با افزایش 2 برابری حجم تولید در دولت‌ تدبیر و امید

تولید گاز کشور به یک میلیارد متر مکعب در روز می‌رسد


گروه اقتصادی
سومین تولیدکننده گاز جهان یعنی ایران بزودی رکورد تولید یک میلیارد متر مکعب گاز در هر روز را هم می‌شکند. درحالی که به گفته رئیس جمهوری «در زمان پیروزی انقلاب، مقدار تولید گاز کشور ۱۱۰ میلیون متر مکعب در روز و در روز شروع به کار دولت یازدهم، ۶۲۵ میلیون متر مکعب در روز بوده است.» اما این اتفاق مهم چگونه رقم خواهد خورد و تا دستیابی ایران به این مقام چه کارهایی انجام شده است؟
افزایش 2.5 برابری تولید گاز در 6 سال
مهم‌ترین رخداد گازی کشور را شاید بتوان در عسلویه و میدان گازی پارس جنوبی جست‌و‌جو کرد. میدانی مشترک که قطر سال‌ها به‌عنوان رقیب ایران از آن گاز برداشت می‌کرد و حجم گاز استحصالی آن چند برابر ایران بود. اما در سال 92 تا 98 ورق برگشت و اگرچه تولید تجمعی را نمی‌توان جبران کرد اما امروز تولید روزانه گاز ایران از این میدان بیش از قطر است. آمارهای قابل استناد نشان می‌دهد که در دی ماه امسال ایران روزانه 630 میلیون متر مکعب از این میدان گاز برداشت کرده است. درحالی که سال 92 این رقم معادل 285 میلیون متر مکعب در روز بوده است. یعنی امروز ایران 2.5 برابر ابتدای دولت یازدهم از این میدان گاز استحصال می‌کند.اتفاقی که با برداشت گاز از13 فاز اسمی جدید در این میدان بزرگ گازی رقم خورده است.
تولید بیش از 850 میلیون متر مکعب در هر روز
مطابق با آخرین آمار اعلامی ایران در مجموع بیش از 850 میلیون متر مکعب در هر روز گاز تولید می‌کند که بخش اندکی از این گاز به کشورهایی نظیر عراق و ترکیه و ارمنستان صادر می‌شود. بیش از 600 میلیون متر مکعب آن فقط در بخش خانگی مصرف می‌شود که غیر مولد است و ارزش افزوده‌ای به کشور اضافه نمی‌کند.
افزایش 150 میلیون مترمکعبی گاز تا پایان سال
بر اساس آماری که وزارت نفت اعلام می‌کند تا پایان سال حدود 150 میلیون متر مکعب به تولید گاز کشور اضافه خواهد شد.
درباره محل افزایش این حجم از گاز تولیدی، محمد مشکین فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس که مجری افزایش تولید از میدان مشترک پارس جنوبی است، می‌گوید: «بخشی از این افزایش تولید مربوط به میدان پارس جنوبی است. به طوری که سکوهایی از فازهای 14، 24، 13 تکمیل شده‌اند و تا پایان سال بیش از 45 میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید روزانه گاز می‌افزایند.»
او در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما ادامه می‌دهد: «به طور کلی حدود 70 میلیون متر مکعب از 150 میلیون متر مکعبی که در طرح افزایش تولید گاز آمده است از میدان پارس جنوبی خواهد بود.»
به‌گفته مشکین فام سهم پارس جنوبی بیش از 70 درصد تولید گاز کشور است و وقتی تولید گاز به هزار میلیون متر مکعب برسد، 700 میلیون متر مکعب آن متعلق به میدان عظیم پارس جنوبی خواهد بود. براساس برنامه‌ریزی‌ها، 28 میلیون متر مکعب ظرفیت گازی نیز از محل در مدار قرار گرفتن خط لوله شانزدهم فراهم خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7277/1/535875/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها