شروع نا امید کننده ؛ سپاهان تنها تیم پیروز

طوفان زرد آسیا


گروه ورزش/ ‌4 نماینده ایران هفته اول مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا 2020 را پشت سرگذاشتند. در دیدارهای گروه A الشرطه عراق و استقلال در ورزشگاه فرانسو حریری اربیل به مصاف هم رفتند. بازی در حالی با حملات شاگردان فرهاد مجیدی آغاز شد که چمن ورزشگاه اصلاً مطلوب نبود و روی کیفیت بازی تأثیر منفی گذاشته بود. در یکی از این حملات، آبی‌ها از میزبان پیش افتادند. دقیقه 24 میلاد زکی‌پور با نفوذ به محوطه جریمه حریف، ارسال زمینی برای ارسلان مطهری داشت اما حسام کاظم مدافع الشرطه به اشتباه توپ را وارد دروازه خودشان کرد. در ادامه بازیکنان الشرطه از جناح چپ استقلال حملاتی تدارک دیدند اما راه به جایی نبردند. یکی از مهم‌ترین اتفاقات بازی دقیقه 35 افتاد؛ مهدی قائدی به‌دلیل مصدومیت جای خود را به مرتضی تبریزی داد. بدین ترتیب کار برای آبی‌ها که شیخ دیاباته را هم به‌دلیل مصدومیت در اختیار نداشتند، سخت‌تر شد. با این حال آبی پوشان با پیروزی به رختکن رفتند. بازی در نیمه دوم با حملات الشرطه آغاز شد و آنها خیلی زود به خواسته خود رسیدند. برخورد شاهین طاهرخانی با علی یوسف در دقیقه ۴۷ باعث شد برتری استقلال از بین برود. احمد فیصل داور اردنی در این صحنه اعلام ضربه پنالتی به سود الشرطه کرد و علی فائز توپ را برخلاف جهت حرکت سیدحسین حسینی به تور رساند. بعد از این گل، استقلالی‌ها حملات پردامنه‌ای تدارک دیدند و بازیکنان الشرطه قصد داشتند با استفاده از ضدحملات به گل دوم برسند. با نزدیک‌تر شدن به دقایق پایانی، فشار استقلالی‌ها هم افزایش یافت اما اکثر حملات این تیم تنها تا پشت محوطه جریمه الشرطه موفقیت‌آمیز بود و شاگردان مجیدی نتوانستند به‌گل دوم دست یابند و بازی 1-1 به پایان رسید. گفتنی است، وریا غفوری کاپیتان استقلال به‌عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد. این اتفاق درحالی افتاد که پدر و مادر وریا از سنندج خود را به اربیل رسانده بودند و در ورزشگاه حضور داشتند. فرهاد مجیدی در نشست خبری بعد از بازی گفت:«شرایط زمین مساعد نبود و نتوانستیم فوتبال خودمان را بازی کنیم. از نتیجه بازی راضی نیستم ولی از تلاش بازیکنانم راضی‌ام. با توجه به 4 بازی سنگین در 12 روز، آنها فوق‌العاده کار کردند. استقلال هر جای دنیا که برود تماشاگر دارد ولی فکر می‌کنم برای این بازی نصف تماشاگران به‌خاطر غفوری به ورزشگاه آمدند.» نتیجه دیگر دیدار این گروه بین الوحده امارات و الاهلی عربستان هم 1-1 شد.
شکست شهرخودرو مقابل قهرمان آسیا
در دیگر بازی دوشنبه از گروه B مسابقات، الهلال عربستان و شهرخودرو در ورزشگاه زعبیل دوبی مقابل هم قرار گرفتند. الهلال فوتبالی هجومی‌ ارائه کرد و توپ و میدان را در اختیار داشت و پس از چند صحنه ناکام ماندن، بالاخره دقیقه 44 به خواسته‌اش رسید. شوت آندره کاریو مهاجم برزیلی الهلال با برخورد به مدافع شهرخودرو وارد دروازه سیدمهدی رحمتی شد. بازی در نیمه دوم با حملات شهرخودرو شروع شد اما شاگردان مجتبی سرآسیایی نتوانستند خطر جدی روی دروازه نماینده عربستان ایجاد کنند. در این میان، الهلال هم حملاتی روی دروازه مشهدی‌ها تدارک دید و حرکت زیبای الدوساری در دقیقه ۶۹ پایه‌گذار گل دوم این تیم شد. الدوساری تا قلب خط دفاع شهرخودرو نفوذ کرد و توپ را به گومیس رساند تا این مهاجم فرانسوی گل دوم تیمش را به ثمر برساند. سرآسیایی با به زمین فرستادن عناصر هجومی‌اش چون میرو اسلاوف(مهاجم اوکراینی) و محمدرضا خلعتبری سعی در جبران نتیجه داشت اما توپ و میدان در اختیار الهلال بود. این تیم چند بار توسط گومیس و سباستین جیوینکو خطرساز شد که رحمتی مانع از ثبت شکستی سنگین‌تر شد و بازی با شکست 2-0 شهرخودرو مقابل قهرمان فصل 2019 لیگ قهرمانان آسیا به پایان رسید. در دیگر بازی این گروه، پاختاکور ازبکستان 2-1 الاهلی امارات را شکست داد.
شروع طوفانی سپاهان، غافلگیری سرخپوشان پایتخت
العین امارات و سپاهان در گروه D از ساعت ۱۸:۲۰ دیروز در ورزشگاه هزاع بن زاید شهر العین برابر هم قرار گرفتند. بازی با برتری محسوس سپاهانی‌ها پیش رفت و آنها در دقیقه ۳۸ مزد خود را گرفتند. ارسال خوب سعید آقایی به محوطه شش قدم العین با ضربه سر محمد محبی همراه شد و گل نخست زردپوشان به ثمر رسید. قلعه‌نویی و شاگردانش با برتری به رختکن رفتند و در شروع نیمه دوم باز هم به گل رسیدند. اشتباه مدافع العین در دفع توپ در دقیقه 47 باعث شد کی‌‌روش استنلی در موقعیت تک به تک با دروازه‌بان حریف، توپ را به تور برساند. باز هم حرکت از سمت چپ خط دفاعی سپاهان و باز هم یک ارسال دقیق دیگر از سعید آقایی در دقیقه 52 پایه‌گذار گل سوم سپاهان شد. این بار سروش رفیعی سانتر زمینی آقایی را تبدیل به گل کرد. این پایان کار نبود و دقیقه 79 محمد طیبی با ضربه سر گل چهارم سپاهان را به ثمر رساند تا زردها شروعی طوفانی در آسیا داشته باشند. در دیگر بازی این گروه، النصر عربستان و السد قطر 2-2 به کار خود پایان دادند.
در بازی‌های گروه C، الدحیل قطر از ساعت 18:45 در ورزشگاه عبدالله بن ناصر آل خلیفه دوحه میزبان پرسپولیس بود. یحیی گل‌محمدی در حالی تیمش را به میدان فرستاد که محمد نادری به جای محمد انصاری، شجاع خلیل‌زاده به جای سیدجلال حسینی، محسن ربیع‌خواه به جای کمال کامیابی نیا و بشار رسن به جای کریستین اوساگونا در ترکیب اصلی قرار گرفته بودند تا به نوعی ترکیب مورد علاقه گابریل کالدرون شکل گرفته باشد. بازی با غافلگیری سفیدپوشان پرسپولیس آغاز شد. المعزعلی دقیقه ۵ درون محوطه جریمه پرسپولیس توپ را در اختیار گرفت و در حالی که مدافعان معتقد بودند توپ از خط عبور کرده، توپ را برای مانژوکیچ سانتر کرد و مهاجم سابق یوونتوس با ضربه سر دروازه بیرانوند را گشود. در این صحنه اشتباه مدافعان پرسپولیس و رها کردن بازی به گمان به اوت رفتن توپ عجیب بود و به نوعی اتفاق گل خوردن تیم ملی در بازی با ژاپن در جام ملت‌های آسیا تکرار شد. در دقیقه ۱۴روی اشتباه مدافعان پرسپولیس، توپ به ادمیلسون رسید و این بازیکن هم با ورود به محوطه جریمه، گل دوم الدحیل را به ثمر رساند. شاگردان یحیی در ادامه هم کاری از پیش نبردند تا نیمه اول را بازنده به رختکن بروند.
پرسپولیس نیمه دوم را با یک تغییر آغاز کرد و اوساگونا جایگزین مهدی ترابی شد که در پایان نیمه اول با مصدومیت زمین را ترک کرده بود. ضمن اینکه دقیقه 64 هم آنتونی استوکس به جای علی علیپور وارد زمین شد. با تمام این اوصاف، شاگردان یحیی گل‌محمدی به رغم چند حمله، موفق به گشودن دروازه حریف نشدند و با همان 2 گل غافلگیرکننده 15 دقیقه ابتدایی، باختند و دست خالی ماندند. در دیگر بازی گروه، شارجه امارات 1-0 مغلوب التعاون عربستان شد.

بــــرش
واکنش پزشک استقلال به مصدومیت قائدی

اســـــــتقلال در نخستین گام در آسیا به تساوی بسنده کرد و شاید بتوان نکته نگران کننده باقی مانده از دیدار برابر الشرطه را مصدومیت مهدی قائدی دانست. قائدی که دقیقه 35 با چشمانی گریان زمین بازی را ترک کرد، از ناحیه همسترینگ (کشاله ران) دچار آسیب دیدگی شده و پس از MRI  مدت زمان دوری او از میادین مشخص خواهد شد. مهاجم ریزنقش و تکنیکی آبی‌ها، اولین مصدوم فصل جاری استقلال نیست و پیش از این محسن کریمی، داریوش شجاعیان، عارف غلامی، سیاوش یزدانی، فرشید اسماعیلی و شیخ دیاباته دچار مصدومیت شده‌اند. کاوه ستوده، پزشک استقلال با اشاره به مصدومیت قائدی در صفحه شخصی‌اش نوشت: «فوتبال امروزه یک زمینه همه‌جانبه لازم دارد. آیا استقلال در نیم فصل بدنسازی خوبی داشت؟ آیا با آمادگی کامل وارد مسابقات فشرده داخلی و خارجی شد؟ بازیکنی که روز قبل از بازی خبر محکومیت را دریافت می‌کند (قائدی)، قطعاً از نظر روحی - روانی آمادگی کامل ندارد. همین موضوع روی او اثر گذاشته و زمینه را برای مصدومیت یک بازیکن فراهم می‌کند.» ‌ستوده در مورد دیگر مصدومان استقلال اعلام کرد: «غلامی و یزدانی مشکلی ندارند. اسماعیلی هم هفته دیگر آماده می‌شود. دیاباته فعلاً ایران نیست و شرایط او بعد از بازگشت به ایران دوباره بررسی خواهد شد.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7277/1/535869/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها