چهره‌ها و حرف‌ها





مگر اوج، نان خانه شما را برداشته؟

ابراهیم حاتمی‌کیا: هر دولتی سر کار باشد همین پرسش مطرح می‌شود. من سال ۸۹ این تحقیق را انجام دادم و از آن موقع بود که این ایده پدید آمد و اسمش هم «خروج» بود اما تا این دوره و الآن شکل نمی‌گرفت و در نمی‌آمد.»
«خروج «خروج» را از فهرست فیلم‌های آرای مردمی یک شوخی بزرگ می‌دانم و واقعیت این است اصلاً امکان ندارد و محال ممکن است این اتفاق رخ داده باشد. به نظر می‌آید امسال یک مهندسی به ظاهر ساده اما پیچیده رخ داده است اما ایرادی ندارد، من همه را به زمان می‌سپارم و زمان است که ثابت می‌کند چه فیلمی می‌ماند و چه فیلمی نه. کاش هیأتی برای رسیدگی به کسانی که این هیأت را در دست دارند، تشکیل شود اما در هر حال من لذت می‌برم از مشتی که این دوستان زدند.»
«برخی می‌توانند فیلم را دوست داشته باشند برخی نه. من از بی‌ادبی خوشم نمی‌آید. گناه ما چیست که فیلم می‌سازیم؟ چرا جنس نوشته‌ها و واکنش‌ها مثل دادگاه است. این چه زبان بی‌حیایی است؟ به من می‌گویند دهه‌ات گذشته. جمله خودم را به خودم پس می‌دهید؟ روزی که علی حاتمی رفت آیا جایش پر شد؟ لذت می‌برید از این رفتار؟ من از این فضا دلخورم. این بیستمین فیلم من است پس من بیست بار این بالا آمده‌ام. چرا سال به سال سخت‌تر می‌شود چرا فضا را این شکلی کردید که مثل فشار شب اول قبر است. ما همه سربازان فرهنگی این نظام هستیم.»
«من فیلمم را می‌سازم. من خودم را سیاستمدار نمی‌دانم. من فیلمم را می‌سازم آن موقعی که تو متوجه این حرف‌ها نبودی من فیلم می‌ساختم. هر کسی خواست کاری کند با فیلمش بکند. داشتن اینستاگرام و واکنش‌های چند کلمه‌ای هنر بزرگی نیست من فیلمم را می‌سازم و ترجیح می‌دهم آنچه به‌عنوان فیلمساز صلاح می‌دانم و هرآنچه که دغدغه‌ام است را به تصویر بکشم. آنچه اکنون ساخته‌ام تمام چیزی است که بلدم و باقی فیلم‌هایی که ساخته‌ام نیز همان چیزی بوده‌اند که دغدغه‌اش را داشته‌ام. انتظاری که از من می‌رود تا فیلم‌های خوشایند دیگران را بسازم اصلاً درست نیست، تا الآن حتی یک فیلم سفارشی نساخته‌ام و نظر کسی برایم اهمیت ندارد.»
«مگر اوج، نان خانه شما را برداشته؟ چرا این چیزها را مشکل می‌دانید؟ البته می‌دانم مشکل‌تان همکاری‌ام با اوج نیست... با تهیه‌کنندگانی با بودجه‌های میلیاردی فیلم بسازم که بعداً تقش دربیاید؟ اما همکاری با اوج که سرمایه‌اش نیز مشخص است، ترجیح می‌دهم.»
نشست خبری فیلم «خروج» یکی از پرحاشیه‌ترین نشست‌های جشنواره فجر بود. ادبیات حاتمی کیا و نحوه برخوردش با سؤالات با انتقاد بسیاری از خبرنگاران مواجه شد. او در این نشست به اینکه فیلمش علیه دولت است، خروج فیلمش از آرای مردمی، دلیل همکاری با اوج و اینکه چرا به مسائلی مانند سقوط هواپیما و اعتراضات واکنش نشان نمی‌دهد

مجلس گفت جشنواره را به هم می‌ریزد

فرامرز قریبیان: «من بعد از فیلم «گناهکاران» در جشنواره شرکت نکردم. من در ۷ سال اخیر هیچ فیلمنامه‌ای را قبول نکردم. دلم می‌خواست با یک فیلمنامه خاص کارم را خاتمه دهم. این آخرین فیلم من است و می‌خواهم از سینما خداحافظی کنم.»
«من چند سال قبل زمان فیلم «عصبانی نیستم» که قرار بود به نوید محمدزاده جایزه بدهند، جزو داوران جشنواره بودم و کسی بودم که همان سال این قضیه را علنی کردم. می‌دیدم همه پچ‌پچ می‌کنند که اگر فیلم «عصبانی نیستم» را تحویل بگیریم، مجلس گفته که جشنواره را به هم می‌ریزد. می‌شنیدم که می‌خواهند رأی را عوض کنند.»
 با اعلام اینکه «خروج» آخرین فیلم او در سینمای ایران است، از قصدش برای خداحافظی از دنیای بازیگری گفت.

نام درویشیان‌ جا افتاد

نیکی کریمی: «یک سری کارگردان هستند که کارهای یکدیگر را دوست دارند، این فیلمساز ترک را سال‌هاست می‌شناسم و کارهای یکدیگر را دوست داریم. «فصل نان» نوشته درویشیان یکی از قصه‌های دوران نوجوانی من است که خوانده و آن را دوست داشتم، این داستان ذهن من را مشغول کرده بود. زمانی که تصمیم گرفتم این فیلم را بسازم آقای درویشیان را پیدا کردیم و از وی اجازه گرفتیم. تا هفته پیش در لابراتوار بودیم و خیلی چیزها جا افتاد که از آن جمله نام آقای درویشیان نویسنده داستان کوتاه نیز بود که اضافه می‌شود.»
کارگردان «آتابای» در نشست خبری فیلمش به انتقاداتی  درباره حذف نام درویشیان نویسنده داستان اصلی فیلم از تیتراژ پاسخ داد.

‌ امیدوارم نامزد شوم

حمیدرضا محمدی: «این فیلم نخستین همکاری من با مهرداد خوشبخت محسوب می‌شود، به شخصه از حضور در این فیلم و همکاری با عوامل اثر بسیار لذت بردم و امیدوارم در جشنواره فیلم فجر اتفاق بسیار خوبی برای گروه آبادان یازده ۶۰ بیفتد. واقعیت امر آثار زیادی در جشنواره فیلم فجر هستند که بسیاری از آنها هنوز اکران نشده‌اند، اما بسیار امیدوارم که برای بازی در فیلم «آبان یازده ۶۰» نامزد دریافت سیمرغ شوم.»
بازیگر فیلم «آبادان یازده ۶۰»، از بازی در این فیلم و آرزویش برای گرفتن سیمرغ گفت.‌

دردسرهای هنر و تجربه

محمد رضا لطفی: «ما چه در بحث جشنواره و چه در بحث صدور مجوزها و اکران هنوز در دهه شصت سیر می‌کنیم یعنی همان فرم و سیستمی اجرا می‌شود که در آن زمان وجود داشت. به‌نظرم بحث پروانه ساخت ویدئویی و سینمایی یکی از غلط‌ ترین مباحث است چراکه امروزه هیچ فیلم کوتاه و آماتوری با دوربین ویدئویی و هیچ فیلم بزرگ سینمایی با نگاتیو فیلمبرداری نمی‌شود در حال حاضر همه فیلم‌ها به‌صورت دیجیتال فیلمبرداری می‌شود و کیفیت خود فیلم است که نشان می‌دهد یک فیلم قرار است در هنر و تجربه اکران شود، در تلویزیون پخش شود، نمایش گسترده داشته باشد یا برود در کمد من. از وقتی هم که هنر و تجربه ایجاد شد این مشکل به‌وجود آمد و این فقط مربوط به جشنواره نمی‌شود بلکه به جشن خانه سینما، عضو شدن در صنف‌های مختلف، سابقه کار و... هم مربوط می‌شود و همه این‌ها، مشکلات و معضلاتی است که پروانه ساخت ویدئویی و سینمایی به وجود آورده است.»
کارگردان فیلم «تعارض» به نحوه صدور مجوز اکران فیلم‌ها اعتراض کرد.

مشکل لهجه پای من است

هادی حجازی‌فر: «عارضه قلبی که من در این فیلم دچار آن شدم به خاطر استرس کار بود و در یک روز که همه چیز خوب پیش می‌رفت این مشکل پیش آمد. هر مشکلی به لهجه مربوط می‌شود پای من در میان است چرا که من لهجه گردان فیلم بودم. در فیلم آتابای تمام قد جلوی جواد عزتی می‌ایستم چرا که وی در حالی که ترکی بلد نبود توانست این زبان را به خوبی حرف بزند ‌.»
بازیگر و مشاور فیلم «آتابای» در نشست خبری درباره لهجه ترکی بازیگران فیلم توضیح داد.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7275/7/535628/1
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها