبی برای معرفی گروه‌های تازه تأسیس و جوان است. گروه‌هایی که نمی‌توانند از سالن‌های استاندارد و با حداقل هزینه بهرمند شود.

مهدی سواری
 سرپرست گروه موسیقی «میسان»
استان: خوزستان
نوع موسیقی:  نواحی
زمان اجرا: جمعه 25 بهمن ساعت 18:30 سالن سوره
تمرکز گروه موسیقی «میسان» موسیقی فولکلورخوزستان است و بیشتر در این زمینه کار می‌کنیم. شرکت در جشنواره موسیقی فجر تجربه دوم ما است. سال گذشته تم گروه بیشتر موسیقی سنتی بود اما امسال کلاسیک است و ملودی‌ها شادتراست. به عقیده من جشنواره موسیقی فجر بزرگترین جشنواره موسیقی کشوراست و فرصتی است تا گروه‌های مختلف موسیقی دریک برهه زمانی تعریف شده دورهم جمع گردند و با آثار یکدیگر آشنا شوند اما متأسفانه شرایط خوبی برای گروه‌های شرکت‌کننده از شهرهای دور وجود ندارد تا کارهای گروه‌های مختلف را از نزدیک ببینیم. به‌عنوان مثال گروه ما یک روز قبل از جشنواره برای اجرای 25 بهمن از اهوازحرکت می‌کند و 26 بهمن تاریخ برگشت ما است چرا که شرایط اسکان گروه‌های شهرستانی دشوار است با این حساب هیچ فرصتی برای دیدن اجرا‌ها نداریم.

سبحان مهدی‌پور
 سرپرست گروه موسیقی اقبال آذر
نوع موسیقی: دستگاهی
استان: آذربایجان شرقی
تاریخ اجرا: 25 بهمن ساعت 21:30 – سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران
گروه موسیقی اقبال آذر را سال ١٣٨٨ تأسیس کردم و به نام خواننده صاحب سبک اقبال آذر (اقبال السلطان) است و در این راستا ضمن اجرای کنسرت‌های مختلف در تهران و شهرستان‌ها، ٢آلبوم یادواره اقبال آذر (١) و (٢) نیز منتشر کرده ایم، کنسرت پیش رو هم در بخش آواز افشاری است. گروه موسیقی «اقبال آذر» برای اولین بار در جشنواره موسیقی فجر شرکت دارد، جشنواره‌ای ملی و بزرگ‌ترین اتفاق هنری سال که دوستان هنرمند بسیاری در آن شرکت دارند و درواقع این جشنواره ویترینی برای ارائه آثار و دیده شدن این هنرمندان است  و من بر خلاف نظر دوستان بر این نظرم جشنواره برای ما موزیسین‌ها است و نباید مسائل سیاسی موجب شود از حضور در آن انصراف بدهیم و فارغ از هر گونه از اتفاقات سیاسی جامعه و مسائل شخصی باید در رویدادهای هنری شرکت کرد، خصوصاً که در این روزگار موسیقی شرایط هنری خوبی ندارد. بنابراین باید هنر خود را ارائه کنیم و در کنار مردم جامعه باشیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7278/16/535943/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها