اخبـــــار




واکنش رئیس سازمان فناوری اطلاعات به اعتراف «علی بابا» به سرقت اطلاعات کاربران
صداقت با مردم سازنده سرمایه اجتماعی است

معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات پس از اعلام رسمی مدیران شرکت علی‌بابا به حمله هکری و سرقت اطلاعات کاربران این شرکت تأکید کرد: «صداقت با مردم، هم
 خود نشانه یک سرمایه اجتماعی است و هم سازنده آن سرمایه.»
به‌ گزارش «ایران»، روز سه‌شنبه مدیرعامل شرکت فروش اینترنتی خدمات مسافرتی علی‌بابا از حمله هکرها به سرورهای شرکت و سرقت اطلاعات کاربران علی‌بابا خبر داد. مسعود طباطبایی، مدیرعامل علی‌بابا در توئیتی دراین‌باره نوشت: «متأسفانه تعدادی از سرورهای علی‌بابا مورد حمله هکرها قرار گرفته و به برخی از اطلاعات کاربران و سورس‌کدها دسترسی پیدا کردند. تیم امنیت علی‌بابا اقدامات لازم را انجام داده و با توجه به سرنخ‌های موجود، این موضوع از طریق نهادهای ذی‌ربط در حال پیگیری است.» ‏او ادامه داد: «مسئولیت این رخداد را می‌پذیریم و از کسانی که به نحوی آسیب دیده‌اند، عذرخواهی می کنیم. حفاظت از اطلاعات همواره اولویت ما بوده و هست. این اطمینان را به شما می‌دهم که اقدامات لازم برای جلوگیری از تکرار این اتفاق صورت گرفته و با قدرت بیشتر در جهت حفاظت از حریم خصوصی کاربران پیش خواهیم رفت.»
امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات نیز در واکنش به اعلام این خبر توسط مدیرعامل علی‌بابا ، خطاب به او در توئیتر نوشت: «صداقت شما و همراهی‌تان برای رشد و توسعه امنیت نشانه‌ای از تعهد شماست. همین‌ که پنهان‌کاری رویه شما نیست و تعهد به شناسایی مشکل و رفع آن دارید، نقطه آغازین توسعه را نشان داده‌اید. صداقت با مردم خود نشانه یک سرمایه اجتماعی است؛ و هم سازنده آن سرمایه.»
مجید حسینی‌نژاد، بنیانگذار علی‌بابا هم دقایقی بعد ضمن انتشار تصویری از بیانیه رسمی علی‌بابا در رابطه با این حمله، اضافه کرد: «همیشه پشت هر رو دست خوردنی؛ جایی برای یادگیری و رشد هست، صمیمانه عذر می‌خواهم و مطمئنم که تیم عالی تکنولوژی و امنیت علی‌بابا با یادگیری از این اتفاق امنیت را به‌طور بی‌اندازه چشمگیری بالاتر می‌برد و شما ما را یادگیرنده، اهل رشد و توسعه خواهید یافت.» گفتنی است هنوز از وسعت و جزئیات اطلاعات لو رفته کاربران در این پلتفرم چیزی اعلام نشده اما طبق اعلام علی‌بابا، قرار است در اطلاعیه‌های بعدی اخبار تکمیلی بیشتری در خصوص این حمله منتشر شود. هفته پیش هم طی حمله گسترده هکرها، بزرگ‌ترین حمله اینترنتی به زیرساخت‌های کشور انجام گرفت و باعث ایجاد اختلال چند روزه در اینترنت ایران شد. شهریور امسال نیز برخی وب‌سایت‌های عرضه‌کننده‌ ارز دیجیتال ازجمله ارزجو، اول پرداخت و excoino با حملات بی‌سابقه سایبری و تهدید اخاذی مواجه شدند تا به ازای دریافت وجه، حملات منع سرویس توزیع‌ شده (DDoS) به این وب‌سایت‌ها متوقف شود.

شناسایی ۱.۹ میلیارد بدافزار اندرویدی مخفی

سیستم ایمن‌سازی گوگل پلی پروتکت در سال ۲۰۱۹ موفق به شناسایی بیش از ۱.۹ میلیارد بدافزار اندرویدی شده که به‌طور پیش فرض روی گوشی‌های هوشمند نصب شده بودند. به‌گزارش مهر، بدافزارهای یادشده در بسیاری از محصولات دست دوم مجهز به سیستم عامل اندروید قبل از خریداری آنها توسط کاربران بعدی وجود داشته‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد این بدافزارها از طریق منابعی به غیر از فروشگاه گوگل پلی استور به گوشی‌های همراه منتقل شده بودند. عمده این منابع فروشگاه‌های متفرقه اپلیکیشن بوده‌اند. در حالی که تعداد این بدافزارها در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ حدود ۱.۶ میلیارد مورد بوده، افزایش آنها به ۱.۹ میلیارد مورد در سال ۲۰۱۹ و احتمال رشد تعداد آنها موجب نگرانی شده است.
گوگل هشدار داده که کاربران باید از نصب برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های متفرقه از منابع ناشناس روی گوشی‌های خود به طور جدی خودداری کنند تا با چنین مشکلاتی مواجه نشوند. این در حالی است که تا به حال بارها مواردی از وجود برنامه‌های آلوده به بدافزار در فروشگاه پلی استور خود گوگل هم گزارش شده است.
بخشی از این اپلیکیشن‌ها هم به طور مخفیانه در زمان مراجعه کاربران به سایت‌های قمار، هرزه نگاری و غیره روی گوشی‌های کاربران نصب می‌شوند و لذا افراد باید از بازدید از چنین سایت‌هایی با گوشی یا تبلت جداً خودداری کنند.
سیستم گوگل پلی پروتکت هر روز حدود ۵۰ میلیارد برنامه نصب شده روی گوشی‌های اندرویدی را اسکن می‌کند تا از آلوده نبودن آنها اطمینان کسب کند.

احتمال لغو کنگره جهانی موبایل در سایه ترس از کرونا

در پی انصراف شرکت‌های بزرگی چون سامسونگ و آمازون از ترس کرونا از شرکت در کنگره جهانی موبایل که اوایل اسفند در اسپانیا برگزار می‌شود، مسئولان برگزاری گزینه لغو این همایش تجاری را بررسی می‌کنند.
به‌گزارش ایرنا، در پی تشدید نگرانی‌های جهانی از شیوع ویروس مرگبار کرونا، شرکت‌هایی چون ال‌جی، انویدیا، سونی، اینتل، آمازون، ZTE و TCL از حضور در کنگره جهانی موبایل ۲۰۲۰ که از ۲۴ تا ۲۷ فوریه امسال (۸-۵ اسفندماه) در بارسلونای اسپانیا برگزار می‌شود، انصراف دادند. افزایش روزافزون تعداد شرکت های بزرگی که از شرکت در این رویداد کنار می‌کشند، نهاد برگزارکننده این کنفرانس را با بحران روبه‌رو کرده است. به نقل از روزنامه اسپانیایی لاوانگاردیا، انجمن سامانه جهانی ارتباطات سیار (GSMA) روز جمعه در یک جلسه داخلی در مورد برگزاری یا لغو کنگره جهانی موبایل امسال تصمیم‌گیری می‌کند. اگرچه GSMA تاکنون از اظهارنظر در این باره خودداری کرده است اما چنین تصمیمی با توجه به اینکه مهره‌های اصلی این کنفرانس از شرکت در آن انصراف داده‌اند، منطقی به‌نظر می‌رسد. بدون وجود غرفه شرکت هایی چون آمازون، سامسونگ و سونی این رویداد رونق هرساله را نخواهد داشت.
شیوع ویروس تنفسی کرونا که از ماه دسامبر (دی ماه امسال) در ووهان چین آغاز شد و به ۲۴ کشور دیگر نیز سرایت کرد، صنعت و فناوری را تحت تأثیر قرار داده و باعث تعطیلی کارخانه ها و نمایندگی‌های برخی شرکت‌های بزرگ بین‌المللی چون اپل، تسلا و گوگل در چین شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7278/17/535914/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها