رئیس جمهوری در جمع راهپیمایان 22 بهمن در تهران استراتژی «همه با هم» را تشریح کرد

انتخابات و صندوق رأی منجی ما هستند

■انقلاب بر مبنای انتخاب بزرگ یک ملت بود ■امام تا پایان عمر به وعده‌هایش به مردم پایبند بود ■شهید سلیمانی دنبال ثبات بود نه جنگ ■پایان امسال تولید روزانه گاز کشور به یکهزار میلیون مترمکعب می رسد ■انتقاد باشد اما خواهش می کنم انفعال و قهر با صندوق نباشد ■کار انقلابی این است که اقدامی بکنیم که همه احساس پیروزی کنند



به سیاق همه سال‌های گذشته رئیس جمهوری سخنران مراسم 22 بهمن در تهران بود. حجت‌الاسلام حسن روحانی سخنان خود را در اجتماع پرشور مردم با پاسخ به یک سؤال که ممکن است در ذهن برخی از نسل سوم و چهارم انقلاب به وجود آمده باشد، آغاز کرد؛ «چرا ملت ایران در 41 سال پیش انقلاب را انتخاب کرد و رژیم گذشته را سرنگون کرد؟»
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی در پاسخ به این سؤال گفت: در واقع انقلاب اسلامی ایران مبتنی بر یک انتخاب بود، مردم و ملت ما بین یک رژیم فاسد وابسته به امریکا و یک نظام مردم‌سالار دینی، بین یک فاسدی مثل شاه ملعون و مثل انسانی با ایمان و با دانش و سیاست همچون امام(ره)، امام و مردم‌سالاری را انتخاب کردند. انقلاب اسلامی مبتنی بر انتخاب بود و بالاترین ثمره انقلاب نیز انتخاب است، انقلاب از انتخاب است و انتخاب از انقلاب است یعنی مردم ما بین اسلام و کفر، بین حق و باطل و بین نظام مردمی و دیکتاتوری، مسیر حق و عدل را انتخاب کردند.
وی افزود: اگر رژیم فاسد گذشته به مردم اجازه انتخاب می‌داد، نیازی به انقلاب نبود، اگر رژیم گذشته مردم را آزاد می‌گذاشت تا در نوع حکومت، حکومت خود را برگزینند و انتخاب کنند، در نوع قانون اساسی، قانون اساسی مورد نظر خود را انتخاب کنند، بین استقلال و وابستگی، مردم استقلال را انتخاب کنند، اگر رژیم گذشته تن می‌داد به یک انتخابات سالم، آزاد و ملی، انقلابی نمی‌شد. انقلاب بر مبنای آن بود که «در انتخابات» بسته بود. انسداد در و دروازه انتخابات، مردم را هدایت کرد تا از مسیر یک انقلاب بزرگ این زنجیر را پاره کنند و راه را برای انتخابات باز کنند.
رئیس جمهوری ادامه داد: جامعه‌ای که در آن آزادی است، انتخابات مستمر در آن تحقق پیدا می‌کند، جامعه‌ای که در آن جامعه مردم‌سالاری وجود دارد و این مردم‌ هستند که تصمیم نهایی را می‌گیرند، همواره انتخابات وجود دارد. مگر مردم ما فقط در 12 بهمن و 22 بهمن 57 راهی را برگزیدند؟ در دهم و یازدهم فروردین 58 به صورت رسمی دوباره نظام جمهوری اسلامی ایران را برگزیدند و آن رفراندوم و همه‌پرسی عمومی پایه و ابتنای نظام اسلامی ما است. مردم یکبار دیگر در انتخاب خبرگان قانون اساسی به انتخاب دعوت شدند،  یکبار دیگر در همه‌پرسی قانون اساسی در سال 58 به انتخاب دعوت شدند و هر سال مردم به انتخابات دعوت می‌شوند و در هر موضوع مهمی از مردم خواسته می‌شود تا رأی خود را اعلام کنند.
 انقلاب بر مبنای انتخاب بزرگ
یک ملت بود
روحانی ادامه داد:  مسیر ما مسیر انتخابات است و انقلاب ما بر مبنای انتخاب بزرگ یک ملت در 41 سال پیش و در انتخاب‌های بعدی به وجود آمد و تکامل پیدا کرد. البته روشن است که ما در تمام مقاطع از روز اول با دشمنان قسم خورده و سرسختی مواجه بودیم و تأثیر انقلاب اسلامی ایران، تنها بر داخل ایران نبود بلکه بر منطقه، جهان، مسلمانان و آزادیخواهان تأثیر داشت.
روحانی با اشاره به مخالفت‌ها و دشمنی‌های امریکا با انقلاب ایران در 41 سال گذشته گفت:  ایراد امریکا  به انتخاب ما است و امریکا می‌گوید چرا مردم انتخاب کردند. سخن امریکا این است که مردم حق انتخاب نداشتند و ما نظام شاهنشاهی را تأیید کرده بودیم و می‌خواستیم بمانند و چرا مردم آمدند و راه نوینی را برای زندگی خود انتخاب کردند. پس دعوای ما با امریکا دعوای انتخاب است.
وی گفت: می‌گوییم ملت ایران همیشه، همه سال و در همه موضوعات و مسائل مهم حق انتخاب دارد و دشمنان ما می‌گویند شما حق انتخاب ندارید؛ امریکا به ما می‌گوید باید به گذشته و به 41 سال پیش برگردید و سخن مردم ما این است که ما به عقب برنمی‌گردیم و راه و مسیر ما برای پیشرفت و تعالی این کشور است و لذا شما می‌بینید این دشمنی و کینه‌توزی در طول 41 سال گذشته به شکل‌های مختلف ظهور و بروز پیدا کرد، اما راه انقلاب، همان راه روز اول است.
امام تا پایان عمر به وعده‌هایش به مردم پایبند بود
رئیس جمهوری افزود: خواهش می‌کنم از جوانان عزیز، دانشگاهیان و محققان یکبار دیگر سخن امام(ره) را در روز 12 بهمن 57 در بهشت زهرا(س) بخوانید و به آن دقت کنید؛ آنچه امام(ره) روز اول به مردم گفت تا روز آخر پای آن کلام ایستاد. امام(ره) با مردم صادقانه رفتار کرد؛ امام(ره) به وعده‌اش عمل کرد؛ امام(ره) هر چه در روز 12 بهمن در بهشت زهرا(س) گفت، تا پایان عمر پربرکتش به آن عمل کرد؛ امام در بهشت زهرا(س) به مردم گفت که سرنوشت مردم دست خود مردم است و مردم بر سرنوشت خودشان مسلط هستند؛ امام(ره) آن روز به مردم گفت مجلس و دولت باید قانونی و ابتنای نظام باید بر مبنای قانون باشد؛ امام(ره) آن روز به مردم گفت که دنبال استقلال فرهنگی و سیاسی در این کشور هستیم؛ امام(ره) آن روز به مردم گفت با مظاهر تمدن و تجدد مخالف نیستیم؛ با فحشا و فساد مخالفیم. امام آن روز گفت من به دلیل خواست مردم و اینکه مردم او را قبول دارند، دولت تعیین می‌کنم. آنچه امام(ره) در 12 بهمن گفت، در روز آخر زندگی‌اش هم همان را گفت؛ راه امام(ره) راهی پیوسته و بدون انحراف بود و مردم این صداقت را از کلام و عمل امام(ره) مشاهده کردند.
وی تصریح کرد: آنچه انقلاب را استحکام بخشیده است، حضور مردم و رأی مردم است و هر چه مردم از ما می‌خواهند باید به آن عمل کنیم؛ در اینجا می‌خواهم از نیروهای مسلح، سپاه پاسداران، بسیج و از همه نیروها تشکر و سپاسگزاری کنم؛ آن روز که در بدرقه شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی، مردم به خیابان آمدند و از نیروهای مسلح و از دولت انتقام را خواستند، نیروهای مسلح به آنچه مردم خواستند، عمل کردند؛ اینکه عین الاسد امریکا در عراق موشکباران می‌شود، یعنی اجرای خواست مردم؛ مردم انتقام را خواستند و نیروهای مسلح سخن مردم را به کرسی نشاندند. آن روز که هواپیمایی در کنار فرودگاه ما آسمان را نیلی کرد و قلب ما و رهبری را سوزاند. مردم از مسئولین عذرخواهی خواستند و نیروهای مسلح ما عمل کرده و صریحاً از مردم عذرخواهی کردند و به مردم قول دادند و گفتند که دقت خواهند کرد که چنین اشتباهی هرگز تکرار نشود. نیروی مسلحی که با مردم و در کنار مردم است و به خواست مردم عمل می‌کند؛ این همانی است که راه انقلاب اسلامی ما تعیین کرده است.
به نکته بسیار مهمی اشاره می‌کنم. جوانان عزیز، مردم عزیز ایران، گاهی سخنانی در رسانه‌ها مطرح می‌شود که با راه امام و انقلاب ما در تضاد است. یادتان نرود که امام همواره تأکید کرد و گفت «همه با هم» و  این همه با هم یک استراتژی مهم انقلاب اسلامی بود.
 استراتژی ما «همه با هم» است
روحانی افزود: هر وقت همه با هم بودیم، 22 بهمن آفریده می‌شود. هر وقت همه با هم بودیم، امریکا شکست خورده و هر وقت همه با هم بودیم شکوفایی در این کشور اتفاق افتاده است. نگذاریم عده‌ای بگویند این جناح یا آن جناح، نه، استراتژی ما همه با هم است همه در کنار هم باید از این کشور دفاع کنیم. همه با هم باید در برابر امریکا بایستیم و همه با هم باید از حقوق ملت ایران دفاع کنیم، این انقلاب برای همه است، برای فرد و گروه خاص نیست. در 22 بهمن 57 تمام ملت ایران احساس پیروزی کردند. نه این جناح یا آن جناح. در 22 بهمن 57 تمام اقوام و مذاهب احساس پیروزی کردند، شرق و غرب ایران، شمال و جنوب ایران و همه مردم. 36 میلیون جمعیت آن روز ایران، همه احساس پیروزی کردند.
اگر کاری کنیم که همه ما احساس پیروزی بکنیم، آن کار «انقلابی» است. انقلاب یعنی همین. یعنی اقدامی کنیم به نفع همه ملت، اگر هر وقت اقدامی کردیم که 83 میلیون را خوشحال کردیم، کار ما انقلابی است. هر وقت 10 میلیون را خوشحال کردیم، 10 میلیون را ناراحت کردیم و بقیه را مردد کردیم باید فکر کنیم کجای کار ما ایراد دارد. در بسیاری از موارد «این» یا «آن» نادرست است. مقاومت یا دیپلماسی، این یا آن غلط است. هر دو در کنار هم درست است، هم مقاومت و هم دیپلماسی.
 شهید سلیمانی دنبال ثبات بود
نه جنگ
شهید سلیمانی سردار میدان جنگ و دیپلمات ارشد در مذاکره بود. شهید سلیمانی در مسیر رفتن به جلسه سخن و گفت وگو با نخست وزیر عراق شهید شد و شهید سلیمانی به سمت میدان جنگ نمی‌رفت بلکه به سمت میدان دیپلماسی می‌رفت که شهید شد. شهید سلیمانی کسی بود که در میدان جنگ سردار قوی میدان جنگ بود و در میدان مذاکره، دیپلمات قدرتمند و عزتمند بود و همه ابعاد شهید سلیمانی را مد نظر قرار دهیم. شهید سلیمانی به دنبال جنگ در منطقه نبود، امریکایی‌ها دروغ می‌گویند. شهید سلیمانی دنبال بی‌ثباتی در منطقه نبود، امریکا و اسرائیل دروغ می‌گویند. شهید سلیمانی دنبال ثبات بود. شهید سلیمانی به کمک مردم و ارتش عراق به عراق، سوریه و لبنان ثبات و به منطقه امنیت داد. شهید سلیمانی مرد جنگ و صلح بود، جنگی که به صلح منتهی شود و صلحی که آنچنان قوی باشیم که جنگی ایجاد نشود. قدرت و قوت ما است که صلح را حفاظت می‌کند و نیروی مسلحی قوی است که کشور ما را در مسیر صلح نگه می‌دارد.وی ادامه داد: سپاسگزار صنعت دفاعی کشور هستم که در این مدت چند سال قدرت نیروهای مسلح ما را دوچندان کرده است. فرماندهان نظامی در آخرین جلسه شورای عالی امنیت ملی ‌گفتند که قدرت نظامی کشور امروز از یکسال پیش به مراتب بالاتر است و قدرت نظامی کشور روز به روز برتر است. امروز می‌توانیم  همه نیازمندی‌های خودمان از جمله موشک، هواپیما، ناوچه و زیردریایی، موشک ضدزره و موشک پدافند هوایی‌ را با دست دانشمندان خودمان بسازیم و همه جا صنعت ایران است و همه جا دست پرتوان مهندسین ایرانی است.
تضعیف جمهوریت، تقویت اسلامیت نیست
روحانی گفت: ممکن است برخی فکر کنند، یا جمهوری یا اسلامی که این سخن غلط است. ممکن است افرادی فکر کنند، ما باید جمهوری را تضعیف کنیم تا اسلامیت را تقویت کنیم؛ با کمال ادب و احترام به این دوستان عزیز می‌گویم، اشتباه می‌فرمایید؛ تضعیف جمهوریت، تقویت اسلامیت نیست؛ جمهوریت و اسلامیت در کنار هم هستند. این یا آن در اینجا درست نیست. بعضی‌ جاها باید بین این یا آن، انتخاب کنیم؛ درست است؛ اما در بسیاری از موارد هم نباید بین این یا آن انتخاب کنیم؛ یا مقاومت یا دیپلماسی؛ نه هر دو. یا تعامل با جهان یا ایستادگی؛ نه هر دو. یا خودکفایی در داخل یا تجارت با خارج؛ نه هر دو. اینجا، جاهایی است که این یا آن ناصحیح است و در تاریخ انقلاب نیز امام به ما آموخت که اسلامیت در کنار جمهوریت است؛ امام(ره) به ما آموخت، دینداری در کنار مردم سالاری است؛ امام(ره) به ما آموخت پیشرفت در کنار عدالت است. در بسیاری از موارد ابعاد مختلف انقلاب اسلامی را باید مد نظر قرار دهیم.
رئیس جمهوری ادامه داد: در اینجا می‌خواهم به یک مسأله مهم اشاره کنم؛ امریکا به دنبال چیست؟ امریکا در این 2 سال گذشته که این همه فشار بر مردم عزیز وارد کرده است، تمام تجارت، صادرات، واردات و نیازمندی‌های کشور را مورد هدف قرار داده تا مردم صبرشان لبریز شود. آنچه اختلاف محاسبه است، اینست که امریکایی‌ها، جایگاه و عظمت ملت ایران را درک نکردند؛ امریکایی‌ها فکر می‌کنند با 41 سال تمدن مواجه هستند، نه؛ امریکایی‌ها با هزاران سال تمدن ایران مواجه هستند؛ تمدن ایرانیت و اسلامیت در طول قرن‌ها. البته انقلاب اسلامی هم در طول 41 سال گذشته، اقدامات بسیار مهمی را برای تکمیل تمدن اسلامی و ایرانی انجام داده است؛ امریکا با نظام و دولتمردان مواجه نیست؛ خطایش این است؛ امریکا با 83 میلیون جمعیت ایران مواجه است و مردم ما یکپارچه‌ و یکصدا هستند. تلاش امریکایی‌ها این بود که مردم ما برای نیازمندی‌های روزمره خود درمانده شوند. از شما می‌پرسم، آیا امروز مردم در نیازهای اساسی‌شان، در برق، آب، نان، مواد غذایی ضروری‌شان، مدرسه و بهداشت‌شان، با یک مشکل عظیم و بزرگی که امریکایی‌ها تصور می‌کردند، مواجه هستند؟
 آزادراه تهران- شمال اوایل اسفند افتتاح می‌شود
روحانی در ادامه به برخی دستاوردهای دولت تدبیر و امید اشاره کرد از جمله اینکه تولیدات کشاورزی که در ابتدای انقلاب 26 میلیون تن و در ابتدای دولت یازدهم 97 میلیون تن بوده حالا به 126 میلیون تن رسیده است. تولید بنزین هم که در ابتدای دولت یازدهم روزانه 52 میلیون لیتر بوده امروز به  110 میلیون لیتر رسیده است. رئیس جمهوری در همین راستا به افتخار دیگری اشاره کرد که خبر آن به صورت رسمی در پایان سال اعلام می‌شود یعنی تولید روزانه گاز به میزان هزار میلیون مترمکعب که در ابتدای دولت یازدهم این رقم 625 میلیون مترمکعب بوده است. به گفته روحانی امروز 97 درصد داروی نیاز کشور در داخل تولید می‌شود و 26 هزار تخت جدید بیمارستانی در 6 سال گذشته به تخت‌های بیمارستانی افزوده شده است. رئیس جمهوری گفت: مردم، به خدا قسم اگر یک دهم این فشاری که در این 2 سال اخیر بر ملت ما وارد شده، به یک کشور مشابه ما در این منطقه وارد می‌شد، در برابر امریکا تسلیم می‌شد و خضوع می‌کرد. بدانید بسیاری از کشورهای همسایه ما، اگر نفت‌شان یک ماه تحریم شود، حقوق کارمند خودشان را نمی‌توانند پرداخت کنند؛ امروز به حول و قوه الهی علیرغم همه فشارهای امریکا و تهدیدها روی پای خود ایستاده‌ایم.

روحانی ادامه داد: همین‌جا به وزارت راه دستور می‌دهم که جاده عظیم تهران – شمال را که تکمیل شده، از فردا رفت و آمد آزمایشی‌اش را آغاز کرده و جاده را به روی مردم باز کنند و ان‌شاءالله اوایل اسفند این جاده مهم که یکی از افتخارات مهندسی ایران است، افتتاح خواهد شد و کار عظیم و بزرگی است که ارزش آن 10 هزار میلیارد تومان است.
 با صندوق رأی قهر نکنیم
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت انتخابات پیش رو گفت: ممکن است در این انتخابات گله و انتقاد داشته باشیم، اشکالی ندارد؛ انتقاد آزاد است، اما مردم عزیز ایران؛ انتقاد باشد و منتقد باشیم، ولی خواهش می‌کنم انفعال نباشد و منفعل نشویم. به خاطر این کار یا آن کار، به خاطر این اقدام یا آن اقدام، با صندوق رأی قهر نکنیم. انتخابات و صندوق رأی منجی ماست. در دهه پنجم انقلاب که یکسالش گذشت و الان وارد سال دوم می‌شویم، خیلی از اصلاحات باید در این کشور انجام بگیرد؛ نظام جمهوری ما باید در سایه رأی، حضور و انتخابات شما نو شود؛ نوسازی شود، سالم‌تر و شکوفاتر شود. نباید با صندوق و انتخابات قهر کنیم؛ به هر صورت است باید پای صندوق انتخابات برویم؛ امام(ره) ما را دعوت کرد به انتخابات که صندوق رأی را رها نکنیم؛ در هر انتخاباتی رهبری معظم انقلاب تأکید کرد که در انتخابات حضور پیدا کنیم. انتخابات غیر از عظمت ملی، امنیت ملی، ایستادگی در برابر دشمن، آن هدف مهم و ارزشمند یعنی انتخاب که دستاورد انقلاب است و نهاد انتخاب و انتخابات را تقویت خواهد کرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7277/1/535894/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها