دستور ترامپ برای حمله به خودروی شهید قاسم سلیمانی محور جنجالی هشتمین مناظره دموکرات‌ها؛

ترور سردار اشتباه بود




ندا آکیش
خبرنگار
هشتمین مناظره انتخاباتی 7 کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری امریکا جمعه شب به وقت محلی در شهر منچستر ایالت نیوهمپشایر برگزار و پاسخ کاندیداها به یک سؤال درباره ترور سردار شهید قاسم سلیمانی جنجال برانگیز شد.
به گزارش سایت دِ فدرالیست، پیت بوتیجیج، برنی سندرز و جو بایدن، سه نفر از کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری 2020 امریکا، اقدام دونالد ترامپ در ترور سردار شهید قاسم سلیمانی را محکوم کردند. در بخشی از این مناظره جنجالی، مجری از کاندیداها سؤال کرد: «اگر رئیس جمهوری بودید، فرمان ترور سردار سلیمانی را صادر می‌کردید؟» پیت بوتیجیج، شهردار سابق 34 ساله شهر «ساوت‌بند» ایالت ایندیانا و پیروز نخستین انتخابات درون حزبی دموکرات ها در ایالت  آیووا، نخستین کسی بود که به این سؤال پاسخ منفی داد. او گفت، دستور چنین حمله‌ای را نمی‌داد زیرا از کجا معلوم که سردار سلیمانی برای امریکا واقعاً یک تهدید امنیتی جدی و فوری بوده است. این کاندیدای دموکرات افزود: «در شرایطی که الان ما هستیم هیچ دلیل و مدرکی وجود ندارد که نشان دهد با این تصمیم ترامپ کشور ما امن‌تر شده است.» پاسخ برنی سندرز، سناتور ایالت ورمونت و کسی که در آیووا با فاصله بسیار کم از بوتیجیج دوم شد، شفاف‌تر و صریح‌تر از بوتیجیج بود. او با استفاده از واژه «ترور» برای اقدام ترامپ علیه سلیمانی، گفت: شما نمی‌توانی همین طور این طرف و آن طرف بروی و بگویی تو آدم بدی هستی پس ما تو را ترور می‌کنیم و سپس این کار را بکنی. اگر این طور شود، در واقع مروج بی‌نظمی بین‌المللی می‌شوی.
پاسخ جو بایدن، معاون باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق امریکا که در نظرسنجی‌های سراسری، کاندیدای پیشتاز حزب دموکرات است، هم بسیار صریح بود. او گفت: نه. به این دلیل دستور حمله [ترور سردار سلیمانی] را نمی‌دادم که هنوز هم هیچ مدرکی وجود ندارد که از سوی او [سردار سلیمانی] تهدید فوری [برای امریکا] وجود داشت. بایدن همچنین تأکید کرد، باراک اوباما و جورج بوش، دو رئیس جمهوری سابق امریکا یکی از حزب دموکرات و یکی از حزب جمهوریخواه با اینکه فرمانده کل قوا بودند، دستور چنین تروری را ندادند و او هم اگر فرمانده کل قوا بود، مانند آنها عمل می‌کرد و چنین دستوری نمی داد.
 انتقام سخت از شاهدان
این انتقادهای صریح  کاندیداهای پیشتاز دموکرات از عملکرد ترامپ در ترور سردار سلیمانی در حالی است که رئیس جمهور امریکا روز جمعه هم اقدام‌های جنجالی جدید انجام داد و دو تن از مقامات ارشد کاخ سفید را که در جریان استیضاح او در مجلس نمایندگان حاضر شده و شهادت داده بودند، اخراج کرد. الکساندر ویندمن، کارشناس ارشد شورای امنیت ملی امریکا در امور اوکراین که یکی از شاهدان کلیدی تحقیقات استیضاح ترامپ بود، یکی از این اخراجی‌هاست که روز جمعه مأموران حراست کاخ سفید او را از کاخ سفید بیرون کردند. وکیل ویندمن درباره علت اخراج موکلش از کاخ سفید گفت: «او به این دلیل اخراج شد که حقیقت را گفته بود.» برادر ویندمن هم که در کاخ سفید به عنوان وکیل ارشد در کمیته امنیت ملی کار می‌کرد، روز جمعه اخراج شد.
گوردون ساندلند، سفیر امریکا در اتحادیه اروپا هم دومین مقام عالی اخراجی است. او بالاترین مقام وزارت خارجه امریکا بود که در جریان تحقیقات استیضاح دو بار به کنگره رفت و علیه ترامپ شهادت‌های جنجالی ارائه کرد و گفت که ترامپ شخصاً در جریان فعالیت‌های رودی جولیانی، وکیل شخصی‌اش بود و جولیانی با شخص ترامپ درباره چگونه ترغیب کردن رئیس جمهوری اوکراین برای تحقیقات علیه جو بایدن و پسرش صحبت کرده بود. به گزارش سی ان ان، یکی از مشاوران ترامپ ضمن تأیید این اخراج‌ها گفت: اخراج ها این پیام را می‌دهد که موضعگیری علیه رئیس جمهوری قابل تحمل نخواهد بود.
رئیس دفتر ترامپ در لیست اخراجی‌ها
علاوه بر این دو نفر، برخی رسانه‌های امریکا از برکناری احتمالی میک مولوینی، رئیس دفتر ترامپ در آینده نزدیک خبر می‌دهند. او در اکتبر 2019 در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران درباره گروکشی سیاسی ترامپ در ماجرای اوکراین گفته بود: «ما هر روز این کار را می‌کنیم» اما پس از آنکه متوجه شد ترامپ بشدت از این اظهارات خشمگین شده، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هیچ گروکشی در قضیه اوکراین وجود نداشته است.» رئیس دفتر ترامپ البته روز جمعه به اخبار رسانه‌های امریکا درباره احتمال اخراجش در آینده نزدیک واکنش نشان داد و گفت، چنین چیزی نیست و رابطه‌اش با ترامپ خوب است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7275/1/535603/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها