«ایران» استراتژی‌ توسعه راه‌های کشور را بررسی می‌کند

قطعه اول آزادراه تهران- شمال زیر بار می‌رود


گروه اقتصادی
«در ابتدای پیروزی انقلاب 4500 کیلومتر ‌راه‌آهن در کشور داشتیم؛ فقط در این دولت، در این 6 سال، 1200 کیلومتر راه‌آهن اضافه شده و حدود 1000 کیلومتر هم تا پایان دولت اضافه خواهد شد.» این بخشی از سخنان رئیس جمهوری در مراسم گرامیداشت 22 بهمن ماه است. حسن روحانی با اشاره به دستاوردهای اقتصادی دولت در زمان تحریم، بهره‌برداری آزمایشی از یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی کشور را اعلام کرد. روحانی گفت: «دستور می‌دهم به وزارت راه که جاده عظیم تهران-شمال را که تکمیل شده است، از فردا (امروز چهارشنبه) رفت و آمد آزمایشی را باز کند تا ان‌شاء‌الله از اوایل اسفند این جاده مهم که یکی از افتخارات مهندسی ایران است، افتتاح خواهد شد. ارزش این پروژه ۱۰ هزار میلیارد تومان است.»
افتتاح 368پروژه
علاوه بر افتتاح آزمایشی آزادراه تهران- شمال در دهه فجر امسال، 368 پروژه با اعتباری بالغ بر ۲۳۳۴ میلیارد تومان افتتاح شد که بهره‌برداری از ۴۲۲ کیلومتر راه و بزرگراه با هزینه ۱۶ هزار و ۵۷۸ میلیون ریال در سراسر کشور بخشی از این پروژه‌ها بود. همچنین بهره‌برداری از ۵۶ پروژه حمل‌ونقل ریلی به ارزش ۶۰۰ میلیارد تومان از دیگر پروژه‌هایی بود که امسال افتتاح شد. بهره‌برداری از قسمت‌هایی از کریدورهای ترانزیتی ساحل جنوبی کشور به‌طول ۵۱ کیلومتر، ۴۰ کیلومتر از کریدور سراسری غرب کشور و ۴۸ کیلومتر از کریدور چابهار به سمت بیرجند و مشهد از جمله پروژه‌های دیگر آماده افتتاح به مناسبت دهه فجر است.
اولویت‌ها
نگاهی به پروژه‌های راهسازی در دولت نشان می‌دهد در تمام حوزه‌های زیرساختی در بخش آزادراه، بزرگراه، راه روستایی و حمل‌ونقل سه‌گانه دستاوردهای دولت قابل توجه است. اما با توجه به اهمیت توسعه حمل‌ونقل ریلی و نقش این حمل‌ونقل در افزایش ترانزیت از کشور، توسعه آن در چند سال اخیر چشمگیر است. در مجموع اولویت و هدف در بخش راهسازی بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است. به‌گفته مسئولان بخش راه، پروژه‌های نیمه تمام که پیشرفت فیزیکی بیش از ۷۰ درصد دارند، تا پایان سال ۱۳۹۹ تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد. تبدیل راه‌ها به بزرگراه در محورهای پرتردد و تکمیل کریدورهای ترانزیتی بزرگراهی از جمله برنامه‌های توسعه بزرگراه‌ها در کشور است که در همین راستا تا پایان دولت ۴۲۲ کیلومتر مسیر بزرگراهی احداث و به بهره‌برداری خواهد رسید. پراکندگی پروژه‌ها نشان می‌دهد توسعه راه‌ها در سراسر کشور در دستور کار است. خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی در این خصوص می‌گوید: «توجه به‌معیارهای توسعه پایدار در برنامه‌ریزی‌های مرتبط سبب شده توسعه شبکه راه‌ها در سراسر استان‌های کشور در دستور کار باشد و به‌همین دلیل است که امروز شاهد افتتاح این پروژه‌ها در استان‌های مختلف هستیم.»
راه روستایی
توسعه راه‌های روستایی نیز اولویت مهمی است که دولت آن را در طرحی به نام طرح ابرار پیش می‌برد. هم‌اکنون ۱۲۰ هزار کیلومتر راه روستایی آسفالته در کشور وجود دارد، تا قبل از انقلاب ۳ هزار کیلومتر راه آسفالته روستایی داشتیم. بر اساس سیاست طرح ابرار، قرار است تا پایان سال ۲۰۰۰ کیلومتر راه روستایی در قالب طرح ملی ابرار در کشور ساماندهی شود. تاکنون از ۲۰۰۰ کیلومتر راه روستایی در کشور ۱۰۰۰ کیلومتر آن به پایان رسیده و ۱۰۰۰ کیلومتر دیگر نیز در دست اجرا است. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال ۹۹ حدود
۳ هزار کیلومتر راه روستایی دیگر نیز در قالب طرح ملی ابرار ساماندهی و به بهره‌برداری می‌رسد.
ریل
اتصال 5 مرکز استان به شبکه سراسری ریلی مهم‌ترین دستاورد دولت در توسعه شبکه راه‌آهن کشور است. هدف نهایی از توسعه شبکه ریلی، اتصال راه‌آهن ایران به راه‌آهن‌های مرزی و توسعه کریدورهای ترانزیتی است. در ادامه ریل سازی‌ها، سه محور اصلی توسعه حمل‌ونقل ریلی در دولت دوازدهم، کیفیت بخشی به ناوگان بار و مسافر، توسعه زیرساخت‌های ریلی و ۳ پروژه به‌طول ۱۰۰۰ کیلومتر تا سال ۱۴۰۰ به شبکه ریلی سراسری است. احداث خطوط دوم و بهسازی خطوط موجود نیز در دستور کار قرار دارد تا فعالیت‌های لجستیکی از این طریق تقویت شود و برنامه جامع لجستیک کشور به پیش برود. محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در خصوص توسعه شبکه ریلی می‌گوید: «در کشور حدود ۱۴ هزار کیلومتر راه‌آهن داریم که خطوط اصلی و فرعی است و به همین میزان هم راه در دست تعمیر و ساخت داریم که این حجم کار ریلی یک انقلاب بزرگ است.

عطف گزارش
کاهش 60 کیلومتری مسیر تهران - شمال

طول منطقه یک آزادراه تهران-شمال ۳۲ کیلومتر است و از پروژه‌های بزرگ عمرانی در کشور به شمار می‌آید و تمامی فناوری‌های روز جهان در این پروژه استفاده شده است، پروژه‌ای که عملیات اجرایی آن به صورت مشترک بین وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مستضعفان و همچنین پیمانکاران داخلی به صورت هماهنگ و یکپارچه اجرا می‌شود. بهره‌برداری از منطقه یک آزادراه تهران-شمال به طول ۳۲ کیلومتر باعث کاهش ۶۰ کیلومتری مسیر و ۲۰ دقیقه‌ای زمان تا سه‌راهی شهرستانک خواهد شد و بهره برداری آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. آزادراه تهران - شمال، پروژه بزرگ راه‌سازی در کشور است که در چهار قطعه ۳۳، ۲۱، ۴۷ و ۲۰ کیلومتری شهر تهران را به شهرهای غربی استان مازندران متصل می‌کند. مسیر آزادراه از تقاطع غیر همسطح با بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن، پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده، سپس توسط تونل بلند تالون به طول ۴۸۵۰ متر این رشته کوه را قطع کرده و در دامنه‌های شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار می‌گیرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7277/1/535877/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها